חקירה משטרתית: המדריך להישרדות

איך להתנהג בחקירת משטרה – עשרת הדברות

מאחר וכל חקירת משטרה היא אירוע לא נעים, הרי שכדאי להיערך אליה בהתאם, בכדי למנוע סיבוכים מיותרים עקב לחצים או חוסר ידע. ברמות הפשיעה הקיימות בארצנו כיום, יכולים להיווצר גם מקרים של הזמנת אזרחים נורמטיביים מן השורה, למטרת חקירה משטרתית, בכדי להסתייע בהם לפתרון פשעים ועבירות.

להלן 10 דברות שיסייעו לכם בנושא של חקירה משטרתית:

1. בררו את סטאטוס החקירה נגדכם

חקירת משטרה לא תמיד מבוססת על כך שאתם מוזמנים כחשודים, ולעתים אתם נחקרים תחת ההגדרה של “עד נחקר”. חשוב לדעת את ההבדלים מאחר וחשוד יכול לשמור על זכות השתיקה, כשהוא נחקר תחת אזהרה, למשל, ואילו עד לא.

2. חובה להישאר רגועים

קור הרוח שלכם הוא זה שימנע מכם להסתבך. זה אולי נשמע קל מידי להגיד, אך חקירת משטרה מתחילה בד”כ ממידע די קלוש ולכן אין להיבהל מגודל ההצהרות ומהפעלת הלחצים של החוקרים.

3. ממשו את שיחת הטלפון שמגיעה לכם

מישהו חייב לדעת מה קורה אתכם. מדובר הרי במהלך של חקירה משטרתית במדינה דמוקרטית ולכן זכותכם המלאה להתקשר לכל מי שיכול לעזור לכם ומהר.

4. ענו תשובות תמציתיות ומדויקות

אחרי הכול, גם אם אתם נקיי כפיים, אתם נמצאים במסגרתה של חקירת משטרה ולכן עליכם לכבד את רשויות החוק ואת נציגיהם. ענו בנימוס ובסבלנות, ודייקו בפרטים שאתם מוסרים.

5. הקפידו להבין את תוצאות החקירה

בסופן של אותן חקירות, אתם חייבים לדעת אם אתם מואשמים במשהו ומהו בכלל הסטאטוס שלכם, בכדי לדעת כיצד לכלכל את מעשיכם בהמשך.

6.אל תתבלבלו, אתם עומדים מול מקצוענים

תרגילים בכל חקירה משטרתית הם עניין שבשגרה. חוקרים לומדים כיצד לנהל חקירות בעזרת אינספור תרגילים ומניפולציות שיבלבלו כמעט כל אדם מהשורה. לכן אל תקבלו שום דבר כמובן מאליו ונסו להבין את כוונותיו האמיתיות של החוקר.

7. לא לשכוח שהכול מצולם ומוקלט

חקירות משטרה הן דבר רשמי, לכן גם אם נאמר לכם שעוברים ל”שיחה חברתית, אוף דה רקורד”, אין הדבר כך. חקירת משטרה היא דבר שבו הכול נרשם בסופו של דבר ובד”כ גם הכול מצולם ומתועד.

8. לא לחכות עם הזעקת העו”ד שלכם

זוהי זכותם האלמנטארית ולכן חקירת משטרה שתחל ללא העו”ד שלכם היא עבירה על החוק. אל תמתינו וקראו לו במיידית

9. לא להתגמש בזמני העיכוב

למשטרה מותר לעכב אתכם במשך 24 שעות ללא צו ובנוסף מותר להם לבצע חקירה משטרתית שלא עולה על 3 שעות, למעט אישורים חריגים. אל תוותרו בעניין זה בכדי שלא יתישו אתכם ויגרמו לכם להסתבך.

10. אל תתעכבו בהיערכות שלאחר החקירה

מיד כשתסתיים חקירת משטרה שנערכה לכם, עליכם להתייעץ עם עו”ד בכדי שזה יתעמק במסקנות ויכין אתכם לקראת המשך הדרך בצורה מקצועית.

מאמר זה בא לתת חוות דעת והמלצות בלבד בכל הקשור לנושא זה של חקירת משטרה, ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.

מאתר תן דיברות, כאן.