האמונה היא למעלה מהדעת או שמא *למטה* מהדעת? – ביאור יחסי אמונה ושכל

מתוך ספר מדרש שמואל על ברייתא קנין תורה:

[הקנין] הכ”ג באמונת חכמים…

וגם אפשר שרמז שענין האמונה בו יתברך שלא יכניס האדם את עצמו להשיגה בדרך חקירת השכל כי בזה ילאה למצא הפתח רק האמנתו תהיה כדרך אמונת החכמים שהיא אמונת אומן מקובלת איש מפי איש עד למשה מסיני ובזה תהיה האמונה שקועה בלבו כי בדרך השגה מחקריית אי אפשר לו להשיגה כמאמר החכם אלו ידעתיו הייתיו וכו’.

אך מדוע אי אפשר להשיגה בחקירה שכלית? וא”כ, האם אין זה מגרע את החקירה השכלית או את האמונה בעצמה? לתשובה תמציתית ומתומצתת על השאלות הללו ודומיהם, אני ממליץ ליהודים טובים להרשם לרשימת התפוצה במייל, ולבקש את “המדריך” הקצר נגד אתאיזם ומחשבות כפירה.

ניתן גם לשלוח שאלות בהמשך על מה שקראתם.