אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים – ביאור פשט המילים

בניהו בן יהוידע על גיטין נ”ה ב’:

אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים. הקשה הרב עיון יעקב ז”ל, קמצא לא עביד מידי, והוה ליה למימר אבר קמצא חרוב ירושלים, ע”ש. ונ”ל דכל מי שיש בידו למחות ולא מיחה נקרא הדבר על שמו, והכא קים ליה לתלמודא, בעת שבא בר קמצא היה קמצא אהובו של בעל הבית יושב, והיה בידו למנעו מן הדבר הזה שלא יוציאנו לבר קמצא מביתו, וכיון דלא מנעו, גם הוא נעשה שותף בנזק אשר נסתבב מחמת דבר זה. ולפי דעת מהרש”א ז”ל שהיו אב ובנו. א”כ קמצא ודאי היה יודע שיש שנאה ומריבה בין בעל הבית ובין בנו בר קמצא, והיה חייב לעשות שלום ביניהם מעיקרא וכיון דלא עשה שלום ביניהם נסתבב דבר זה, ולכן נקרא על שמו גם כן. והנה בודאי הא דלא פירש רש”י ז”ל כפירוש מהרש”א, שהיו אב ובנו, היינו משום דאי הוה הכי הוה ליה למימר אקמצא ובריה חרוב ידושלים.

ועוד נ”ל בס”ד כונת הש”ס במה שאמר אקמצא ובר קמצא, היינו רצונו לומר בשביל שלא דקדק השומע להבין ולשים לבו, בשינוי שיש בין תיבת קמצא ובין תיבת בר קמצא, נסתבב חרבן ירושלים, וכונת בעל המאמר בזה ללמדינו, שצריך האדם לדקדק בלשונו היטב, כמו שאמרו חכמים הזהרו בדבריכם, וכן השומע גם כן צריך לתת לב על הדברים שישמע, כי לפעמים בשביל תיבה קטנה שלא שם לבו עליה יצא מזה חרבן, דתא חזי בשביל הפרש קטן שיש בין מאמר קמצא לבין מאמר בר קמצא, שלא דקדק השומע היטב, חרבה ירושלים.

ע”כ.

ויותר נראה שאין שום אשמה על האיש “קמצא”, רק כלומר על חילוק קטן שבין שני שמות חרוב ירושלים, ודלא כבן יהוידע שהניח שגם הוא היה בסעודה ולא מיחה — משל היו וראו זאת — וקים ליה שקים ליה לתלמודא, אלא הכל ענין ספרותי, ופשוט מאד ותו לא מידי.