איך איראן מפסידה בשדה הקרב ומנצחת בשלחן המשא ומתן

איך שוברים את היתרון האיראני בזירה המדינית?

יום ראשון, ו’ תמוז התשפ”ו
כניעתה המבישה של ארה”ב לאיראן והסכמתה פחות או יותר לכל תנאי משטר הרשע ממחישים בפעם המי יודע כמה, שגם הנצחון הצבאי המזהיר ביותר – אין בכחו ליצור מציאות חדשה בלא תנופה מדינית שתתכתב עם אותו נצחון. ובעוד שארה”ב וישראל מביסות את איראן שוב ושוב בשדה הקרב, על שולחן המשא ומתן יוצאת ארה”ב חבולה ומדממת, וישראל כבעלת בריתה הנגררת אחריה נושאת גם היא בהשלכות הקשות.
ונשאלת השאלה, מדוע תמיד זה קורה, שהאיראנים מצליחים להשיג במישור המדיני את מה שלא הצליחו במישור הצבאי, ויותר מכך – כיצד זה שארגוני הטרור ומדינות ערב אף הן זוכות להישגים מדיניים משמעותיים כנגד ישראל, אף שזו מנצחת אותם שוב ושוב בשדה הקרב?
אם נתבונן על המציאות בצורה קרה ושכלית נגלה, כי כנגד כל היתרונות הצבאיים, הכלכליים, הטכנולוגיים והאחרים של ארה”ב וישראל על-פני אויביהם, ישנו תחום אחד, בו האויב זוכה לעליונות מוחלטת – האמונה בצדקת הדרך וההגדרה המדויקת של מהות המאבק. ממשל טראמפ-ואנס הניח על השולחן את הקלפים בצורה הברורה ביותר – ארה”ב נכנסה למלחמה בגלל נפט ודולרים, והפלת שלטון הרשע המאיים להשמיד את ישראל מעולם לא היה מטרה שראוי להקריב עבורה חיילים אמריקאים והפסדים כלכליים. בעוד האיראנים רואים בכסף ובשליטה על מאגרי הנפט אמצעי לקידום אידיאולוגית השתלטות האיסלאם על העולם – האמריקאים רואים את כל המציאות דרך הדולר, וכל שאר השיקולים אינם אלא אמצעי עבור המטרה הנכספת של שליטה בסחר העולמי. וכאשר אלו הם יחסי הכחות, מובן מאד כיצד הגענו לאן שהגענו, ומדוע כל ההצלחות הצבאיות אינן יכולות לעמוד למול החזון האיראני, שמבין כי לא על הדולר לבדו יחיה האדם.
ישראל עומדת כעת בפרשת דרכים, ועליה לבחור בין שתי אפשרויות. היא יכולה להמשיך להיות גרורה אמריקאית, לראות כמו אמריקה את תכלית קיומה כשגשוג ורווחה כלכלית, וממילא התוצאות תהיינה בהתאם. לא רק מול איראן, אלא מול שלל אויבים המקיפים אותנו וצמאים לדמנו. כל עוד אנחנו מציבים חזון של ‘ככל העמים בית ישראל’, כל עוד הציונות שלנו היא ציונות של מקלט בטוח לעם היהודי ותו לא, כל עוד שאיפותינו סובבות סביב דרוג האשראי של מודי’ס והתברגות במדינות המובילות ב-OECD, כל עוד אנחנו מהווים כוכב נוסף בדגל האמריקאי לא רק בשל השעבוד הפוליטי אלא יותר מכך – בגלל השעבוד הערכי לחומרנות האמריקאית – אנחנו תמיד נעמוד בעמדת נחיתות מול אויב, אשר יכול להכות בנו באמצעות טרקטורים פרימיטיביים, גרזנים וסכיני מטבח, כי הוא מאמין בצדקת דרכו וחזונו סלול לפניו.
אך ישנה אפשרות אחרת. לא חייבים להיות חלק מהרקבון המוסרי שהחברה המערבית יצרה. אפשר להתנהל עם חזון, אפשר להתנהל עם תורה, אפשר להתנהל עם הבנה נכונה ושורשית, כי המלחמה שלנו באויב היא מלחמת הטוב ברע, והיא נועדה לתקן את העולם מבחינה ערכית. תקראו לזה משיחיות אם תרצו, לא אכפת לי. אדרבה – זו מחמאה עבורנו. ואם רק נעשה את השינוי הקריטי הזה – יגלה האויב, כי נשמט הקרקע מתחת לרגליו, כי היתרון שהיה לו – הלך ונמוג. האיראנים יכולים לבוא לשולחן המשא ומתן עם ארה”ב אחרי שחוסלה ההנהגה הבכירה שלהם ומערכות ההגנה שלהם נוטרלו, מתקני הגרעין הופצצו וישראל וארה”ב עשו בארצם כבשלהם – ואחר כל זאת לכופף את ארה”ב ולהכניע אותה, משום שאת האמריקאים מעניין כסף ורק כסף. אבל הם לא יוכלו לעשות זאת לישראל, משום שכנגד החזון האיסלמי הרצחני ישראל תעמיד את חזון התורה, שיקר ללבנו לא פחות ממה שחזונם יקר ללבם. בעצם, הרבה יותר…
אתם מאיימים ליצור משבר אנרגיה? בכבוד, זה יפגע בכם יותר מאשר בנו. אתם מאיימים ליצור כאוס כלכלי? אין בעיה, נמצא פתרונות, אולי נכבוש לכם קצת שטחים לצורך כך. מה שבטוח – אנחנו לא מוותרים על החזון שלנו, ואנחנו לא מאפשרים לשונאינו להתחמש על-מנת להשמידנו. לא נחכה עוד לרגע שלפני האחרון, אלא נכה אותם שוק על ירך בכל מקום שהם. אנחנו לא משחקים אתכם מונופול כמו דולנד טראמפ, אנחנו עוסקים בהישרדות המדינה היהודית שקמה מעפר הכבשנים, ואיננו מתכוונים לאבד אותו בגלל שג’יי די ואנס אוהב לעשות עסקים עם קטאר או בגלל שג’ראד קושנר צריך להראות שהוא נאמן לאמריקה למרות שהוא יהודי.
המפתח לנצחון בזירה המדינית עובר דרך החזון, דרך התודעה, דרך האמונה בצדקת הדרך. ההצלחה הצבאית אינה אלא הכשר מצוה, היא סוללת את הדרך למציאות מדינית אחרת, אבל אין בכחה ליצור אותה בלא שתלווה בשינוי יסודי של הערכים עליה מושתתת מדינת ישראל. אולי אחרי שרואים כולם כיצד ארה”ב הגדולה אינה מצליחה לתרגם את ההצלחה הצבאית למישור המדיני בשל החדלון הערכי המובנה של התרבות המערבית – אולי סוף סוף יבינו בישראל, כי עזיבתה של אותה תרבות וחזרה אמיתית אל ה’ ואל תורתו בכל הרבדים של מציאות האומה – זהו המתכון היחיד שיביא את הנצחון המוחלט שכולנו מייחלים אליו!

הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו"ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש.

לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא"ל, שלחו בקשה בדוא"ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת:

1@קריאתשמע.ישראל
או
1@SHEMA-YISRAEL.ORG

להחליף פאזה – מניהול הסכסוך להכרעה! – יהודה אפשטיין

להחליף פאזה – מניהול הסכסוך להכרעה!

יום שלישי, א’ תמוז התשפ”ו
ההסכם האומלל של ארה”ב עם איראן והכפיפות של ישראל לאותו הסכם – עד כמה שינסו להסביר לנו שאנחנו שומרים על חופש פעולה וכיוצא בכך, תוך תגובות מדודות ומתונות נגד לבנון, תגובות שנועדו לספק את דעת הקהל הישראלית מחד ולא ‘לקרוע את החבל’ מול טראמפ מאידך – כל מצב הביש הזה מחייב חישוב מסלול מחדש ביחס לתפיסה הבטחונית הישראלית. המתכונת חוזרת על עצמה מדי הרבה פעמים מאז הטבח הנורא בשמחת תורה – בנית כח צבאי הנועד להשמיד את ישראל, אם על גבולותיה ואם באיראן הרחוקה, נסיון להוציא לפועל את התכנית השטנית, התעוררות מאוחרת של ישראל, נצחונות צבאיים תוך גבורה עילאית של חיילינו, וכאשר המטוטלת מתהפכת וישראל עומדת בפני נצחון – עצירת המלחמה בידי ארה”ב ושותפותיה העוינות את ישראל, כדי שהאויב יתחמש ויתעצם מחדש, וחוזר חלילה.
כיצד שוברים את המעגל ומונעים את המציאות הקשה, בה חיילינו נופלים לשווא בגלל החדלון המדיני, שהורס כל הישג צבאי? כמו תמיד, הפתרון טמון בהכרעה ערכית, רוחנית, תורנית, שהמציאות הצבאית והמדינית אינה אלא נגזרת ממנה.
מדינת ישראל ידעה שתי תפיסות עד כה ביחס לסכסוך מול האויב הערבי והאיסלמי. תפיסת השמאל גרסה, כי ישראל לא תוכל להתקיים לאורך זמן במצב של מלחמה, וכי ויתורים טריטוריאליים יביאו את השלום המיוחל. תפיסת הימין, לעומת זאת, גרסה כי ויתורים כאלו הם מסוכנים, אולם בהעדר אופק מדיני ריאלי, יש ‘לנהל את הסכסוך’ תוך בנית עוצמתה הכלכלית והמדינית של ישראל. כשלונו המוחלט של הסכם אוסלו, שרק העצים את הטרור הערבי, קריסת השיחות של ברק עם ערפאת בקמפ-דייויד והתוצאות ההרסניות של גרוש יהודי גוש קטיף, כשהטבח הנורא בדרום מהווה את שיאו של התהליך – כל אלו הוכיחו את כשלון מדיניות השמאל והניעו בקרב העם תהליך, אשר הוריד את מפלגות השמאל האידיאולוגי מחמשים וששה מנדטים ערב הסכם אוסלו לדשדוש סביב אחוז החסימה בבחירות האחרונות.
הימין, לעומת זאת, הציע את ‘ניהול הסכסוך’, כאמור, ובנימין נתניהו – אשר לאחרונה מלאו שלושים שנה לעלייתו לשלטון בפעם הראשונה – גילם במדיניותו את אותה גישה בצורה המובהקת ביותר. הוא בנה את הכלכלה הישראלית, שבר את המבנה הסוציאליסטי שחנק את האזרחים כאן, יצר קשרים מדיניים ענפים, ויזם פעילות צבאית הגנתית שנועדה לקדם את פני הרעה, בעיקר מול איראן. הצמיחה הכלכלית והשקט היחסי שהיה מנת חלקנו במהלך רוב שנות שלטונו יצרו בקרב רבים את התחושה, שאכן ניהול הסכסוך היא המדיניות הנכונה בהעדר כל אפשרות לשלום עם האויב הצמא לדמנו ובהעדר כל אפשרות להכריע אותו אחת ולתמיד.
הטבח הנורא בשמחת תורה וטבעת החנק שהתעוררנו לנגדה שמו קץ לאשליה הזאת. האמת, שכבר במבצע שומרי החומות היינו אמורים להתעורר, כאשר האויב הערבי שבתוכנו – השכים שבעינינו והצנינים שבצדנו – הראה מקצת מפרצופו האמיתי, ומי שלא טמן את ראשו בחול הבין כבר אז, כי ‘ניהול הסכסוך’ אינו אלא אשליה מתוקה על-גביו של הר געש העלול להתפרץ בכל רגע על כולנו. מילות התורה הקדושה מזדקרות לעינינו לנוכח המציאות הקשה, וכיום ברור יותר מתמיד, כי אשלית הדו-קיום עם האויב הערבי היא מתכון בטוח לאסונות נוספים, ומדיניות ההכלה של בנית כח צבאי עוין על גבולות ישראל היא מתכון בטוח לטבח נוסף, העלול להיות קשה בהרבה מזה של שמחת תורה. אומרת התורה [במדבר לג נב-נו (פרשת מסעי)] –
“והורשתם את כל ישבי הארץ מפניכם… והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אתה. והתנחלתם את הארץ בגורל למשפחתיכם… ואם לא תורישו את ישבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינם בצדיכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם ישבים בה. והיה כאשר דמיתי לעשות להם אעשה לכם”. ואומרת הגמרא בסוטה לד. – “עודם בירדן, אמר להם יהושע: דעו על מה אתם עוברים את הירדן, על מנת שתורישו את יושבי הארץ מפניכם, שנאמר: ‘והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם’ וגו’, אם אתם עושין כן – מוטב, ואם לאו – באין מים ושוטפין אותיכם. מאי אותיכם? אותי ואתכם”.
אותי ואתכם! הדברים מבהילים, ולנוכח המציאות ההולכת ומתבהרת, הם מחייבים לא רק שינוי מדיניות נקודתי, לא רק עמידה איתנה מול ממשל טראמפ, אלא שינוי פאזה מוחלט. כפי שמדיניות השמאל הוכחה כאסון והציבור הישראלי כבר מזמן מאס בה, כך גם מדיניות ‘הכלת הסכסוך’ של נתניהו הביאה אותנו לשוקת שבורה. ההתעלמות מציווי התורה להוריש את יושבי הארץ ומהצו התורני והמוסרי הפשוט של ‘הקם להרגך – השכם להרגו’ – התעלמות זו הביאו אותנו לחוסר האונים הנוכחי. בורא עולם הועיד עבורנו את ירושת הארץ, אך לשם כך אנחנו צריכים להבין מה מונח כן על כף המאזניים.
‘ניהול הסכסוך’ לא יביא אותנו לשום מקום. הימין החילוני נדחק לפינה הזאת, משום שהשמאל האשים אותו בהעדר חזון מדיני, ואת החזון התורני של הורשת יושבי הארץ והשמדת אויבי ישראל הוא לא היה מוכן להעלות על דעתו, משום שחזון זה כרוך בהבנה היסודית, ולפיה ה’ מנהל את כל אורחות חיינו, ואנו נושאים את שמו בכל מהלכינו המדיניים, מה שמחייב קבלת עול מלכות שמים מלא, והעול הזה כבד מדי עבור כתפיו של מי שבסך-הכל רוצה עוד מדינה נורמלית ככל העמים.
אולם כפי שה’ ניפץ במציאות שיצר את חזון השמאל – כך הוא מנפץ לעינינו את אשליות הימין. באים מים ושוטפים אותי ואתכם! מבול אל-אקצה אמור היה לעורר אותנו ליעוד שלנו כעם ה’, הוא אמר היה להביא אותנו להבנה, ולפיה המאבק על הארץ הוא מאבק של א-להי ישראל באויביו, הוא אמור היה לעורר אותנו מאשלית ניהול הסכסוך ולהביא אותנו למסקנות התורניות שנסינו לברוח מהן. עליתו של טראמפ לשלטון בארה”ב – עם כל השמחה על מפלת שונאי ישראל – פעלה נגדנו מהבחינה הזאת, שהיא הנשימה מחדש את האשליות של נתניהו והימין, ולפיהם ניתן לברוח מההכרעה וניתן להמשיך להתנהל כפי שהתנהלנו עד כה.
עכשיו מתנפצות האשליות, עכשיו הכל מבינים, כי הגיע הזמן להחליף פאזה – מניהול הסכסוך להכרעה ברורה, מדו-קיום הרה-אסון להורשת יושבי הארץ מפנינו, מעם ככל העמים לעם לבדד ישכון! מדי הרבה דם כבר נשפך משום שסרבנו להבין זאת…   

הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו”ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש. לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא”ל, שלחו בקשה בדוא”ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת:
1@קריאתשמע.ישראל
או

מדוע חטא האנטי-ציונים (המרגלים החדשים) – גרועה מחטא העגל

פרשת שלח: חטא המרגלים – ובדבר הזה אינכם מאמינים!

יום חמישי, י”ט סיון התשפ”ו
כשקוראים בכל שנה מחדש על חטא המרגלים, עולות מספר תמיהות, שכבר הרחיבו בהם מפרשי התורה, ואשר במבט ראשון קשה מאד ליישבן. בין השאר, אנו מתקשים להבין מדוע נמס לבם, עד כדי שהמיסו את לבב העם כשראו את יושבי הארץ. הרי בעודם  במצרים תחת שעבוד פרעה, אמר להם משה באופן ברור, כי יוציאם ממצרים ויביאם אל ארץ שבעה עמים. כבר במעמד הסנה אמר ה’ למשה – “וארד להצילו מיד מצרים ולהעלתו מן-הארץ ההוא אל-ארץ טובה ורחבה אל-ארץ זבת חלב ודבש, אל-מקום הכנעני והחתי והאמרי והפרזי והחוי והיבוסי” (שמות ג ח). וכי איזה ענין היה לה’ לתאר את עמי כנען היושבים בארץ, אם לא לומר שאף שהם נמצאים שם ועל אף גודלם וחוזקם, הוא יביא את ישראל לרשת את ארצם? ובמיוחד עולה התמיהה  – אחר שהוכיח את גבורתו ביציאת מצרים, איזה מקום יש לפקפק ביכולתו להביאם לארץ כנען? ולא רק זאת, אלא שכל תכלית יציאת מצרים היא כדי להביאם לארץ כנען, כפי שמפורש בדברים ו כג – “ואותנו הוציא משם [ממצרים], למען הביא אתנו לתת לנו את-הארץ אשר נשבע לאבתינו”. מקרא מלא דיבר הכתוב – למען זה ועל דעת זה יצאנו ממצרים! ובל נשכח – מדובר בראשי נשיאי ישראל, לא באנשים פחותי-ערך! מה הביא אותם לסרב להאמין להבטחת ה’ יירשו את ארצו?
אני רוצה להציע אפשרות, שניתן לדייק מהפסוקים, והיא מלמדת אותנו רבות גם לימינו באשר לטבע האנושי המונע מאתנו – גם מהטובים שבתוכנו – להתחבר לגודל השעה ולהאמין כי ביכולתנו לקיים את היעוד של גאולת ישראל השלמה. אמנם, אמרו המרגלים, ה’ הבטיח את הארץ לאבות והוא הוציא אותנו ממצרים ביד חזקה, הוא קיים את הבטחתו במלואה, אבל הבעיה היתה לו בו, כי אם בנו! חטא העגל רבץ על העם במלוא חומרתו, והם סברו, כי לא יתכן שה’ ימשיך להנהיג אותם באותה הנהגה מופלאה שהובטחה להם מפי משה. אף סימוכין לדבריהם יכלו להביא בדברי ה’ עצמו, שנאמרו אחר אותו חטא – “כי לא אעלה בקרבך” (שמות לג ג). ממילא, כאשר ההשגחה הנפלאה סרה מהם, חוזרים לנתונים הטבעיים, ואז באמת עמי כנען נראים כבלתי מנוצחים, וכדברי המרגלים “ונהי בעינינו כחגבים” (במדבר יג לג), וממילא גם ‘ידעו’ איך עמי כנען מתיחסים אליהם – “וכן היינו בעיניהם”. אמנם, ביציאת מצרים מתואר כיצד רעדו וחלו מפנינו עמי כנען (שמות טו טו-טז) – “נָמֹ֕גוּ כֹּ֖ל יֹשְׁבֵ֥י כְנָֽעַן.תִּפֹּ֨ל עֲלֵיהֶ֤ם אֵימָ֙תָה֙ וָפַ֔חַד בִּגְדֹ֥ל זְרוֹעֲךָ֖ יִדְּמ֣וּ כָּאָ֑בֶן”, אבל כל זה היה לפני שחטאנו. הנסים הגדולים היו פעם, עכשיו חוזרים להנהגת הטבע, כאמור – “כי לא אעלה בקרבך”.
ובאמת, מדוע לא צדקו? האם יתכן שה’ יעשה נסים למי שמרד בו בצורה הקשה ביותר, עד שהודיע על הסרת השגחתו הנסית? אלא שאילו היו באמת קשובים לדבר ה’, אילולא הוציאו את המשפט המדכא מהקשרו, היו מוצאים את התשובה לאותה טענה בצדה של ‘הראיה’ שהביאו לדבריה, סמוך ממש לאותו משפט (שמות לג א-ג) – “וַיְדַבֵּ֨ר ה’ אֶל־מֹשֶׁה֙ לֵ֣ךְ עֲלֵ֣ה מִזֶּ֔ה אַתָּ֣ה וְהָעָ֔ם אֲשֶׁ֥ר הֶֽעֱלִ֖יתָ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֣ר נִ֠שְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָ֨ם לְיִצְחָ֤ק וּֽלְיַעֲקֹב֙ לֵאמֹ֔ר לְזַרְעֲךָ֖ אֶתְּנֶֽנָּה. וְשָׁלַחְתִּ֥י לְפָנֶ֖יךָ מַלְאָ֑ךְ וְגֵֽרַשְׁתִּ֗י אֶת־הַֽכְּנַעֲנִי֙ הָֽאֱמֹרִ֔י וְהַֽחִתִּי֙ וְהַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִֽי. אֶל־אֶ֛רֶץ זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָ֑שׁ כִּי֩ לֹ֨א אֶֽעֱלֶ֜ה בְּקִרְבְּךָ֗ כִּ֤י עַם־קְשֵׁה־עֹ֙רֶף֙ אַ֔תָּה פֶּן־אֲכֶלְךָ֖ בַּדָּֽרֶךְ”! ה’ מצוה לרשת את הארץ אחר חטא העגל, והוא מנהיג אותם על-ידי מלאך שיוריש את אותם עמים חזקים מפניהם. נכון, לא מדובר במלאך ש’שמי בקרבו’, עליו הובטח בפרשת משפטים לפני החטא (ראה שמות כג כא), ובכל זאת – ה’ הבטיח שגם בהנהגה זו יירשו את הארץ, וכדברי המלבי”ם שם בכי תשא אחר חטא העגל (שמות לג ב) –
“יש הבדל בין מלאך זה ובין המלאך שאמר לו בפרשת משפטים, שהראשון היה מלאך שאדוניו אתו, וה’ הולך עמהם עם מלאכיו, שעל זה אמר שם ‘כי שמי בקרבו’, לא כן מלאך זה הוא מלאך שאין אדוניו אתו, ואמר לו שבכל זאת לא תחוש שלא יספיק לכבוש את הארץ, כי ‘וגרשתי את הכנעני’, וכן בל תחוש שעל-ידי כך יהיה גרעון בטוב הארץ”.
אותו משפט שהמרגלים ראו כהסרת ההשגחה – לאמתו של דבר היה רק לטובתם של ישראל, כמפורש שם – “כי לא אעלה בקרבך – פן אכלך בדרך”. העם התעלם מהמציאות של המשך השגחת ה’ על אף חטא העגל, ועל כך נתחייבו כליה, וכדברי משה בנאום הפרדה בחומש דברים – “ובדבר הזה אינכם מאמינים בה’ א-להיכם. ההלך לפניהם בדרך לתור לכם מקום לחנתכם באש לילה לראתכם בדרך אשר תלכו בה ובענן יומם” (דברים א לב-לג).
על כך אומרת הגמרא בתענית כט. – “אמר רבה אמר רבי יוחנן – אותה לילה ליל תשעה באב היה. אמר להם הקדוש ברוך הוא – אתם בכיתם בכיה של חנם – ואני קובע לכם בכיה לדורות”. ואולי יש מקום להבין כאן, כי לא רק העונש נמשך לדורות, אלא גם הנסיון שלא עמדו בו המרגלים הוא נסיון תמידי – לדעת, כי ה’ בקרבנו גם אם חטאנו, כי הוא חפץ בנו למען שמו, כי ניתן לתקן ולשוב בתשובה, ויש לה’ תכנית גדולה שהוא לא יוותר עליה גם אם נחטא לפניו. להבין, כי גם העונשים שהוא נותן לנו על חטאינו – בסופו של דבר הם לטובתנו, כדי שנוכל להתקרב אליו בצורה נכונה, מתוך תשובה אמיתית, ולא כדי להרחיקנו מעליו.
על המשנה באבות (ב יג)– “אל תהי רשע בפני עצמך” כותב הרמב”ם יסוד גדול במלים קצרות כדרכו – “אם ידמה האדם עצמו פחות – לא תהיה חמורה בעיניו פחיתות שיעשה”. הדבר הגרוע ביותר שאדם יכול לעשות הוא להפסיק להאמין בכחו להיות טוב. הוא מאמין שהוא רע, וממילא הוא נהיה כזה. זהו יסוד הרס הנפש האנושית. ואם על יחיד נאמר כך – אזי ביחס לאומה הדברים אמורים ביתר שאת, ובמימדים קטסטרופליים! ענוה היא מדה חשובה ונעלית, אבל בתנאי שהיא מביאה הכנעה כלפי ה’. כאשר היא מביאה את ההפך – יאוש מהקשר עם ה’ – אזי אין זו ענוה, כי אם שפלות מהסוג הגרוע ביותר! ובמונחים של אומה – זה גרוע אפילו יותר מחטא העגל עצמו! לכן על חטא העגל ה’ סלח, ועל חטא המרגלים מאן לסלוח, כי בחטא זה ערערו את כל יסוד הברית!
כמובן, יש כאן לקח לדורות שלנו! רבים טוענים, כי איננו ראויים לנסים, כי ה’ לא עמנו, כי חטאנו לפניו. אך כאשר קוראים את פרשתנו מבינים, כי הברית היא נצחית, וכי כאשר הוא ממשיך להרעיף עלינו אהבה – סימן הדבר, כי חפץ בנו ומחובתנו לבטוח בו ולסמוך עליו, כי יוליכנו לעבר הגאולה השלמה תוך קיום כל היעודים האדירים שהבטיח לנו על-ידי נביאינו, והוא גם יסייע בידינו לשוב לפניו בלבב שלם –
“לֹ֧א לְמַעַנְכֶ֛ם אֲנִ֥י עֹשֶׂ֖ה בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל כִּ֤י אִם־לְשֵׁם־קָדְשִׁי֙ אֲשֶׁ֣ר חִלַּלְתֶּ֔ם בַּגּוֹיִ֖ם אֲשֶׁר־בָּ֥אתֶם שָֽׁם. וְקִדַּשְׁתִּ֞י אֶת־שְׁמִ֣י הַגָּד֗וֹל הַֽמְחֻלָּל֙ בַּגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁ֥ר חִלַּלְתֶּ֖ם בְּתוֹכָ֑ם וְיָדְע֨וּ הַגּוֹיִ֜ם כִּי־אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק נְאֻם֙ אֲדֹ-נָ֣י ה’ (א-להים קרי) בְּהִקָּדְשִׁ֥י בָכֶ֖ם לְעֵינֵיהֶֽם. וְלָקַחְתִּ֤י אֶתְכֶם֙ מִן־הַגּוֹיִ֔ם וְקִבַּצְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם מִכָּל־הָאֲרָצ֑וֹת וְהֵבֵאתִ֥י אֶתְכֶ֖ם אֶל־אַדְמַתְכֶֽם. וְזָרַקְתִּ֧י עֲלֵיכֶ֛ם מַ֥יִם טְהוֹרִ֖ים וּטְהַרְתֶּ֑ם מִכֹּ֧ל טֻמְאוֹתֵיכֶ֛ם וּמִכָּל־גִּלּ֥וּלֵיכֶ֖ם אֲטַהֵ֥ר אֶתְכֶֽם. וְנָתַתִּ֤י לָכֶם֙ לֵ֣ב חָדָ֔שׁ וְר֥וּחַ חֲדָשָׁ֖ה אֶתֵּ֣ן בְּקִרְבְּכֶ֑ם וַהֲסִ֨רֹתִ֜י אֶת־לֵ֤ב הָאֶ֙בֶן֙ מִבְּשַׂרְכֶ֔ם וְנָתַתִּ֥י לָכֶ֖ם לֵ֥ב בָּשָֽׂר. וְאֶת־רוּחִ֖י אֶתֵּ֣ן בְּקִרְבְּכֶ֑ם וְעָשִׂ֗יתִי אֵ֤ת אֲשֶׁר־בְּחֻקַּי֙ תֵּלֵ֔כוּ וּמִשְׁפָּטַ֥י תִּשְׁמְר֖וּ וַעֲשִׂיתֶֽם. וִישַׁבְתֶּ֣ם בָּאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לַאֲבֹֽתֵיכֶ֑ם וִהְיִ֤יתֶם לִי֙ לְעָ֔ם וְאָ֣נֹכִ֔י אֶהְיֶ֥ה לָכֶ֖ם לֵא-לֹהִֽים” (יחזקאל לו כב-כח).

הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו”ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש. לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא”ל, שלחו בקשה בדוא”ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת:
1@קריאתשמע.ישראל
או

התקרבנות כצדק: ראשי הקונספציה מחזירים אותנו לאושוויץ

איזהו פיגוע הסברתי?

יום ראשון, ח’ סיון התשפ”ו
ככל שדובר בשנתיים וחצי האחרונות על אסון הקונספציה שהביאה עלינו את טבח שמחת תורה, נראה כי טרם הפנמנו את קצה הקרחון של האסון התודעתי, אשר הקיף את כל המערכות. בתחום הצבאי, עוד ניתן לראות בקרב מקבלי ההחלטות התפקחות מסוימת, אחר שהבינו שאם ישות מדינית או ארגונית כלשהי מצהירה על כוונתה לחסל את ישראל, מארגנת צבא חמוש לצורך כך ומתבצרת על הגבול – מוטב לאמץ את ההוראה התורנית של ‘הקם להרגך – השכם להרגו’, ולא להמתין ולראות האם הם באמת מתכוונים ברצינות למה שהם אומרים. אולם בתחום המדיני וההסברתי, נראה כי ליקוי המאורות חזק היום מאי-פעם, והאסון בעוטף לא רק שלא הביא לפקיחת עיניים, כי אם הגביר את העיוורון.
הנוחבות הארורים לא הסתפקו ברציחות אכזריות ושאר מעשים ברבריים ששכל אנוש מתורבת אינו מסוגל לקלוט. הם דאגו גם לתעד את מעשיהם ככל שיכלו, כאשר ‘עיתונאים’ מטעמם מנציחים את עומק היצריות של הפרא הישמעאלי. ישראל – כמדינה מערבית האמונה על ערכי נימוס ותרבות אירופיים – לא השכילה ללמוד את שפת המזרח התיכון, ויחסו את התיעוד לטפשות הערבית. אבל הערבים רחוקים מלהיות טפשים. הם אולי לא זכו לחשיבה אנליטית ולהשכלה מדעית כמו שכניהם היהודים, אבל בכל הקשור לחכמת חיים, הכוללת עומק פסיכולוגי ותפיסה חברתית תואמת-מציאות, הם עולים עלינו עשרת מונים. וכשמדובר במלחמת הסברה, מתברר כי אלו הם גורמים משמעותיים בהרבה, ולכן הם מכים אותנו שוק על ירך על-אף נחיתותם האינטלקטואלית והטכנולוגית.
בשפת המזרח התיכון, האכזריות הערבית אל מול חוסר האונים של קרבנותיהם בשמחת תורה צרבה בתודעה של מליוני מוסלמים את האמונה המוחשית, ולפיה ניתן לנצח את ישראל. ישראל חשבה, שתמונות כאלו יזכו אותנו באהדה בינלאומית, אשר תתורגם למתן לגיטימציה לפעולות הכרחיות כדי להגן על עצמנו. אולם בדיוק הנרטיב הזה שיצרנו במו ידינו – הוא שעמד עלינו לרועץ. כשאנו משדרים את תמונות הזוועה במטרה לקבל צידוק מוסרי לפעולותינו – העולם מבין, שאין לנו צידוק מוסרי אמיתי. העולם מבין, שאנחנו כובש זר, ואילו פראי-האדם שטבחו, אנסו, שדדו והתעללו – הם אמנם אנשים שלא כל-כך נחמד לשהות במחיצתם, אבל הם לוחמי חופש, המאמינים בכל לבם, שהארץ שייכת להם, והם כנראה גם צודקים. כאר אנחנו, לעומת זאת, מציגים את עצמנו כמסכנים – אנו רק מחזקים את אותו נרטיב, ולפיו אנחנו כובש זר בארץ לא לו.
מי שמאמין שהארץ שלו ושהאויב הוא הפולש הזר – לא מתבכיין ולא מתמסכן מול העולם. הוא משיב לאויב מנה אחת אפיים, ודואג שהעולם כולו ידע, עד כמה הוא יכול להכאיב לאויב. הוא לא מבזבז מליונים על קמפיין עולמי להחזרת החטופים, שרק מעצים את האויב ומחליש את ישראל. הוא דואג שידעו עד כמה צה”ל הוא צבא חזק, עוצמתי, וכן – גם אכזר. הוא לא מחפש טיעונים לבית הדין בהאג, אדרבה – הוא בז לכל הצבועים, אשר במקרה הטוב עמדו מנגד ובמקרה הפחות טוב השתתפו בהשמדת בני עמנו באירופה וכעת מטיפים לנו מוסר.
האסון התודעתי מושרש בעובדה, ולפיה בעיני רבים – אושוויץ הוא הצידוק המוסרי להקמת מדינת ישראל. אולם העובדה המבישה היא, כי הישוב המאורגן בארץ לא תבע הקמת מדינה יהודית עד ששמי אירופה התקדרו בעשן המשרפות. ומאז ועד היום – ישראל הרשמית סבורה, כי לגיטימציה בינלאומית היא הכרחית כדי שנגן על עצמנו, וכדי להשיג אותה – עלינו להקריב קרבנות אדם. אני עוד זוכר כיצד במלחמת המפרץ הראשונה כולם התמוגגו מהשבחים שקבלנו מכל העולם כולו כאשר טילים נחתו בישראל וממשלת שמיר – הימין המלא-מלא של אז – הבליגה כדי לרצות את הממשל האמריקאי, שכמו היום גם אז היה רפובליקני. את ה’תמורה’ קבלנו מיד עם סיום המלחמה, כשהנשיא בוש תבע ‘צדק’ עבור הפלשתינים כתשלום למדינות ערב שהואילו בטובן להצטרף לקואליציה של ארה”ב, וכך הותנע התהליך, שהוביל בסופו של דבר לאסון אוסלו.
כאמור, מדובר בקונספציה שלמה, שהורתה במבנה הפסיכולוגי הנחיתי של עם, שחי במשך אלפיים שנה כמיעוט בין עמים אחרים, ולכן הוא כַּמֵּה כל העת לזכות לאהבתם ונזקק לאישורם כדי להתקיים. וזה מה שמוביל למבול הגינויים כלפי שר ישראלי, אשר העז להיות פחות נחמד כלפי משנאינו שבאו להזדהות עם האויב המבקש להשמידנו, ותוך כך אף הניף דגל ישראל כדי להביע ריבונות. ראש הממשלה, שר החוץ, שגריר ישראל בארה”ב ומי לא מהרו להתנער, וה’מבינים’ למיניהם דברו על ‘פיגוע הסברתי’. לדידם, יותר טוב היה, אילו היו הפורעים מהמשט משפילים את חיילי צה”ל, ואז היינו זוכים לנקודות בדעת הקהל. אולם המציאות היא, שבדיוק זה מה שמבזה אותנו יותר מכל, ולכן דאגו הטורקים בשעתו – בדומה לבעלי בריתם הנוחבות – לפרסם סרטון המראה כיצד הם משפילים את חיילינו באונית המרמרה, והטפשים במערך ההסברה הישראלי חשבו לתומם, כי עכשיו העולם ‘יבין’ אותנו יותר. סופה של אותה סאגה עצובה היתה התנצלות מחפירה של נתניהו בפני הדיקטטור הטורקי בתיווך הנשיא העוין אובמה.
פיגוע הסברתי, אמרתם? פיגוע הסברתי הוא כאשר נשיא ארה”ב הנוכחי – דונלד טראמפ, הנחשב לאוהד – מצהיר בריש גלי, כי ‘נתניהו יעשה מה שאני אגיד לו’, ונתניהו – שידע לקפוץ ולגנות את השר בן-גביר על המופע שערך מול תומכי הטרור מהמשט – נאלם פיו כעת כאשר הוא באמת צריך לדבר ולהכריז בקול ברור, כי הוא יעשה את מה שנחוץ עבור בטחונה של ישראל, גם אם זה לא ימצא חן בעיני טראמפ. וכאשר החדשות האחרונות מדברות על אפשרות ממשית להסכם בין אמריקה לאיראן, קיים חשש גדול, ולפיו ישראל שוב תשמש כקרבן בתפריט המזרח-תיכוני.
כדי למנוע את האסון הזה, צריך להשתחרר מהקונספציה המדינית וההסברתית, לא רק הבטחונית. וביחד עם הקונספציה, צריך להשליך לפח האשפה גם את המבנה הפסיכולוגי הנחיתי. בשביל זה צריך לחזור ליסודות – לאמונה בבורא עולם, לאמונה בברית שכרת עם האבות, לאמונה במתן תורה ובבחירת ישראל להיות עם ה’ בנחלתו, לקבלת עול מלכות שמים שלמה. כנראה שה’ מלמד אותנו, שזה המתכון היחיד להישרדות, וזה ודאי המתכון היחיד לנצחון!

הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו”ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש. לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא”ל, שלחו בקשה בדוא”ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת:
1@קריאתשמע.ישראל
או

א. זמיר נגד מצות ביזה בתורה

כשהבור ריק – ממלאים אותו במים באושים…

יום שני, כ”ד אייר התשפ”ו
עת הזמיר הגיע, קול התור נשמע בארצנו. הרמטכ”ל אייל זמיר החליט לפרוס את משנתו בפני קציני צה”ל, ובנאום שנשא בפניהם הוכיח, כי רמטכ”ל בימינו אינו רק מצביא, הוא גם בעל אג’נדה חינוכית סדורה, הוא הוגה דעות בעל דעה מוצקה והוא מתכוון להנחיל את הערכים שלו לחייליו. לתשומת לבם של כל המעוניינים בגיוס חרדים…

אנו למדים מהנאום על דאגתו הרבה של הרמטכ”ל ל’ערכי צה”ל’, על כך שהוא לא מוכן שחייליו יענדו פאצ’ים שאינם מתכתבים עם אותם ערכים ושהוא רואה בכך מרד ערכי. מלבד זאת, הוא מקדם תערובת נוראה של חיילים וחיילות – מה שהתורה הבטיחה שיסיר את שכינת ה’ והשגחתו מקרב המחנה, וגולת הכותרת של תוכחתו המוסרית היא הדרישה שלו ממג”דים לחתום על כך שחייליהם אינם עוסקים בביזה בשעת מלחמה. כמה מוסרי, כמה טהור, כמה ערכי…
אומרת הגמרא במסכת שבת כב. על הפסוק “והבור רק אין בו מים” (בראשית לז כד) – “מאי דכתיב ‘והבור רק אין בו מים’. ממשמע שנאמר ‘והבור רק’ איני יודע שאין בו מים? אלא מה תלמוד לומר אין בו מים – מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו”. וכן הובא ברש”י על הפסוק בבראשית.
כשהבור ריק מערכים יהודיים אמיתיים – ממלאים אותו בנחשים ועקרבים פרוגרסיביים. ובמקרה שלנו, החוצפה ועזות הפנים של הרמטכ”ל מעידים כאלף עדים כמה ירדו חז”ל לעומק נבכי הנפש! אם יש נושא בתחום המוסר שמוטב היה לרמטכ”ל לשתוק לגביו – זה הנושא של היחס לרכוש הזולת. בצה”ל הומצא לקסיקון שלם על-מנת לעמעם את איסור לקיחת ממון הזולת. בצבא לא גונבים, חלילה. ‘לוקחים’, ‘סוחבים’, ‘משלימים ציוד’, ‘מזדכים’ – יש כל מיני מונחים שהמציאו תוך זלזול מחפיר באיסורי התורה ובכבוד האנושי הבסיסי העומד ביסודה של כל חברה מתוקנת. את ההקפדה של שומרי המצוות על איסור גזל ראו כקטנוניות גלותית, שאין לה מקום אצל הצבר הישראלי הגאה. 
בימים עברו, המהוגנים שבקציני צה”ל היו מודים בנחיתותם המוסרית ביחס לנושאי התורה. שמעתי פעם – לפני שנים רבות – על קבוצת קצינים שבקרו בישיבת פוניבז’, כמדומני. הם נכנסו לבית המדרש, דברו עם ראשי הישיבה וקבלו התרשמות כללית מההווי הישיבתי. לאחר מכן, נשאל אחד הקצינים ממה הוא התרשם יותר מכל דבר אחר. תשובתו – עט בשווי שקל. הוא הסביר, שהעט היה תלוי בלוח מודעות, והמוצא אותו ביקש להשיב אותו לבעליו. אצלנו – כך הסביר, מונחים עטים על השלחן, וכל אחד שצריך עט, פשוט לוקח. אף אחד לא בודק אם זה שייך למישהו אחר…
עכשיו בא הרמטכ”ל ומטיף לקציניו על זהירות ברכוש הזולת. הזולת במקרה הזה אינו החייל החבר, אלא האויב הערבי הצמא לדמנו. כמה טהור, כמה מוסרי. התורה הקדושה, אגב, אשר הטביעה את המוסר, הצדק והאמת בעולם המעשה, ואשר קבעה כי ‘דין פרוטה כדין מאה’ – פחות התרשמה מהמוסריות המזויפת של קוראי ‘הארץ’. התורה דווקא ראתה לנכון לתגמל את החייל המוסר את נפשו במלחמה, והרמב”ם בהלכות מלכים ומלחמותיהם פרק ו הלכה ד פוסק לגבי מלחמת רשות, כי ‘בוזזין כל ממונם’ – קל וחומר למלחמת מצוה. אבל זה בדיוק הענין – כשהבור ריק ממי התורה המפכים והמרעננים את הלב ואת הנשמה – נכנסים לשם הנחשים והעקרבים, המוסר המזויף והחלל הערכי שמוליד את כל העיוותים של רחמנות על האויב, של פורקן מוסרי הכרוך בשילוב נשים במערך הלוחמה ושל רדיפת כל סממן יהודי, הסותר את אותה מערכת מוסרית עקומה.
אם הרמטכ”ל רוצה ללמוד מהו כבוד לרשות הזולת – הוא מוזמן לבוא מדי שבוע למכירות השכונתיות הנפוצות בכל רחבי היהדות החרדית, וגם בקרב חלק מהישובים ביהודה ושומרון. הוא יופתע לגלות, כי דווקא אלו שלא זכו לאורו של עיתון ‘הארץ’ ושפחות מזדעזעים מביזת האויב – הם המקפידים שלא ליטול שווה פרוטה שאינה שלהם. הוא יראה כיצד סחורה בשווי עשרות אלפי שקלים נפרקת במאות מוקדים, אם לא אלפים, מדי שבוע, ואנשים פשוט מגיעים עם הרשימה שהזמינו, אף אחד לא בודק אותם – והם לוקחים אותה הביתה. מדובר ברבבות יהודים מכל הגילאים, מכל הסוגים, שדבר אחד משותף להם – הם למדו לא לגנוב מהתורה הקדושה, הם ינקו עם חלב אמם את הכבוד לממון הזולת, וגם ילד בן חמש שם יודע, שמה שלא שלו – הוא לא יקח. אין סיכוי בעולם, שתופעה כזו תתרחש והמכירה תשאר רווחית, בלא אותה הטמעת ערכים נפלאה שזכה לה ציבור היראים. לא לחינם אף אחד לא ניסה זאת בשכונה חילונית…
שוב מתגלה, כי הבעיה של הצבא היום אינה בכח אדם ואינה באיכות הנשק או בטיב הטכנולוגיה. היא נעוצה עמוק במערכת הערכית. האסון הגדול הוא שבמקום להבין היכן ניתן לשאוב את הערכים הנצרכים לנצחון – הם מחפשים בבארות הבאושים של עיתון ‘הארץ’ מערכת ערכים מעוותת כתחליף בזוי לערכי התורה וההלכה. הגיע הזמן לרמטכ”ל שמאמין בה’ ובתורתו, הגיע הזמן לצבא יהודי המבוסס על ערכים יהודיים, הגיע הזמן לנצחון ערכי, אשר רק הוא יביא לנצחון המוחלט בשדה הקרב!

הכותב הוא הרב יהודה אפשטיין – יו”ר אגודת קדושת ציון, אגודת החרדים לדרישת ציון על טהרת הקודש. לקבלת מאמרי אקטואליה קצרים מדי יום ביומו לדוא”ל, שלחו בקשה בדוא”ל (גם הערות תתקבלנה בברכה) לכתובת:
1@קריאתשמע.ישראל
או