re: Mission Aside, Why Is Jacob DeHaan Considered Jewishly Respectable?

Rabbi Avi Grossman concurs on De Haan hagiography:

[R’ Sonnenfeld’s artscrollized* biography] does a superb job of rehabilitating the reputation of Jacob Israel de Haan, the secular, unrepentant, homosexual, pedophile pornographer, who, because of his anti-zionist activities, was assassinated by the Haganah, and thus became a Haredi martyr.

See the rest here…

Note: I suspect Rabbi Sonnenfeld and his collaborator were far closer to anarchists than “anti-zionists”, though this requires further research.

From Charedi wiki, Hamichlol:

כדי להרגיע את התחושות האלימות הגיב הרב זוננפלד באופן נדיר לעיתון דואר היום של איתמר בן אב”י שהפנה אליו שאלה גלויה: האם הייתה מחאה נגד הציונות בשיחה עם הלורד והאם השיחה הייתה על דעתו ובהשתתפותו. הוא השיב ואמר שאכן הפגישה הייתה בפקודתו, אם כי לא בנוכחותו. אך בשום פנים לא הובעה בה שלילה של רעיון הצהרת בלפור והקמת הבית הלאומי, שאליו יש לו יחס חיובי. כל התנגדותו היא ל”ייפוי הכוח שהציונים לוקחים על עצמם כבאי כוח לכל ישראל”.
על דברים דומים חזר דה האן. שאמר כי המשלחת מעולם לא פצתה פיה נגד רעיון שיבת העם לארצו.
ב-1924 רקם דה האן תוכנית להפגיש את הרב זוננפלד עם האמיר עבדאללה, לימים עבדאללה הראשון, מלך ירדן, כדי שאיתו יוכלו החרדים לסכם על התייחסות נבדלת אליהם. היא נועדה להבטיח התיישבות יהודית בארץ תוך ויתור על הרעיון של הקמת מדינה או ‘בית לאומי’. במכתב של הרב אברהם חיים נאה (הנודע כ”בעל השיעורים”, שהיה אז חבר בבית דינו של הרב זונפלד ואף הצטרף אליו בפגישה זו) מסופר שכדי לצאת מגבולות הארץ היה צריך הרב זוננפלד להתיר נדר וזאת “רק על פי בית דין של שלשה גדולי הדור”. אז היו בירושלים האדמו”ר מגור בעל ה”אמרי אמת”, האדמו”ר מסוקולוב הרב יצחק זליג מורגנשטרן והגאון מבענדין הרב חנוך צבי לוין, וביחד פסקו שלצורך גדול כזה מותר לו לצאת. הרב זוננפלד בירך “ברוך אשר חלק מכבודו לבשר ודם” כשפגש את מלך ירדן.
על יחס אחר מצידו לציונות, ניתן ללמוד מתיאורו של מנחם אוסישקין מראשי הציונות, על פגישתו עם הרב זוננפלד בכותל בערב ראש השנה תר”ץ, זמן קצר לאחר פרעות תרפ”ט נגד יהודי הארץ. בהיפגשם אמר הרב לאוסישקין ששימש באותם ימים כיו”ר הקק”ל: “זה לא יעזור להם (= לערבים)! אנחנו נשיג את מטרתנו. לא בסימטאות צרות ולא כפופי ראש ניכנס אל המקום הקדוש שלנו. כי אם בדרך המלך ובקומה זקופה. המשך לעבוד את עבודתך באמונה ואולי בקרוב בימינו נזכה לראות את הגאולה האמיתית”.

Funny story: I once pointed out these sort of non-conformist facts about Rabbi Sonnenfeld to a haughtily conformist great-grandson of Rabbi Sonnenfeld, and he immediately proceeded to attempt to destroy my life. Ha, good times…