My Response to Two Corona-Vaccine ‘Halachic Rulings’

Rabbi Chananya Weissman sent out the following two documents, quoted by a certain Rabbi Aaron Moss in support of the mainstream position:

Comments:

  1. Rabbi Yaroslavski is addressing his community alone.
  2. The fiction author from Ramat Gan ought to have quoted the Shulchan Aruch, noted contemporary criminal neglect, and stopped. Quoting Y.D. 336 is a laughable distortion: Beis Din’s permit is a necessary, not a sufficient condition. (And see Shach note 2 there regarding Mezid.) Rabbi Zilberstein then appears to battle a strawman — the point is there are real medical treatments for Corona, though stifled (though mercifully, the remainder was not shown).
  3. Torah knowledge lacking deep familiarity with reality is lame and blind, see Iggros Chazon Ish 1:31:

בירור משפט בבחינת הלכה למעשה, נחלק לעיונים שנים, העיון הראשון להניף הסלת הנקי סעיפי המשפט התוריים, ואחריו עיון השני החדירה בהעובדא הנוכחת לפנינו במעלותיה ומגרעותיה ובדיוק משקל של כל פרק מפרקיה, כדי להתאים את הנידון אל סעיף ההלכה המכוון עליו, ומרובים המכשולים של ההתאמה כוזבת, מהמכשולים ביסוד ההלכה, זאת אומרת אף שאין הדיין אומר על מותר אסור ועל אסור מותר בכל זאת הוא נכשל בהמעשה שבא לידו ומחליט בכח מדומה שזו שבא לידו היא של הסעיף הידוע, בעת שהעלים עין מקו דק רב הערך בפלילת המשפט הנבנה תמיד על קוים שכליים דקים, ובהעלמה זו הוציא משפט מעוקל מעוות לא יוכל לתקן. ובשל העיון האחרון נשללה ההוראה מן ההמון אף בדברים שהאסור והמותר מפורסם תכלית הפרסום ונתנה לחכמים שבכל דור לחקות לאשורה של כל שאלה המופיעה מזמן לזמן שהחכמים יפתרוה מנקודת עיון מקיף והסתכלות בהירה.

Enough.