רשימת המצוות בעליה להר הבית

מתוך מאמר הרב ברנד (בהפרכת טענות שונות נגד עליה להר הבית):

[טענה ז] מותר לעלות רק לצורך מצוה, וכעת אין בזה מצוה

שאלה: מותר לעלות להר הבית רק לצורך מצוה, וכעת אין בזה שום מצוה, ואפילו להתפלל לא נותנים.

תפילה

תשובה: מצווה גדולה להתפלל בהר הבית, עי’ רש”י (ריש פרשת ויצא) שיעקב אבינו חזר מחרן למקום המקדש כדי להתפלל שם. וכן מצינו במסכת תענית שעיקר התפילה בהר הבית. [ושם ניתן לתקוע בשופר וחצוצרות ביחד (ראש השנה, דף כז ע”א)].

ואם לא נותנים להתפלל בפה, אפשר להתפלל בלב, כמבואר בפסיקתא, והובא ברמ”א (סי’ צד, סע’ ו. הרחבנו בזה במאמר ראיות על מקום ההיכל וקודש הקדשים).

ובזמן האחרון כבר אפשר גם להתפלל, באופן שלא עושים רעש.

אחיזה יהודית במקום

וכן יש צורך של אחיזה במקום, כדי שהערבים לא ישתלטו על כל ירושלים (עי’ לקמן כתבה מגורמי בטחון בנושא זה), וכן מבואר בגמ’ (שבועות הנ”ל).

להסיר חילול ה’

וכן להסיר החילול השם הנורא שח”ו יגידו הגוים איה אלהיהם, שאם הגוים משתלטים על המקום הם אומרים איה אלהיהם, כמו שנאמר ביואל (ב, יז): בין האולם ולמזבח יבכו הכהנים משרתי ה’ ויאמרו חוסה ה’ על עמך ואל תתן נחלתך לחרפה למשל בם גוים למה יאמרו בעמים איה אלהיהם”

וממילא מכיון שהקב”ה נתן לנו את המקום במלחמת ששת הימים, והסיר את החילול השם הזה, אנו צריכים לשמור את זה שלא יבוא לידי גוים ויחזור ח”ו טענה זו.

הכנה למצוות קרבנות ובנין בית המקדש

וכן התביעה להקרבת קרבנות ובנין בית המקדש [כשיתברר מקום המקדש מדויק, וכן מידת האמה, כגון ע”י חפירות או בירורים אחרים] זה בכלללשכנו תדרשו ובאת שמה (דברים, יב, ה).

ויש בזה יותר ממאתיים מצוות, מתחיל עם עליה להר הבית, שזה מראה שעושים פעולות מעשיות ולא רק תפילות וצפיה, שאם זה רק צפיה ותפילות, יכולים לחשוב שהכל ירד מן השמים, ואין הדבר כן, שאין לנו רשות לסמוך על זה. ומי שיכול לקיים איזה מצווה ואינו רוצה לקיימו
בגלל שטוען שיקיים רק כשיבוא משיח או אליהו, ויהיו ניסים וישועות, עובר על לאו של לא תנסו את ה’ אלהיכם כאשר נסיתם במסה (דברים, ו, טז), עי’ רמב”ן (שם). וכן צו המשורר – שחז”ל אמרו שהוא משה רבינו (תהלים, צה, ז) – היום אם בקולו תשמעו: אל תקשו לבבכם כמריבה כיום מסה במבדבר.

וזה כוונת אליהו ומשיח שאמרו, שמשיח יגיע “ַהיום אם בקולו תשמעו” (סנהדרין דף צח ע”א) – שלא יתלו את קיום המצוות שנתאפשר קיומם בביאת אליהו ומשיח. (וע”ע במאמר “אליהו הנביא ומשיח, הגאולה תבוא היום אם בקולו תשמעו“, ובמאמר “לא תנסו את ה’“).

המקורות שבית המקדש יבנה לפני ביאת המשיח

עי’ מגילה (דף יז ע”ב – יח ע”א), ורש”י (שם); ירושלמי (מעשר שני, פרק ה, הל’ ב); מדרש רבה (תולדות, פרשה סד, אות י. הובא לעיל במאמר של המשנה שכיר, ובהרחבה בהערה ב”לשם יחוד”); פסיקתא רבתי (איש שלום, פיסקא לו – קומי אורי). ועי’ מלבי”ם (דניאל, יב, יב; וכן בספר המסורת על מקום המקום המקדש) שבימי הקיסר יוליוס הכופר [כ־300 שנים אחרי החורבן] התחילו לבנות בית המקדש, רק שנחרב אח”כ.

המקורות שקרבנות לפני ביאת המשיח

עי’ כפתור ופרח (פ”ו); שו”ת חת”ס (יו”ד סי’ רלו); חזו”א (אה”ע, ב, ז). וכן ידוע מן הגר”א שאמר שאם יעלו להר הבית ויקריבו קרבן תמיד – יהא אחרי המעשה (הובא בספר סולו סולו המסילה).

את השאר ניתן לראות כאן.