עוד כתב ישן נושן מאוד…

פירוש הט”ז על התורה (בראשית א’ א’):

בראשית ברא וגו’ פירש”י אמר ר’ יצחק. כו’ נהירנא כד הוינא טליא ראיתי כתב אחד ישן נושן מאוד ביאור רש”י, כתוב בו שזה המאמר בשם ר’ יצחק שמביא רש”י אינו מוזכר בשום מדרש או תלמוד, אלא שמה שאמר מ”ט פתח בבראשית כו’ הוא מדרש ולא דברי ר’ יצחק אלא שזה ר’ יצחק היה אביו של רש”י ולא היה למדן גדול ורש”י רצה לכבד אביו ולהזכירו בתחילת חבורו ואמר לו שאל איזה קושיא ואכתבנה על שמך, והקשה לו סתם למה התחילה התורה בבראשית כו’, וע”כ אין קשה למה הקשה בכפל כי הקושיא ראשונ’ אינה אלא מצד כבוד אביו, כך ראיתי שם. אלא דמה שכתב שר’ יצחק אביו של רש”י לא היה למדן גדול, זה אינו דבפרק בתרא דע”ז (דף ע”ה) מביא רש”י פירוש על הגמרא וז”ל לשון אבא מורי מנוחתו כבוד והוא נראה כו’ עכ”ל.

והנה גם המדרש המדובר…

ז”ל ילקוט שמעוני שמות י”ב קפ”ז:

החודש הזה לכם אמר ר’ יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחודש הזה לכם ולמה התחיל מבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים.

וז”ל בראשית רבה א’ ב’:

רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי פתח כח מעשיו הגיד לעמו וגו’ מה טעם גילה הקב”ה לישראל מה שנברא ביום הראשון ומה שנברא ביום השני מפני עובדי כוכבים ומזלות שלא יהיו מונין את ישראל ואומרין להם הלא אומה של בזוזים אתם וישראל משיבין אותן ואומרין להם ואתם הלא בזוזה היא בידכם הלא כפתורים היוצאים מכפתור השמידום וישבו תחתם העולם ומלואו של הקב”ה כשרצה נתנה לכם וכשרצה נטלה מכם ונתנה לנו הה”ד לתת להם נחלת גוים וגו’ הגיד להם את כל הדורות.

הנה מה שכתבנו בעבר על שקרים מטופשים מהסוג הזה.

עדכון: ראה כאן המשך והסבר להנ”ל באנגלית.