סוציאליזם היא שנאת הצלחה

הקנס של האיחוד האירופאי על גוגל – התעללות שרירותית

פקידי אירופה, שונאי תאגידים (בייחוד אמריקאים), קנסו את גוגל ב-5 מיליארד דולר. כל אירופאי צדקני חופשי להסיר אפליקציות של גוגל, אבל מורשת סוציאליסטית של שנאת הצלחה – גוברת. בייחוד אם המצליח גם מתעשר.

2463

נציבת התחרותיות (הממונה על ההגבלים העסקיים) באיחוד האירופי גב’ מרגריטה וסטאגר מדנמרק, הטילה קנס של 4.34 מיליארד אירו (כ- 5.1 מיליארד דולר) על גוגל בטענה שהיא מפירה את כללי התחרות החופשית.

הטענה הספציפית היא זו: גוגל פיתחה את מערכת ההפעלה אנדרואיד, ונותנת אותה בחינם לכל דכפין. כמעט כל יצרניות הסמארטפון בעולם (כולל סמסונג, LG, וכל הניידים הסינים) מתקינות בטלפונים שלהם את אנדרואיד של גוגל מתוך בחירה. גוגל מחייבת את יצרניות הסמארטפון שמתקינות אנדרואיד להתקין מראש (In factory) עוד מספר אפליקציות של גוגל (כמו הדפדפן כרום), ולעשות את גוגל למנוע חיפוש ברירת המחדל בסמארטפון.

משתמשי הסמארטפון אינם נפגעים ממצב זה. הם יכולים, בקלות, על ידי מספר לחיצות, להתקין אפליקציות אחרות כמו הדפדפנים מוזילה-פיירפוקס או סאפארי (אני משתמש בפיירפוקס), ולהפוך, למשל, את דקדקגו DuckDuckGo למנוע חיפוש ברירת מחדל. כלומר: האפליקציות שגוגל מכריחה את יצרני הסמארטפון להתקין מראש אינן פוגעות באיש, הן טובות ומשרתות את המשתמשים, ואינן מונעות מהם להתקין משהו אחר, לפי העדפת המשתמשים. הטענה על “פגיעה” כביכול (שאותה בא חוק התחרותיות למנוע) – אין בה ממש. אף אחד לא נפגע, ויותר מזה אף אחד לא התלונן. אז מה ישיג הקנס הזה? האם ישפר במשהו את מצבם של מאות מיליוני בעלי הטלפונים? לא. הוא לא ישפר.

אז למה הוטל הקנס? למה ככה. גב’ מרגריטה היא סוציאליסטית טובה, שונאת מהבטן שנאה גדולה חברות גדולות (כמו גוגל) בייחוד חברות גדולות מארה”ב (באירופה, ב”ה, אין חברות הייטק גדולות. הטכנולוגיה המתקדמת דילגה על אירופה הזקנה, העייפה, והצדקנית). גב’ מרגריטה תראה להם! היא תרדוף אותם עד חורמה! גב’ מרגריטה היא פוליטיקאית שאפתנית, חריפה ומפולפלת והיא יודעת שכותרות גדולות רק מקדמות את הקריירה שלה. גוגל ניסתה להידבר ולראות מה ניתן לעשות “לתיקון המצב” (שלא היה מקולקל כלל), בשקט. גב’ מרגריטה דחתה אותם על הסף, היא אינה מעוניינת בפתרון שקט לבעיה (היא יודעת שאין בעיה ואין פתרון) היא מעוניינת רק בכותרות.

האם גוגל תשלם לאירופה את הקנס של 5 מיליארד דולר? מה פתאום? עכשיו מתחילה מסכת של דיונים, תביעות משפטיות, ערעורים וברבורים. זה ייקח בקלות 10 שנים, אולי 20. בזמן הזה יתרחש דבר אחד בטוח: צבא של עורכי דין משני הצדדים יתעשר ויצחק כל הדרך לבנק. בעוד 10 או 20 שנה לא תהיה מרגריטה ואולי אפילו לא גוגל (מי יודע?). אבל למי זה אכפת? מרגריטה קיבלה את הכותרות עכשיו, וזה מה שחיפשה.

האם הציבור – משתמשי הטלפונים הסלולריים באירופה – נפגע מגוגל? ברור שלא! לא רק שלא נפגע, אלא קיבל מערכת הפעלה (שבלעדיה לא יכול סמארטפון לפעול) בחינם. האם הקנס של מרגריטה ייטיב עם המשתמש האירופאי? כלל וכלל לא. אם גוגל תחויב אי פעם לשלם את הקנס (אם גדול…) היא תוכל, למשל, לדרוש תשלום עבור אנדרואיד מהטלפונים שנמכרים באירופה, ויצא המשתמש האירופאי מופסד. תודה, מרגריטה…

כל המנגנון של חוקי התחרותיות או חוקים נגד הגבלים עסקיים – antitrust – הוא מערכת שרירותית, לא מוגדרת, לא ממשית, הנותנת כוח אדיר בידי פקידים להציק לחברות בצורה שרירותית ומזיקה ולתקוע מקלות בגלגלי הכלכלה. אגב כך הן פוגעות בהתפתחות הכלכלית, דהיינו בעושר ושגשוג של האנשים.

הקנס האבסורדי הזה, על גוגל, הוא דוגמה טובה.

יעקב