Do Achronim Permit ANY Grama With a ‘Tzeruf’ for Derabbanan?!

Responsa “Vechakarta Vedarashta” Y.D. 4:

ואמרתי להשיבו מיד על שאלתו ששאל בענין המכונה של צ’יפס העומד ברחוב עם הכשר מהודר, אך ראה גוי ששילשל כסף למכונה והפעיל את המכונה בלחיצת הכפתורים המתאימים, וחשש שמא עתה כל המכונה טעונה הכשר מחמת בישול עכו”ם, עכתו”ד הנעימים…

ג) זאת ועוד יש לי הרהורי דברים די”ל דעל מכונה כזו בכלל לא גזרו חז”ל, ולא מיבעי לההג״א בשם הרשב״ם שהאיסור הוא שלא יאכילנו דבר איסור, זה לא שייך במכונה שא״א להכניס בו כלום רק ללחוץ על כפתור והמכונה עושה הכל, (על אף שבשבת בודאי חייב משום מבשל בכה״ג, כמו שהוא חייב משום כתיבה כשכותב במחשב, אבל לענין בישול עכו״ם י״ל שאין זה בכלל הגזירה), אלא אפילו לפי שרוב הפוסקים שכתבו שעיקר האיסור הוא גזריה משום חתנות, י”ל דלחיצת כפתור במכונה שברה”ר אינו בכלל גזירתם, ועל אף שודאי עפ”י סברות כאלו ח”ו להתיר איסורים, מ”מ בצירוף דברי הערוה״ש הנ״ל, באיסור דרבנן, ואין אנו מתירים הצ׳יפס שבישל, אלא המכונה שאינה צריכה הגעלה, וגם בזה נחלקו הפוסקים עיין ביו״ד שם סעי׳ ט״ז שהמחבר הביא שני דעות בזה אם צריכים להגעיל כלים שבישלו בהם עכו״ם והגר״א ביאר שם בסק״מ דלא שייך חתנות בכלים, ועל אף דקיי”ל שצריכים הכשר, משום דכל דתיקון רבנן כעין דאורייתא תקנו, מ”מ עם כל הצירופים נלע”ד דא”צ הכשר…

See the rest of it inside. He explains the machine doesn’t actually cook the potato chips but reheats them, so all the rest of his comments are superfluous. Yet the rhetoric is revolutionary. It almost seems as if the Chutzpah is itself his main goal, like the Besamim Rosh forgery whose whole trick is to destroy Judaism, not so much by the conclusions, but via the style of arguments throughout, (lehavdil!).

This is reminiscent of Rabbi Elyashiv’s ruling against using a remote timer to avoid Bishul Akum, see Shvus Yitzchak Part 6, p. 72, explaining this is an insufficient “Heker”, except, this author is using the same logic to permit.

I recommend Rabbi Brand’s “Grama Kemaaseh” as a general inoculation against these ideas.