מיזם 929? לאאא. מעכשיו: מיזם 447

פתרון רדיקלי: הרב שרוצה לתקן את החומשים

הרב בצלאל אריאל משוכנע שחלוקת החומשים כיום נובעת מאג’נדה אנטי יהודית ונוצרית, שיוצרת נזק • האם הוא יצליח לשנות את המסורת העתיקה?

פורסם ב:  עודכן ב: 
  • פתרון רדיקלי: הרב שרוצה לתקן את החומשים
לקראת תחילת הקריאה מחדש בספר בראשית, הגבאים בכל בתי הכנסת בארץ ובחו”ל גללו את ספרי התורה והחליפו את כל החומשים בחומשי בראשית, אבל הרב בצלאל אריאל (56), איש חינוך ותיק, סבור שההחלפה צריכה להיות רדיקלית יותר ואת כל החומשים המקובלים יש להחליף באחרים, מתוקנים, והוא אפילו מציע פתרון טכנולוגי לטובת העניין.
“החלוקה המקובלת היום של התנ”ך לפרקים היא חלוקה נוצרית”, הוא מסביר, “החלוקה היהודית המקורית שונה ולפיה המספר הכולל של פרקי התנ”ך הוא 447 ‘פרקים’, שנקראים ‘סדרים’ במסורת היהודית, ויש שמוסיפים עוד 13 סדרים. לא ברור מתי בדיוק החלוקה לסדרים נעשתה, אבל יש עדויות מתקופת המשנה לקדמותה ולדעתי היא נעשתה בידי אנשי הכנסת הגדולה. החלוקה היהודית של התנ”ך נמצאת בכתבי היד המפורסמים של התנ”ך כמו כתב יד לנינגרד וכתר ארם צובא, והיא מסומנת באמצעות האות ‘ס’ שכתובה לצד העמודות של כתב היד”.
לדברי אריאל, מאחורי החלוקה הנוצרית מסתתרת אג’נדה אנטי-יהודית: “כשהנוצרים התייאשו מלנצר את היהודים הם החליטו שהם יתווכחו עם יהודים כדי ששאר העמים יצטרפו אליהם. מי שתיאר את זה יפה היה פרופ’ בן ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה, שכתב ספר בנושא שתיאר בפתיחת ספרו “מקורות האינקוויזיציה” את תהליך אימוץ האנטישמיות בידי המנהיגות הנוצרית. לדבריו, לנוצרים הייתה בעיה עם התנ”ך שנוצר על ידי יהודים ומלא בהערצה לנביאים ולאבות האומה היהודית, בעוד הם שנאו את צאצאיהם ותלמידיהם של אותם אנשים. לכן הם החליטו שאסור לומר שהתנ”ך משותף לנוצרים וליהודים ובמקום זאת הם קבעו שהתנ”ך הוא ספר אנטי-יהודי, לא פחות. וכך, אלפי כמרים ואנשי דת עסקו בפירוש התנ”ך כספר שמלמד שאלוהים מאס ביהודים ועזב אותם – והם חילקו מחדש את התנ”ך בצורה שתבטא את זה. לכן, למשל, הם בחרו להתחיל פרקים רבים בחטאי עם ישראל.
החלוקה היהודית, לעומת זאת, מבטאת “מערכת סדורה של ערכים שלא נמצאת בחלוקה הנוצרית, והפתיחה של כל פרק או סדר נותנת את הגוון לפרק כולו, וכשחכמי ישראל חילקו את התנ”ך, מאות שנים לפני שהנוצרים עשו זאת, הם שמו את הדגש דווקא על הטוב. לכן אין ראשי סדרים שנפתחים ברע, מלבד יוצא מן הכלל אחד של נושא איסור גילוי עריות. כל השאר תמיד נפתח בטוב. המספור גם הוא בעל משמעות. בספר עזרא (הכולל בתוכו גם את דברי נחמיה) ומתאר את שיבת ציון אחרי חורבן הבית הראשון, למשל, יש עשרה סדרים. זה לא במקרה, לדעתי, אלא מרמז לחזרת השכינה שגלתה עשרה גלויות. כל עשרת הסדרים מדגישים את השמחה בהתפתחות של השיבה לציון כדי ללמד אותנו שאם קיבלת דבר משמעותי, עליך להגיד תודה גם אם זה עדיין לא מושלם. המסר הזה משפיע גם על היחס שלנו לשיבת ציון בימינו, שצריך להודות על כל השלבים בגאולה של דורנו”.
“החלוקה הנוצרית של התורה יוצרת נזק וגורמת לכך שאנחנו לא לומדים אותה נכון. למשל, בפרשת חטא העגל. לפי החלוקה הנוצרית מתחילה בפסוק ‘וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר’ (שמות לב, א), אבל לפי החלוקה היהודית היא מתחילה פסוק אחד קודם, בפסוק ‘ויתן אל משה ככלותו לדבר אתו בהר סיני שני לוחות העדות, לוחות אבן, כתובים באצבע אלוהים’ (לא, יח). למה הפסוק הזה קודם לפסוק הזה פותח את חטא העגל לפי החלוקה שלנו? – כדי להראות לנו שה’ נתן למשה את הלוחות למרות שעם ישראל חטא! וזו תפיסה אחרת לגמרי של כל העניין ושל עם ישראל, שהנוצרים ניסו לטשטש עם החלוקה שלהם. עוד מקום שזה בולט הוא ספר שופטים שרבים מהפרקים שלו נפתחים לפי החלוקה הנוצרית ב’ויעשו בני ישראל את הרע’. לעומת הסדרים שפותחים בהצלה שה’ הציל את ישראל. כמובן, עם ישראל באמת חטא, אבל השאלה היא על מה שמים את הדגש ועם מה מתחילים – עם החטא או דווקא עם החזרה בתשובה וההצלה של בני ישראל מידי אויביהם, שמלמדים שה’ מעולם לא התייאש מעמו”.
כדי לשנות את המצב הקים אריאל את מיזם “שיבה לביצרון”, שמבקש להחזיר את עם ישראל לחלוקה המקורית של התנ”ך: “שם המיזם מבוסס על פסוק בזכריה ‘שובו לביצרון אסירי התקווה’, כי אנחנו מבקשים להחזיר את עם ישראל ל’ביצרון’, כלומר לכוחו ולכבודו. לשם כך הוצאנו לאור כבר שלוש מהדורות של חומשים עם חלוקה מסורתית של המקרא, בכל מהדורה אלף עותקים, וכרגע אבי, מייסד המיזם, עובד אנו עובדים על המשך החלוקה של ספרי הנביאים. בנוסף, הוצאנו לאור חוברת שנקראת ‘מפתח סדרי התנ”ך’ שהיא אינדקס שמטרתו לאפשר את הלימוד המדויק העוסקת בערכים החינוכיים המוטמעים בחלוקה היהודית של סדרי התנ”ך, ואנחנו עובדים גם על הוצאה לאור של חומש עם רש”י ואונקלוס שמחולק לפי הסדרים היהודיים, כזה שאפשר לקחת אותו לבית הכנסת לתפילה וללמוד בו שניים מקרא ואחד תרגום”.
ואפשר בכלל להחזיר את הגלגל לאחור, מאות שנים אחרי שהסדר הנוצרי התקבע?
“זה אמנם קשה, אבל זה אפשרי. גם להקים מדינה היה קשה ועובדה שזה הצליח בסופו של דבר. אחת הבעיות שהצלחנו למצוא לה פתרון היא בעיית ההפניות בספרים שהן לרוב לפי החלוקה הנוצרית. פה הטכנולוגיה יכולה לעזור. הבן שלי שהוא מהנדס תוכנה, כתב יישומון שמתקן את החלוקה הנוצרית וממיר את זה לחלוקה היהודית. אתה מזין לו את ההפניה הנוצרית והוא מציע לך את ההפניה היהודית. בנוסף, יש תוסף שאפשר להתקין בוורד ומאפשר לך לתקן אוטומטית את ההפניות תוך כדי הכתיבה”.
וצריך לדעתך לגנוז את כל ספרי התנ”ך שמודפסים לפי החלוקה הנוצרית?
“חס ושלום. אני לא מדבר נגד אחרים. כל מילה שלומדים תורה היא בעלת ערך עצום, וכל אחד ילמד איך שטוב לו, אבל אני חושב שצריך ללמוד בתנ”כים שלנו. מי שמסוגל להכיל את השינוי, שיתחיל להיות מודע לזה. צריך להתחיל להכניס את זה וצריך לשים את היעד מול העיניים”.
אז מיזם 929? זה כבר פאסה. מעכשיו אימרו מיזם 447.

מאתר ישראל היום, כאן.