כיצד מותר להפעיל אתר אינטרנט בשבת?

אתר אינטרנט; הקמתו עבור מחלל שבת – השארתו פתוח בשבת – היענות לפניות שנעשו אליו בשבת

רבני בית ההוראה
ט”ו אייר ה’תשע”ב

שלום, אודה לתשובתכם לשאלות הבאות שלי:

א. האם מותר לבנות/לקדם אתר ללקוח שאינו שומר תורה ומצוות והאתר פעיל בשבת? (גם בתור פרטי גם בתור שכיר).
ב. מי שיש לו אתר שפונה לכל העולם (לאו דוקא יהודים, אבל גם), האם יש אופציה למכור את האתר לגוי בשבת?
ג. האם מותר לאחסן אתר בשרת שמטפלים בו בשבת?
ד. פניות שנעשו לאתר בשבת, האם מותר להיענות להן?
ה. האם באופן עקרוני, אם פותחים אתר שמיועד לציבור החרדי, בעיקר פורום שיש בו פעילות יום יומית ובגלל זה יכול להיות שמישהו חרדי החליט שהוא פותח אינטרנט ועל הדרך בטח יכול להיכשל בדברים אחרים, האם כדאי מראש לא להקים כזה אתר (גם אם יהיו ממנו רווחים) כדי לא להכשיל יהודי.

אודה מאד לתשובות

תשובה:

שלום וברכה.

א. מותר לבנות אתר גם ללקוח שמפעיל את האתר בשבת, אם פעילות האתר בשבת היא פעילות אוטמטית, אך אם היא פעילות ידנית, ראוי להחמיר בזה אם אפשר, אך אם מדובר בהפסד ממון יש מקום להקל.

ב. באופן עקרוני אם האתר (הפועל אוטמטית) פונה לכל העולם ורוב הנכנסים לאתר הם נכרים, אין צורך למכור את האתר לנכרי לשבת. אך אם רוב הפעילות על ידי יהודים ואין דרך לסוגרו בשבת, עדיף למוכרו לשבתות לגוי, וישנם כמה דרכים כיצד לעשות זאת, באגרות משה או”ח חלק ד’ סימנים נ”ה – נ”ח כתב כמה שטרות מכירה לגוי, ופירט את סדר עדיפותם, אך אם גם זה אינו אפשרי ניתן בשעת הדחק להשאירו פתוח.

ג. שאלה זו דומה לשימוש בחשמל של חברת החשמל בשבת, אם יש דרך אחרת עדיף להעביר את הפעילות לשרת שאין מטפלים בו בשבת (או שרת בחו”ל שבו העובדים הם גויים), אך אם אין דרך לעשות זאת, כיון שלא פועלים ישירות בשבילו וגם ללא פעילות האחזקה שלהם האתר היה נשאר בשרת – מותר.

ד. מותר לקרוא ולענות לפניות שנעשו לאתר בשבת, זמן קצר לאחר צאת השבת (שיעור זמן שבו היה ניתן לעשות פניה זו במוצאי שבת).

ה. אם באתר זה יש רק דברים כשרים וכן מקפידים על הקישורים המופעים בו שאינם מפנים למקומות פסולים, אין בכך איסור.

מקורות:

(לעיון בהרחבה בנושא זה עיין מאמר שכתב הרב צבי רייזמן בספרו רץ כצבי בנושא זה וניתן לעיין בו כאן, וכן כאן בשיעור בענין זה הכולל דפי מקורות)

א. בדבר פיתוח אתר למי שישתמש בו תוך כדי חילול שבת, יש לדון ראשית מצד איסור ‘לפני עיור לא תתן מכשול’ ובמקרה זה לפי המפורש בגמרא בעבודה זרה (ו,ב) שאין איסור לפני עיור אם יש לעיור דרך נוספת לחטוא חטא זה, גם כאן לכאורה אין איסור זה כיון שהלקוח יכול למצוא אדם אחר שיפתח עבורו את האתר.

אמנם נחלקו הפוסקים אם כשהאחר שיתן את המכשול הוא גם ישראל נחשב הדבר כחד עברא דנהרא או לא, ודעת המשנה למלך הלכות מלוה ולוה פ”ד ה”ב שעובר על ‘לפני עיור’ בכה”ג, ובשדי חמד מערכה ו’ כלל כו אות ט’ כתב שגדולי האחרונים הכריעו כמשנה למלך ואם כן לכאורה כאן ייאסר.

אך מטעם אחר פשוט שבנדון זה אין איסור ‘לפני עיור’, מכיון שכתבו הפוסקים שהיכא שנותן לאדם דבר שיכול להשתמש בו לאיסור, אך אין בזה הכרח שיעשה כך אין איסור ‘לפני עיור’, וכן כתב הביאור הלכה סי’ קס”ג ד”ה ואסור שמותר ליתן לחם למי שאינו נוטל ידיו אם הולך לאכול לחם זה בביתו, כי מי יודע שיאכל שם בלא נטילת ידים, וכן בכל מכירת מוצר שניתן להשתמש בו בשבת אין איסור ‘לפני עיור’ כיון שאין זה מוכרח, ולכן גם בכה”ג שמפתח אתר שניתן להפעילו בשבת אך ניתן גם שלא להפעילו אין איסור ‘לפני עיור’.

ויש לציין שבשו”ת מהר”ל דיסקין קונ”א סי’ קמ”ה כתב שליכא ‘לפני עיור’ כשיש הפסד ממון.

אך כתבו תוספות בשבת (ג,א ד”ה בבא) והר”ן (בע”ז שם) שאף כשאין ‘לפני עיור’ דאורייתא יש איסור דרבנן של ‘מסייע לידי עוברי עבירה’, מכל מקום הרבה ראשונים חלקו על זה וכן פסק הרמ”א ביו”ד קנא,א, אך הביא שם את הדעות המחמירות וכתב שלבעל נפש ראוי לחוש בזה. ובנדון זה יש מקום לומר שגם לבעל נפש אין צורך להחמיר בזה על פי מה שכתב הבנין ציון (סי’ ט”ו) שאיסור מסייע נאמר רק אם מסייע בשעת האיסור ממש, וכן על פי מה שכתב המהרש”ם (חלק ב’ סי’ קפ”ד) שאיסור מסייע הוא רק כשנותן לו את גוף הדבר שנעשה בו איסור, ואם כן במקרה זה אין איסור מסייע לידי עוברי עבירה.

ב. בשמירת שבת כהלכתה פרק כ”ט הערה ע”ה הובאו דברי הגרש”ז אוירבאך זצ”ל שכתב לגבי מכונה לממכר אוטומטי שמעיקר הדין מותר להשאירה פועלת אף במקום שתעמוד לשירות יהודים, כיון שאינו מעמיד את גוף האיסור אלא את הכלי שיכולים לעשות איתו איסור, וכיון שאפשר לתלות שלא יקנו בשבת אלא בשאר ימות השבוע אין איסור, אך למעשה כתב שבמקום שרוב יהודים ראוי לכתחלה לא להשאירה בפעילות בשבת. ומכיון שישנם כמה פוסקים שכתבו לאסור הפעלת מכונות אוטומטיות בשבת מסיבות שונות זלזול בשבת, שכר שבת ועוד (יעוי’ בשיעור של הרב רייזמן שם פרק י’ שהביא דברי השבט הלוי ועוד פוסקים, וכן בשו”ת חלקת יעקב סי’ ס”ז, ושו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ ל”ד וח”ה סי’ י”ד) ולכן ודאי שראוי למכור את האתר לנכרי וכך אפשר להשאירו פתוח בשבת לכל הדעות.

המשך לקרוא…

מאתר דין, כאן.