אמר רב י”ח חדש גדלתי אצל רועי בקר – פרסומת לכולל דרישת ציון של הרב אברהם צוויג

באתר הידברות כאן…

ציטוטים נבחרים:

העשייה בפועל גרמה לנו ללימוד הסוגיה בצורה מעמיקה הרבה יותר, וגילתה לנו פרטים שעד שמגיעים למעשה לא מבינים, לא יודעים ולא זוכרים. ההמחשה המרתקת גם חיברה את האנשים אל הלימוד ומשכה את ליבם. ויותר מכל השיטות לזיכרון, החוויה פשוט חרטה את הפרטים ההלכתיים בתוכנו. הופתעתי מאד מהתגלית הזו.

עד אז חשבתי שהתנסויות כאלו הן בסך הכול כלי חווייתי לאוורור”, מבהיר הרב צוויג את מה שהתחדש לו במהלך הפעילויות: “ופתאום הבנתי שהן מהוות השלמה חשובה ללימוד העיוני. ההמחשה בפועל הופכת את הלימוד עצמו למפורט, מעמיק ועם זאת מובן הרבה יותר. בעקבות המסקנות החלטנו להמשיך עם פרויקטים כאלו של המחשת הסוגיות כדרך נוספת לזכירת הלימוד.

אני נזכר שכאשר למדנו בכולל את נושא פרה אדומה, כבר ידענו שאחר כך נלך ונראה פרות אדומות במציאות. הידיעה הזו השפיעה עלינו במהלך הלימוד עצמו, כאשר לא וויתרנו לעצמנו על אף פרט: מהי גומה, ומהו האדום שנראה כמו חום כהה, מהו שלא עליה עול, ומהן שתי השערות החשובות. ואכן, לאחר הלימוד נסענו לחבל לכיש ופגשנו פרות מזן מסוים שרווח בהם מאד הצבע הכהה. בחנו את הפרות אחת אחת וראינו בדיוק כיצד תנאי ההלכה כולם נחוצים לקביעת פרה אדומה כשרה או לאו. ההמחשה במציאות תרמה לנו להעמקת הלימוד, הרבה יותר מאשר לקבוצת ילדים שהיו הולכים לטיול במרעה, ונהנים רק מעצם החוויה.

לקריאת יתר הכתבה…