נגד עריכת ‘חידושי הגר”ח על הש”ס’ ממכון אורייתא

להלן מכתבו של ראש ישיבת תורה ודעת (פורסם ברשות):

לכבוד ב”ג, היושב באהלה של תורה בארץ הצבי, הר”ר יהודה ליב שיחי’,

אחדשוכטו”ס, מה ששאלת, האם אפשר לסמוך על הספר חידושי הגר”ח על הש”ס על מסכת בבא בתרא שיצא לאור לאחרונה בהוצאת אורייתא.
הנה לפני למעלה מעשרים שנה יצא הספר חידושי הגר”ח על מסכת בבא מציעא בהוצאה זו. המו”ל הנ”ל טען שהספר נדפס מכת”י הגר”ח זצ”ל. בשעתו, עברתי על כל הספר הנ”ל ועל כל כתב היד, הנמצא ברשותנו, ונשתוממתי למראה עיני, לא היה בספר הנ”ל אפילו דבר תורה אחד שנעתק מהכת”י כצורתו. המו”ל הנ”ל שינה, שיבש ובדה מלבו דברי תורה, כאדם העושה בשלו.

כיון שמסירת התורה מדור לדור הוא מעיקרי הדת, הדפסנו בשעתו את הכת”י, בספר שיעורי רבנו חיים הלוי, למסכתות ב”ק, ב”מ וב”ב. נלוה אליו הוצאנו קונטרס בשם מוסף לספר שיעורי רבינו חיים הלוי, שבו נדפס צילום של הכת”י על פרק קמא דב”מ, ולצידו פיענוח הכת”י, כדי שיראה הרואה בעיניו את מה שנעשה. קונטרס זה נמצא אצלי, ואשמח לתת אותו לכל מבקש.

למעשה בס”ד זכותו של רבינו הגדול עמדה לו, והספר הנ”ל (וגם הספר הבא אחריו שהוציא המו”ל הנ”ל על מסכת ב”ק), לא איבדרי בבי מדרשא, וקשה למצאו בישיבות ובין כתלי בית המדרש, כך שעמלי התורה אינם יגיעים לריק.

לגבי ספר זה אינך צריך לדידי ולדכוותי, כיון שהכת”י היחיד של רבינו זצ”ל על מסכת ב”ב הוא הנמצא בידינו, ואותו כבר הדפסנו בספר שיעורי רבנו חיים הלוי, כך שאם תעבור על מה שהוציא מכון אורייתא, ותשוה את דברי התורה לנדפס בשיעורי רבנו חיים הלוי, תראה ששינו “ושיפרו” את לשונו של רבינו זצ”ל, כך שאין דבר תורה אחד בכל הספר כפי הנמצא בכת”י. נמצא שלא איתמחו להוציא דבר מתוקן והספר אינו מוגה, ואין לסמוך עליו כלל.
וזכות תהיה לך אם תודיע דברי אלו למיודעיך ומכירך הצמאים לשתות את דברי תורתו של רבינו הגדול זצ”ל.

והנני דודך, המברך אותך בלב ונפש,

יצחק אבא ליכטנשטיין