מיזם ‘תקנון מצוי תורני לבתים משותפים’ בהסכמה רחבה של בתי הדין בישראל

הלכות שכנים – במחשבה תחילה‎‎

טוֹב פַּת חֲרֵבָה, וְשַׁלְוָה-בָהּ – מִבַּיִת, מָלֵא זִבְחֵי-רִיב.

וְטוֹב עוֹד יוֹתֵר, בַּיִת שֶׁשַּׂלְוָה בָּהּ, מְלֵאָה בְּזִבְחֵי שָׁלוֹם.

הלכה היא ובידוע ששותפות, כל שותפות, יש בה פוטנציאל של אי הסכמות שתוביל לריב ומדון. עאכו”כ, שותפות כפויה כמו בבתים משותפים, המחזיקים רכוש משותף, וזכויות בניה משותפות, שבלי מאמץ הגובל בויתור על זכויות ממוניות, קשה לשמור על שלווה בה.  ספרי פסקי דין של בתי הדין לממונות הם עדות חייה לאין ספור ויכוחים מגוונים וסבוכים, קצרים וממושכים בין דיירים בבתים משותפים.

תקנות וחוקים, נועדו לעשות סדר. תקנות וחוקים ישרים, נועדו להוסיף את הצדק לסדר. הסכמות מראש עם מודעות למשמעותן, יש בהם כדי למנוע אי סדר. התקנון המצוי של הבתים המשותפים, הינה יצירת מופת של סדרים מוסכמים בין דיירים, אך היא חסרה התייחסות למקרים רבים שעולים בפועל בין דיירים בחברה שלנו, וגם, לא כל ההסכמות עומדת בדרישות ההלכתיות שיהיו ברי תוקף. במפגש יזום של רבני שכונות ודיינים עלתה הצעה להמשיך את היוזמה של כמה בתי דין, שהכינו תקנון בית משותף על פי ההלכה, ולקחת אותו צעד נוסף קדימה בהיקף, במציאות החדשה של בתים גדולים, בדרכי אכיפה, ובהסכמה כוללת של בתי הדין.

לפניכם מסמך קצר, המתמצת את מהות המיזם. מכאן קריאה של חיבה למי שיכול לתרום מניסיונו ומחוכמתו לשלמות הבית המשותף ולשלוותו, להצטרף למיזם.

Download (PDF, 138KB)

עבדכם הנאמן

 בברכה מרובה,

אליהו סולוביציק

            מומחה להתחדשות עירונית

            052-3370575