כאשר עשה לבני עשו הישבים בשעיר אשר השמיד את *החרי* מפניהם

קהלת י’ י”ז:

אשריך ארץ שמלכך בן חורים ושריך בעת יאכלו בגבורה ולא בשתי.

חרות אין פירושה פשע. ז”ל אבן עזרא, וענין בן חורים שיעשה מעשה הגדולים והפך בן בליעל. אמר אחד מהמפרשים ידוע שאין בעינים כדמות הלובן שהוא דומה לאור ואין למטה מן השחור והכתוב ידמה הגדולים ללובן והקטנים שאין להם מעלה וגדולה לחשך ויפרש חורים לבנים כמו חור כרפס ותכלת, ג”כ יפרש ואורגים חורי, סלי חורי, ולבן בלשון ארמית חיור, והפך החורים חשוכים בל יתיצב לפני חשוכים. עכ”ל.

ויש מפרשים דהיינו עשיר כמו “החורים“.

ואולי הא בהא תליא. עיין ב”מ ל”ה א’, לוה מקיים ביה במלוה תומת ישרים תנחם מלוה מקיים ביה בלוה וסלף בוגדים ישדם. ופירש רש”י, אם לא שאדם נאמן וישר הוא לא היו מעשרין אותו מן השמים, שנאמר תומת ישרים תנחם.