קניין הש”ס – שיטת השינון

קניין הש”ס

מסגרת קניין הש”ס

המסגרת הוותיקה והגדולה ביותר בכולל דורשי ציון הינה מסגרת ‘קניין הש”ס’, אשר מהווה בשורה ופריצת דרך ללימוד המשתמר לאורך ימים, עפ”י תכנית לימוד וחזרות מושכלת ומלוטשת, אשר  התעצבה ושופרה במשך השנים, עד למצב אופטימלי שבו כל לומד מסוגל לשלוט במסכתות רבות ולקנות בהן קניין נצחי. התכנית החלה לפעול בחודש חשוון תשע”א בקבוצה של כעשרה לומדים, בהכוונת ראש הכולל הרב צוויג שליט”א, ומאז גדלה במאות אחוזים הן בכמות הלומדים והן באיכות הלימוד והסיפוק המתלווה אליו. בראש המסגרת עומד הרה”ג רבי עמרם קנטור שליט”א, המוסר מידי יום ביומו שיעור על העמוד היומי.

עיקרון המסגרת מתחלק לכמה ראשים:

  • לימוד ראשוני של קטע גמרא [בדרך כלל עמוד ליום], בשימת לב לכל פרט עד להבנה מלאה.
  • שינון הקטע כמה פעמים עד שהוא שגור על הלשון, ובחינה הדדית עם החברותא.
  • חזרה על חומר זה עוד פעמים רבות בתכנית החזרה של שינון 2 דפים בכל יום, ובחזרות תקופתיות.

הרעיון העומד בבסיס התכנית, הוא תיאום בין הלימוד לבין כלי הלמידה של המוח האנושי, באופן שמאפשר גם קליטת ידע, וגם ריענון הידע אחת לשבוע, לחודש וכן הלאה. רעיון זה מאומת ע”י מומחים בחקר המוח ומיושם רבות בשנים אצל ת”ח מופלגים נודעים, ביניהם הגאון רבי בונים שרייבר שליט”א והגאון רבי יהושע כהן שליט”א אשר ליוו את התכנית ותרמו מנסיונם בעצה נכונה לשימור הלימוד, באופן המתאים גם ללימוד העיון וגם ללימוד הבקיאות.

בתכנית לימוד הגמרא נלקחו בחשבון שלשה גורמים עיקריים: ידיעה, הבנה, שימור. מתוך הכרה בנחיצות שלושת מוסדות-לימוד אלו.

  • ‘ידיעה’ משמעה קניין מסכתות הש”ס, כל מסכת מתחילתה עד סופה בלי דילוגים, באופן של שימת לב לכל נושא הן בהלכה והן באגדה ולקנות בו ידיעה שלמה ככל שניתן. למטרה זו מיועד סדר הלימוד היומי בו לומדים עמוד גמרא במשך כשלש וחצי שעות בחברותא, הכולל שיעור קצר בסופו לסיכום עיקרי שיטות הראשונים בנידוני הסוגיות, כך שבסוף השבוע נרכשת ידיעה חשובה בכשני דפים חדשים.
  • ‘הבנה’ משמעה בהירות בסוגייא הנלמדת, המושגת ע”י עיון והתבוננות בגמרא ובמפרשיה הראשיים, וכן ע”י משא ומתן בדיבוק חברים. למטרה זו נקבעה תכנית הלימוד במתכונת גפ”ת עם פסקי הרא”ש והר”ן שעל הרי”ף, כך שיש פנאי להתמקד בהבנת הפשט ובמסקנות העולות לדינא אצל עיקרי הפוסקים. כמובן שכדי למצות את ההבנה ולקנות ידיעה מקיפה בביאור הסוגיא ובשיטות שאר הראשונים יש לעמול הרבה יותר, אלא שלכך נקרא הלומד להשקיע מעצמו כפי כוחו ועיתותיו. רוב הלומדים בקבוצה זו הינם אברכים ותיקים שלמדו שנים רבות בעיון נמרץ בישיבות ובכוללים ומטרתם להשיג ידיעה ברורה, גם אם כרגע לא מקיפה דיה, במסכתות שלמות, ולזכות לרכוש בהמשך ידיעת הש”ס כולו בס”ד.
  • ‘שימור’ היינו כל השתדלות למען זכירת הלימוד בכדי שלא יהיה העמל לריק חלילה, וזאת ע”י ייחוד זמן לחזרה שבועית בכל יום חמישי, וכן חזרה תקופתית, כמו כן נערכים מבחנים מסכמים בכל שבוע ומידי תקופה, בכדי לכוין את הלומדים לחידוד ההבנה ולהגדרת המסקנות העולות מן הלימוד. הלומדים נקראים גם להעלות על הכתב ביאורים שנתחדשו להם במהלך הלימוד, כשמרבית החידושים נדפסים אח”כ בקונטרס היוצא לאור ע”י הכולל.

“נבחרת הכולל”

בתוך חבורת ‘קניין הש”ס’ התאגדה קבוצת אברכים מיוחדת לאתגר את עצמם מעל למצופה, ומעבר לרמה הרגילה של כלל האברכים,

קבוצה זו המונה כחמישה עשר אברכים, מגיעים לרמת ידיעה גבוהה במיוחד, ומתבטאת בין השאר בדברים הבאים:

  • כל שינון וחזרה שנעשה בכולל, נאמר על ידם בעל פה ממש ללא פתיחת גמרא, לכל הפחות בחזרות על חומר שנלמד בשלושת החודשים האחרונים.
  • בחינות פתע בעל פה ע”י ראש החבורה, עם שאלות מאתגרות במיוחד.
  • ידיעת הדפים בעל פה בפירוט מורחב כגון-ידיעת מספר הדף ,שמות בעלי המימרא , שקלא וטריא מלאים, ועוד ועוד.