תורת הגאון רא”מ הורוויץ מפינסק

ההגהות על הש”ס מאת הרא”מ הורוויץ מפינסק זצ”ל ו’ילקוט המפרשים החדש’ של מהדורת ‘עוז והדר’ / הרב יעקב טריביץ

תמונה ללא תיאורהורדת קובץ PDF

הרב יעקב טריביץ

ההגהות על הש”ס מאת הרא”מ הורוויץ מפינסק זצ”ל ו’ילקוט המפרשים החדש’ של מהדורת ‘עוז והדר’

נודע בשער בת רבים שמעו של הגאון האדיר מגאוני ליטא, האדם הגדול בענקים מוהר”ר אלעזר משה הורוויץ זללה”ה (תקע”ז-תר”ן), שהיה אב”ד פינסק משנת תר”ך. גאונותו המופלאה, וחריפותו ובקיאותו בכל מכמני התורה, עשו לו שֵם בכל קצוות עולם התורה[1]. חיבה יתירה נודעת לו מההערכה העצומה שרחש לו מרן דדורות בתראי בעל החזון איש זצוק”ל. על המימרא של הגר”ח מבריסק שמנה את שלושת גדולי דורו (אביו הבית הלוי, מהרי”ל דיסקין והגר”י סלנטר) והוסיף שאם רוצים אפשר להוסיף רביעי: הגאב”ד דפינסק הגרא”מ הורוויץ, נענה מרן החזו”א ואמר ‘אכן אנו רוצים’! (מעשה איש ח”ד עמ’ צא). ובאורחות רבינו (הגרי”י קנייבסקי): ‘מרן מאוד החזיק מרא”מ כאחד מיחידי גדולי הדור בתקופה ההיא’. חתנו, ר’ ברוך אפשטיין בעל ה’תורה תמימה’, בנו של הגאון רי”מ בעל ‘ערוך השולחן’, כתב הספד גדול אודותיו הנקרא ‘נחל דמעה’ ביום השלושים לפטירתו ו’ מנחם אב תר”ן, והוא בן ע”ג במותו[2]. וראה גם בערוך השולחן (אה”ע סי’ קכב ובסדר הגט) שהביא דבר הלכה ממחותנו הגרא”מ. היכרותו העיקרי של עולם התורה עם רבינו הגרא”מ איש פינסק היא דרך הגהותיו אשר נדפסו בחייו ע”י האלמנה והאחים ראם בש”ס וילנא משנת תר”מ עד תרמ”ב, על המסכתות בתחילת הש”ס, ובעיקר מסדר מועד (וכן על משניות זרעים), וגם הגהות אלו המה מקצת מחידושיו על סדר הש”ס. וכבר הצֵרו על כך מאוד בני הג”ר צבי הירש וואלק בעל ‘כתר כהונה’, אשר מילא את מקום הגרא”מ ז”ל משנת תרנ”ה ברבנות פינסק, בהקדמתם לספר ‘כתר כהונה’ על הספרי, וסיימו ש’חבל על דאבדין’[3].

עד מהרה נודע טבען של הגהותיו-חידושיו אלו בעולם, וכל צורב נתוודע לאלתר להערותיו העמוקות והחריפות. בכל קושיא או תירוץ ואף בהערה קצרה של הגרא”מ עומד הוא על כובד מרכז הסוגיא, ובגאונותו דומה עלינו סיגנונו כדוגמת קושיות הגאון רבי עקיבא איגר’[4]. הלומדים בש”ס ידעו להעריך נכונה ‘הגהות תמימות’ אלו, והם תפסו מקום של חשיבות מיוחדת בשורה הראשונה של המפרשים השונים שבסוף הש”ס. כדרך גאוני ליטא הוא אף מחדש פירושים מחודשים המנוגדים לרבותינו הראשונים ז”ל (הפותחים בלשון “ולולי דבריהם”), או מביע הכרעתו בראיות מן התלמוד במקום שנחלקו הראשונים[5].

המשך לקרוא…

מתוך קובץ המעיין, כאן.