מיטב השיר הוא כזבו – בענין ברכת יוצר המאורות

ספר הברית חלק א’ מאמר ד’ שני המאורות פרק י’:

והנה רבים מבני אדם לא ידעו ולא יבינו מהלך השמש וירח והקפתם באמת כאשר כתבנו, ונדמה להם בזרוח השמש בכל בוקר כאלו הוא בא ממעל לרקיע מעבר השני שלו ויוצא דרך שער השמים או בעד החלון קדמה וקרע לו חלוני שקופים אטומים אשר ברקיע ובא להיות מתחת לרקיע כדי להאיר ביום, וכן הלבנה בלילה, וחושבים כי בעד חלונים יבואו שני המאורות להאיר לארץ ולדרים עליה, ואם יאמר להם מהלכם באמת לא יבינו מחמת חולשת טבע מוחם ומעוט דעתם, לכן הטיבו אשר דברו החכמים הקדמונים ז”ל בנוסח שיר ושבח של הכל יודוך כלשון בני אדם וכאשר ידמו במחשבתם, והן הם יודו ויברכו לאל על המאורות לפי דעתם, ויאמרו הפותח בכל יום דלתות שערי מזרח ובוקע חלוני רקיע מוציא חמה ממקומה ולבנה ממכון שבתה ומאיר לעולם כלו, ורחמנא לבא בעי כי לא תקנו השיר הזה לפני חכמים ומשכילי עם לבד אשר המה מועטים, רק לפני כל העדה תקנו למען תהיה השירה הזאת בפי כל וההמון ודלת עם הארץ המה למרבה ע”כ הוצרכו ליסד השיר לפי מחשבתם אף אם איננו ככה באמת למען יודו וישירו בדרכי ה’ כאשר עם לבבם, וכבר כתב חכם אחד ויודע נגן על מיסדי השירים בזה הלשון, מיטב השיר כזבו, כלומר כל בעלי השיר והמשוררים מי שירצה להטיב את שירו לא ידקדק על המלין והלשון שיהיו נאמרים באמת, כי לא יבינו ההמון ורוב בני אדם, אך רק ישגיח ותבט עינו בשירו שהענין המכוון בו יהיה באמת.

וגם אמנה חכמי קדם מיסדי שיר המפואר הזה הגם שדברו בו בלשון בני אדם המתערך לפי בינת לבב העם, בכל זאת בנפשם ידעו כי גם אלה הדברים בעצמן נאמנו מאד ע”פ הסוד בסתר עליון בשמים ממעל גבוה מעל גבוה של גלגל חמה הגשמיי, כי שם באמת יש חלונות למהלך שמש הרוחני בעד החלונים הרוחניים אשר שמה ושמש ידע מבואו בערב למעלה מן הרקיע הרוחני וצאתו בבוקר למטה מאותו רקיע, כי אם נשים לב להבין דברי חכמים ודעת קדושים כלם המדברים בענין זה נראה פלאות, כי נמצא לחז”ל (בפרק ה’ דעירובין) שבלילה החמה מהלכת למעלה מן הרקיע וביום למטה מן הרקיע, גם אלה לחכמים (בפ’ ב’ דבבא בתרא) ובירושלמי (פרק אין מכירין) אמרו שס”ה חלונות ברא הקב”ה, ובברייתא דפרקי ר’ אליעזר אמרו שיש לכל חלון שם בפני עצמו, והרי כל חכמי ישראל יעידון ויגידון שיש חלונות ברקיע וביום החמה מהלכת מתחת לרקיע ובערב היא באה דרך אותן החלונות מעל לרקיע לסבב מלמעלה החרס, ומצינו לרבינו הקדוש שבטל את דבריהם, כדגרסינן (בפרק מי שהיה) חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע, אמר רבי נראין דבריהם מדברינו שביום מעינות צוננים ובלילה רותחין, ועל זאת ישתומם כל מבין עם תלמיד איך יתכן שרבינו הקדוש יבטל דברי כל חכמי ישראל הנזכרין (פרק ה’ דעירובין, ובפרק ב’ דבתרא, והאי תנא ירושלמי, ודברי ר’ אליעזר בפרקין) האומר שיש לכל חלון שם בפני עצמו הלא כלם קדושים ובתוכם ה’, כי גם במקראי קודש לה’ נמצא שיש בשמים חלונות ודלתות ושערים כנאמר וארובות השמים נפתחו (בראשית ז’), וזה שער השמים (שם כ”ח), ודלתי שמים פתח (תהלים ע”ח), זאת ועוד אחרת כי הנה כחומר חותם יתהפך התמיה גם על החכמים הנזכרים, הלא רבי בא בדברים של טעם ובנסיון ואין חכם כבעל הנסיון.

אך דעו נא רבותי כי אלו ואלו דברי אלהים חיים למוצאיהם על מקומם, מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי, כי רבי מדבר מזה העולם הגשמיי ומשמש הגשמיי לכן דבריו אמת וצדק גם בנסיון גם במופתי כל חכמי האומות, אמנם שאר חכמי ישראל עם כל כתבי הקודש הנזכרים אף כי בלשונם ידברו סתם כוונתם בו למעלה ורומם תחת לשונם, ואמת הדבר על פי הסוד בעולם העליון בשמש וחלונים ורקיע הרוחניים העליונים אבל במהלך השמש הגשמיי מודים לדברי רבי, ונמצא כי לא פליגי כל מאמרי חז”ל ודעותיהם בענין זה כלל, כי יש יורה דעה בתחתון ויש יורה דעה בעליון וידברו מן העולם ועד העולם זה בעולם התחתון וזה בעליון, ומליצה חידות לו לפני ולפנים מדברים הנסתרים כאשר זכרתי למעלה (מאמר ב’ פרק ז’) רק בעיניך תביט שם ודעת לנפשך ינעם.

והנה נמצא כי חכמים הראשונים מיסדי שיר הנכבד הזה אף שדברו בו כלשון בני אדם וכפי דעתם המדומה במהלך השמש הגשמיי, בכל זאת אלה הדברים בעצמן נאמנו מאד בסתר עליון בשמש ורקיע הרוחניי במקום גבוה מעל גבוה ושומר אמת לעולם העליון, כמה שכתוב השמים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע (תהלים י”ט) שהכוונה בו במלת השמים על המלך הקדוש בעולם העליון, כמו שאמרו בזוהר (פרשת בראשית עמוד ל) פתח ר’ שמעון ואמר השמים מספרים כבוד אל השמים דא חתן דעל בחופה כו’ כלומר הקב”ה הנקרא שמים, עיין הקורא חביב שם.