Make Torah Supremacism Great Again!

Ramban’s “Toras Hashem Temimah” Drasha (the bolded, historical part is not racist!):

אחר שאמר ‘השמים מספרים כבוד אל’ חזר ופירש בשבחה של תורה ואמר שהיא מספרת בשבחו של הקב״ה יותר מן השמים ומן השמש והירח והכוכבים המוזכרים למעלה בתחילת המזמור. ופירוש הענין שדוד התחיל ואמר כי השמים מספרים כבוד אל מפני שתנועת השמים תמידית ונצחית וכל מתנועע צריך למניע יורו השמים על כבוד אל כלומר שיש אלוה בעל כח מנהיג אותם בכחו ובאלותו על כן אמר אל כמו יש לאל ידי והרקיע הוא הגלגל העליון ההולך ממזרח למערב הפך תנועת האחרים מגיד מעשה ידיו שהם נבראים:

 

וזה דבר ברור וראיה שהפילוסופים במחקר בלבד הוציאו אותם ובספור הגדת השמים והשמש אמר אין אומר וכו’ בכל הארץ יצא קום עד אין נסתר מחמתו. ואחר כך אמר ‘תורת ה׳ תמימה משיבת נפש’ כלומר שאלו ראיות ברורות לכבוד האל וכי הם מעשה ידיו אבל תורת ה׳ שלמה יותר מזה שמשיבת נפש ומחכימת פתי כלומר שמסרת כל ספק מן הלבבות מן החכמים ומן שאינן מבינים מהלכות שמים ומערכי הכוכבים והפליג בשבח התורה במזמור זה:

ותניא חזקיה בר׳ יהודא אומר דברי תורה עטרה לראש, ענק לגרגרת, מלוגמא ללב, קילורית לעין, רטייה למכה, כוס עיקרין לבני מעים, מרפא לגוף, עטרה לראש שנאמר כי לוית חן הם לראשך, ענק לגרגרת שנאמר וענקים לגרגרותיך, מלוגמא ללב שנאמר משמחי לב, קילור לעין שנאמר מאירת עינים, רטיה למכה שנאמר רפאות תהי לשרך, כוס עיקרין לבני מעים שנאמר ושקוי לעצמותיך, ומרפא לגוף שנבלע ברמ״ח אברים שבאדם שנאמר ולכל בשרו מרפא:

ועוד אמר דוד המלך ע״ה ‘גל עיני ואביטה נפלאות מתורתיך’ וכתיב ‘לכל תכלה ראיתי קץ רחבה מצותך מאד’ ועוד פסוקים הרבה מזה הענין בנביאים ובכתובים שהם מוכיחים שהתורה היא יקרה ונכבדת מכל מה שיש בעולם ונעלמה מכל החכמים ומכל הנביאים:

וצריכים אנו לשאול ולפרש מהו היקר והכבוד הזה ומה היא החכמה הגדולה הזאת שנראה בה והיא נראית פשוטה ואפילו התלמידים קוראין אותה ויודעין אותה ואפילו האומות העתיקו אותה שהם עצמם יש להם חוקים ונימוסים נראים קרובים לחק התורה ולמשפטיה:

התשובה, תחלת הדבר יש לידע שכל מה שהנבראים יודעים ומבינים כולם פירות התורה או פירי פרות שלה ואלמלא כך אין בין אדם לחמור שהוא רוכב עליו כלום וכן תראה היום באומות הרחוקות מארץ התורה והנבואה יושבי הקצוות כגון יושבי רומני״א והתתרי”א ואותיות צאב״ה שאינם מכירים את הבורא וסבורים שהעולם קדמון וגם אינם מחשבין כלל לא בקדמותו ולא בחדושו ואם הגלגל מניע עצמו או זולתו מניעו כמו שאמר דוד המלך עליו השלום במזמור הזה וכמו שראו בעלי העיון שלא שמעו התורה כי האדם בתולדתו בלא מלמד כבהמה שנאמר ‘ועיר פרא אדם יולד’ ואם אין דעתו ושכלו בלא מלמד נותנת לחשוב בחדוש לפי שאין הגלגל מנהיג אלא זולתו מניעו כמו שהזכרנו אין אצלו מצוה ולא עבירה ולא דעת ולא חשבון ואין אצלו שום מעשה טוב ונרצה יותר מאחר שהימים והשנים כולם שוים אצלו נמצא הכל שוה אצלו כמו שהוא שוה אצל הבהמות:

וחשוב בלבך שהקב”ה ברא כל השפלים להנאתו ולתשמישו של אדם שאין לנו טעם ביצירת בעלי חיים השפלים והצמחים שאינם מכירים את בוראם זולתי זה. וברא את האדם שיכיר את בוראו יתברך ואם האדם אינו יודע שבראו כלל וכל שכן שאינו יודע שיש אצל בוראו מעשה נבחר ונרצה ומעשה אחר מרוחק ונמאס נמצא האדם כבהמה וכוונת בריאתו בטלה:

וזהו מה שאמרו חז״ל תמיד שאלו לא קבלו ישראל תורה היה מחזיר העולם לתהו ובהו כלומר שאם לא היו חפצים לדעת וללמוד ידיעת בוראם ויש הפרש בין טוב לרע נמצא שכונת העולם בטלה. ור׳ אברהם בן עזרא מרחיק זה שיהיה העולם נברא בשביל האדם כמו שאמ׳ והאומרים כי בראו להראות גבורתו לאדם שהוא שורש יצירתו הנה שמו תשובה האמורה לה חלק קטן מן השאלה הגדולה מפני גודל הארץ על הישוב והגלגל על הכל ותשובות שאינן נכוחות שהשיב נניח הדברים האלו עכשיו כי חפץ האל ביצירה דבר עמוק מאד:

אבל בעלי הנפש התנועה ובעלי הנפש הצומחת כלם מודים כי לצורך האדם נבראו וכמו שאמרו בסוף קדושין וכל אלו לא נבראו אלא לשמש אותי ואני נבראתי לשמש את קוני ואם אני איני יודע בריאת קוני כלל בריאת השפלים תהו והבל היא. וכן תחשוב בימים אם אמת היא שהקב”ה דן עולמו בראש השנה ומתחלת בריאתו של עולם יסד כן ורמז כן לבריותיו בשמים שמזל החודש מאזנים אם כן שגלה לך סודו ואמר לך פלוני לפניו ולמדך ספר תפלה לומר תחנה ושבח תשתחוה ותתרצה לבוראך וביום העשירי תתענה ויכפר לך. וכן על כל דבר ודבר אמר לך מעשה פלוני נבחר ומקרב אותך לבוראך ומעשה פלוני נמאס ומרחיק אותך מלפניו אין לך דעת ותבונה כזו ואין לך אלא זו וכל חפציך לא ישוו בה וכן אמרו במדרש תהלים זה שאמר הכתוב ‘נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי’ אמר דוד באתי לחלל שבת האירה לי תורה שנאמר ‘זכור את יום השבת לקדשו’ באתי לנאף האירה לי תורה שנאמר ‘מות יומת הנואף והנואפת’ היינו הוא דכתיב נר לרגלי דבריך וכו’:

ואל תשתבשו באומות שאף נוחלי תורה הם הקרובים לאמצע כי טוב כגון הנוצרים והישמעאלים לפי שהעתיקו התורה ולמדו כשגברה רומי על קצת רבותינו למדו תורה ועשו חוקים ומשפטים דוגמת של תורת בני אדם יושבי הקצוות הרחוקות שלא למדו תורה ולא ראו ישראל ולא מנהגם מפני רחוק גבול שביניהם בהמות גמורות הם ועליהם אמר הכתוב האיים הרחוקות אשר לא שמעו את שמעי ולא ראו את כבודי והאומות אמרו מתחלה כך שנאמר ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל התורה הזאת למדנו שלא היה באותו זמן אומה ולשון בעולם שיהא להם נימוסים טובים וישרים ישובי המדינות כישראל וכי משפטים כך וכל שכן החוקים שהם המצות החדושים בעולם. ולפיכך אמר הרב ר׳ משה ז״ל כל אלו הדברים של זה הנוצרי ושל הישמעאלי הבא אחריו כולם לתקן המה למלך המשיח כיצד כשכבר נתמלא העולם כלו מדברי המשיח ומדברי התורה ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב והם נושאין ונותנין בדברים אלו ובמצות התורה אלו אומרים המצות כבר היו וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגים לדורות ואלו אומרים דברים נסתרים יש בהם ואינם כפשוטן וכבר בא המשיח עליו נתנבאו המלך המשיח יצליח וירום וינשא מיד הם כולם חוזרין ויודעין ששקר נחלו אבותיהם ושנביאיהם ואבותיהם הטעום: