כמו תמיד, מטרת הוועדה – היא לפרנס את הוועדה בעצמה

הממשלה אישרה “תכנית חרום לאומית לשינויי האקלים”. מחפשים פתרון לבעיה (לכאורה) שאיש אינו יודע מהי. האם קרה משהו לאקלים בישראל? האם צפוי משהו? מה צפוי? מתי צפוי? כמה צפוי? איש אינו יודע, אבל חברי הוועדה מתפרנסים מזה כבר 9 שנים…

רוצים לשמוע בדיחה?

הנה: תכנית ההיערכות הלאומית של ישראל לשינוי האקלים. כותב Ynet:

“תכנית ההיערכות הלאומית של ישראל לשינוי האקלים אושרה לאחרונה בממשלה לאחר תשע שנות מחקר וכתיבה. הבעיה היא שחסר בה דבר חשוב מאוד: מי ישלם עליה”.

הבעיה כמובן אחרת לגמרי – מה זה שינויי האקלים? מה הבעיה שמצריכה היערכות? האם מישהו הבחין באיזושהי בעיה? האם האקלים בארץ השתנה בכלל? האם חם יותר מאשר בעבר? אולי בקצת, אולי באיזו עשירית מעלה, האם מישהו הבחין בכך עד כה? אנו ארץ חמה ותמיד היינו. האם האקלים נעשה יבש יותר, מדברי יותר? לא! כמות המשקעים הממוצעת שיורדת בארץ לא השתנתה במאה השנים האחרונות.

האם יש שינויי אקלים כלשהם בארץ? לא. לא ככל שניתן ללמוד מכל המדדים שנמדדים על ידי השרות המטאורולוגי. אז על מה מדברים בכלל? שאלה טובה. אולי על השינויים הצפויים בעתיד? אולי. אבל מהם בדיוק השינויים הצפויים? מתי הם צפויים? ועד כמה הם צפויים? איש אינו יודע. ה- IPCC (גוף של האו”ם), האורים ותומים של שינויי האקלים, כותב במפורש שהמודלים האקלימיים הממוחשבים, שעליהם מתבססת התיאוריה של שינויי האקלים, לא מסוגלים לנפק תחזיות אזוריות, אלא תחזית כלל עולמית בלבד.

אז, לפני שהולכים ל”היערך” ולפני שעושים “תכנית היערכות לאומית” מן הראוי לשאול למה בדיוק להיערך. לפני שמחפשים פתרון לבעיה (כביכול) צריך להבין מה הבעיה. אף אחד לא הגדיר ולא מסוגל להגדיר. יכול להיות שבעתיד יהיה חם יותר ויכול להיות שלא, יכול להיות שיהיה פחות גשם (בצורת) ויכול להיות שיותר (שיטפונות). ויכול להיות שיהיה אותו דבר, כמו שהיה עד כה… אבל… חייבים שתהיה לנו “תכנית לאומית להיערכות” לכל מקרה שלא יהיה…

התכנית מדברת על יותר שנות בצורת וגלי חום יותר גבוהים בעתיד. מתי בעתיד? אולי בעוד 30 שנה… אולי בעוד 50 שנה… אין שום בסיס מדעי לתחזית הזאת. כאמור – תחזיות האקלים העולמיות (שהן בעצמן מפוקפקות) לא יכולות לספק תחזית אזורית (למשל – לאזור שלנו) ובטח לא ל- 30-50 שנה.

“הבוקר אישרה הממשלה הצהרה לפיה “ההסתגלות לשינוי אקלים הינה תהליך ארוך טווח, הדורש מחויבות, תיאום וגמישות, על מנת להגיב למציאות המתהווה ולמידע חדש המגיע ממחקר מתמשך. המטרה היא כי על ידי יישום תכנית ההסתגלות וצעדי מדיניות, מדינת ישראל תגיע למוכנות גבוהה להשפעות של אקלים משתנה, תקטין את הסיכון הבריאותי, הסביבתי והכלכלי, ותמקסם את התועלות מתוך ההזדמנויות שיעלו”.

מילים כדורבנות, מילים של שבת… אין מאחוריהן שום תוכן.

המשך לקרוא…

מאתר קו ישר, כאן.