Rabbi Meir Mazuz Tries Defending Israel’s ‘Court-Rabbis’ From Criticism

Hyehudi.org has posted several treatises against state-rabbinic “religious” institutions, and their so-called halachic rulings, in matters of Choshen Mishpat and Even Ha’ezer, especially coerced Gittin. Find them here.

Rabbi Mazuz has seen (at least) “Gitei Hakazav” (abridged here), and “Dayanei Hakazav“, and he doesn’t like what he sees.

Bayit Ne’eman, 162#, Bechukosai 5779 p. 4, footnote 28:

היום אנשים כותבים חוברות אנונימיים בלי שם, ”גיטי הכזב“ ”דייני הכזב“, ושם יורדים על הדיינים של ארץ ישראל. אני מכיר לפחות חלק מהם, ויודע שהם צדיקים וישרים ושומרים קלה כבחמורה ועושים תענית כל ערב ראש חודש, ולפי דעת בעלי החוברות האלה הם פושעים ארורים ומוכתבים מהבג“ץ וכדו‘, אבל זה לא נכון. וגם אם יש לכם השגות תכתבו בכבוד, לא כותבים בצורה כזאת. והבעיה שבעלי החוברות האלה לא חותמים את שמותיהם, אבל אם אתם אומרים דברי אמת ברורים תחתמו את זה, מה יעשו לכם?! כאן יש ”דמוקרטיה“ וכותבים מה שרוצים, אנשים צוחקים על ראש הממשלה ועל נשיא המדינה וכדו‘, אז תכתבו שהרב פלוני טעה, מה יש בזה?! אלא שהם יודעים שיש תשובות על דבריהם, ולכן הם יורדים ומתנפלים בעילום שם, כדי שיוכלו לומר: לא אמרתי, התכוונתי אחרת, זה ראשי תיבות אחרות וכדו‘. זו מדה רעה, ואסור לעשות דבר כזה (ועיין באו“ת סיון תשע“ט סי‘ קי“א).

I offer a defense of the offense:

First of all, the authors are hardly anonymous. 5 minutes on Google will tell you who wrote them (Hint: “Bechadrei” forums). A careful reading between the lines confirms this. And I suspect perusing Hyehudi will tell you who vastly helped edit these works (don’t worry, it’s not me!).

As to whether anonymity is justified in this case, well COME ON! Does anyone think the authors won’t be prosecuted if caught (if only on “unrelated” charges)?! There is a “benevolent” anti-Torah pseudo-law against those insulting “public servants”, which includes the kept-rabbis under discussion. So, there is a vast difference between empty name-calling which just rolls off pols and pertinent criticisms which would undermine the faux-legitimacy of these רבנים-מטעם.

This is no inactive Dead Letter legislation, either. Does the name Elitzur Segal (prosecuted for writing this) ring a bell? Ever heard of the prosecution of the publishers (and some contributors) to “Baruch Hagever“? And so on. “The midday sun requires no testimony.”

I note even Rabbi Mazuz’s transcribers placed the word “democracy” in parentheses, as well they should (this is true of democratic government in all times and places, by the way). There is no prohibition of מכה רעהו בסתר in the case of a גברא אלימא, etc.!

Rabbi Mazuz says גם אם יש לכם השגות תכתבו בכבוד. Is this an admission the rabbi has absolutely no pertinent answer to the halachic arguments? (Or must we wait patiently for או“ת סיון תשע“ט סי‘ קי“א?)

Please note: One of the rabbis behind Gitei Hakazav, Mishpetei Yisrael, etc. intends to write his own rebuttal for Hyehudi once he gets to study the aforementioned Sivan issue of the Ohr Torah journal.