לשון ‘אין אומתנו אומה אלא בתורותיה’ לאו דוקא

אגרת הקודש (המיוחס לרמב”ן) ריש פ”א:

דע כי בהיות אומת ישראל מיוחדת להקב”ה והבדילה בתורתו הקדושה מכל האומות כאשר הוא יתברך נבדל מכל מה שזולתו, כאומרו יתברך עם זו יצרתי לי ואמר במקום אחר ה’ זו חטאנו לו לגזרה שוה. וזה שאנו אומרים אתה אחד ושמך אחד ומי כעמך ישראל גוי אחד ואחר כך אמר יצרתי לי כלומר הבדלתי לי להיות מיוחד לכבודי כאמרו ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי…

יש אומת ישראל. נקודה. ואומה זו היא היא גם מיוחדת להקב”ה, ואבדיל אתכם וגו’.