כל יהדי חייב להיות תלמיד חכם

ספר “אור ישראל” סימן כ”ז:

והנה יש יראי ד’ טועין וחושבין כי עיקר נחיצת של יכולת הלמוד הוא רק למי שרוצה להגיע להוראה להורות לרבים. אולם מי שהוא בודד במועדו יוכל להיות עובד את ד’ יתברך שמו ולקים את כל דברי התורה והמצוה גם שלא יהיה גדול בתורה כל כך אולם באמת הוא טעות כי גם כל אדם לעצמו מי שרוצה לילך בדרכי ד’ יתברך שמו ולשום דרכיו על פי התורה כל מה שיוסיף דעת ויתחכם יותר כן יוכל לקים התורה והמצוה ביתרון הכשר. גם האדם לעצמו צריך להיות בקי בכל התורה ולהיות לו לב נבון ושכל חרוץ למען שיוכל לשמר ולקים את התורה על פי גדרי משפטיה גם חלק התורה של חשן משפט ואבן העזר צריכים להיות שגורים בפיו לעצמו למעשה, ואדמו”ר זצוק”ל [א”ה, הרב ישראל ליבקין מסלנט] הראה לנו כמה דוגמאות בזה.