שערוריה: צבא ירדן מראה סימנים ומדינת חעלם ישנה

מתוך ערוץ 14:

בצל המלחמה: אימוני ירי אינטנסיביים שמבצע צבא ירדן בסמוך לגבול עם יישובי עמק הירדן, מעוררים בהלה בקרב תושבים באזור שחוששים מתרחיש דומה לזה שקרה בעוטף עזה. לדברי התושבים, מדובר באימונים חריגים ביותר, שתדירותם רק הולכת וגוברת.

פניות רבות מצד התושבים הועברו עד כה לצבא, שנענו בתגובות אדישות כמו “מדובר בירי תקין” או “אני חדש בתפקיד ולא יודע מה היה כאן לפני כן”. בעקבות האירועים החליטו בקיבוץ אשדות יעקב הסמוך לגבול לקיים הערב פגישת חירום יחד עם תושבים ואנשי הביטחון בישוב.

הצבא מגביר בחודש האחרון את ההגנה על הישובים. בפיקוד מרכז מדרגים את בישובים מ-1 עד 4 לפי דרגת הסיכון ופועלים לחזק הגנות. גורם ביטחוני מפיקוד מרכז סיפר לחדשות 14 על ההיערכות בגבול עם ירדן: “בשנתיים האחרונות עשינו ריכוז מאמץ בגבול המזרחי והקמנו חמ”ל משותף של משטרה, צבא ושב”כ עם יחידת של מג”ב שיושבת תחת חטיבת הבקעה והיא ייעודית לעיסוק בעניין ההברחות ואירועי פח”ע הוקמו גם אמצעי תצפית ומכ”מים בגזרה, גלויים וסמויים מתחילת המלחמה תוגברו פי 2.5 את הסד”כ ממה שהיה לפני המלחמה ושומרים על הבקעה 4.5 גדודים”.

לפי מה שידוע כרגע לחדשות 14, אין הכנות לתרחיש יחוס של תקיפה רצינית מירדן מדינה שכרגע נמצאת ביחסי שלום עם ישראל. בירדן יש אתגרים חדשים בעקבות המלחמה, אך ממה שמתפרסם בחדשות בעולם הערבי, יש מפגינים בתוך ירדן שרוצים להיכנס לעימות עם ישראל, דבר שממשלת ירדן מונעת.

אתמול פרסמו מספר תושבים מהישוב הודעות ברשתות החברתיות, בהם התריעו מפני הסכנה המתקרבת: “בימים האחרונים אנו עדים ביישובי עמק הירדן ל”אימונים ותירגולים” של הצבא הירדני צמוד לגדר הגבול”, כתב אחד התושבים. “אנחנו שומעים בזמן אמת את היריות מעבר לגבול, אימונים בירי חי, קרוב מאוד אלינו.
יש תושבים ותושבות שגרים כאן עשרות שנים ולא זוכרים אימוני ירי סמוכים ככה לגבול שלנו”, ציין.

“בהתחלה זה היה ‘אימון’ מפעם לפעם, חצי שעה, בשעות הערב. אולם התכיפות וזמן ‘התרגולים’ גדלו. עכשיו ‘האימונים’ האלה נמשכים כמעט כל ערב, לפעמים כל הלילה, עד הבוקר, הרבה אחרי שעת הזריחה. המרחק שלנו מגבול ירדן הוא פחות מ-2 ק”מ. אלפי חיילי קומנדו ירדנים, יכולים בקלות לחצות את הגבול, לטבוח ולשחוט תושבים בקיבוצים ובמושבים שלנו ולעשות בנו שפטים ופוגרום דמים נוראי”, המשיך ותיאר התושב.

איך זה לא מדליק אצל אף אחד מנורות אזהרה וזרקורים אדומים?”, זעק אותו תושב שאמר כי התריע בפני מי שצריך אך לא נענה. תושב אחר התריע אף הוא כי “גבול השלום” הסמוך יכול להפוך בן רגע לגבול מלחמה: “אם יתרחש אירוע דומה לזה שקרה בשנת 1997 בו שוטר ירדני רצח את נערות מבית שמש שטיילו באזור, או שלפתע יחליטו ערבים מירדן לחצות את הגבול כמו שהיה ב7.10.23, מי שיעמוד בחזית זה כיתת הכוננות במקרה הטוב, אבל אני כאזרח או משפחתי נהיה הקורבנות הראשונים”.

“החל מהשבעה באוקטובר יש ערנות מוגברת בצד הירדני באשר לתרגילים וזאת על פי מקורות הצבא והשאלה שנשאלת היא “מי האויב שלהם כאן באזור שהם יורים ליד הגדר?! למה צבא ירדן יורה או מתאמן כך על הגדר שלנו ולא בצד הסורי או הסעודי?”, תהה התושב: “מהחיים האישיים שלי ומעבודות קודמות עם מגוון האוכלוסיות למדתי ש”גבול השלום” או גבולות אחרים מסביבנו, אינם שקטים כי הם רוצים שקט או כמו שאומרים כל מיני פרשנים בערוצים השונים “חיזבאלה או חמאס אינם רוצים בעימות” – אלא בסך הכל מחכים ליום פקודה”.

לדבריו, “המצב כרגע בגבול הוא שכל מהגר עבודה אפילו יכול לחצות את גדר המערכת ונהר הירמוך ללא בעיה. זהו מצב של הפקרת חיי התושבים. אני, כמו רבים מחבריי, לא מבין מדוע האימונים נמשכים. מדוע דווקא עכשיו. מדוע לא מרחיקים אותם מאתנו. מדוע אף לא אחד עוצר בעדם. אני לא מבין למה צה”ל לא שולח יותר כוחות לאיזור, בסמוך לקיבוצים ולמושבים שלנו ולתוכם”.

“שלא תטעו, ביקשנו עזרה, ביקשנו הבהרות, פנינו למפקדים בגזרה, אך לא קיבלנו תשובות מרגיעות. (להגיד, אני חדש בתפקיד ולא יודע מה היה כאן קודם זה לא תשובה ובטח לא פתרון.) כיתות כוננות זה אחלה אבל הן לא תספקנה מול גל או גלים, של חיילים ירדנים, עם סכין בין השיניים ורצח בעיניים”, הוסיף וכתב.

“קלטנו באהבה אלפי מפונים (כינוי מכובס ל”פליטים בארצם’) מהצפון, בגלל חשש מהאויב שם. זה אבסורד שעכשיו, גם כאן, חייהם וחיינו בסכנה. אני צועק מכאן לצה”ל, לכוחות הביטחון, לשב”כ, לראש הממשלה, למשרדי הביטחון ולכל מי שאחראים לשלומנו ולבטחוננו: מדובר בסכנה ברורה ומיידית! אני מבין שאתם “עסוקים במקומות אחרים”, אבל חיינו בסכנה”, קרא התושב.

מדובר צה”ל נמסר: הדיווחים והפניות העולים בכתבה נבדקים במלוא כובד הראש. צה”ל יחד עם כוחות הביטחון פועלים לחיזוק מאמץ ההגנה במרחב באמצעות תגבור כוחות לוחמים והוספת אמצעים טכנולוגים נוספים במרחב.

לקריאה מלאה כאן…