למה לחנך על טהרת הקודש, אם אתה מקבל את כל תרבות הגויים באינטרנט?

הרב שהשמיד את המחשב בראיון מיוחד: “גם משה רבינו שבר את הלוחות”

הסרט שתיעד את ראש ישיבת מחנה ישראל, הרב אהרון פינהדלר, שובר מחשב ‘טושיבה’ חדש – עורר סערה • בראיון מיוחד ל’בחדרי חרדים’, מסביר הרב את המעשה יוצא-הדופן: “שברנו כבר כמה מחשבים, אי-אפשר לצמוח כשיש מחשב בבית” • “במשרדי הישיבה אנחנו לא מחזיקים מחשב” • בפנים: הווידאו

יוסי כץ ודוד קורן, בחדרי חרדים , ו’ אלול תש”ע 16/08/2010 18:35

הסרטון שפרסמנו אתמול (א), בו תועד ראש ישיבת מחנה ישראל, הרב אהרון פינהדלר, כשהוא שובר מחשב ‘טושיבה’, תוך שהוא אומר לתלמידיו כי חובה גמורה לבער את המחשבים ולא להותיר מהם זכר, מחמת העוונות הרבים שנגרמים כתוצאה מהמחשב – עורר סערה.

המערכת הוצפה בתגובות. גולשים רבים ניסו להבין כיצד רב מכובד מבצע קבל עם ועדה ‘בל תשחית’. גם כלי תקשורת שונים פנו לבקש את פרטי הרב, כדי לקבל ממנו מקורות הלכתיים למעשה.

פנינו אל הרב בבקשה לערוך עימו ראיון מצולם, בכדי שיסביר לקהל הגולשים את הסיבות שהובילו אותו לשבור את המחשב אל מול עדשת המצלמה. הרב סירב להצטלם בווידאו, אך הסכים להבהיר את עמדותיו, בשיחה שקיימנו איתו.

עוד לפני תחילת השיחה ביקש הרב להבהיר, כי סרט הווידאו הועלה על-ידי תלמיד מהישיבה לרשת ללא רשותו, וכי בשעת מעשה לא היה לו כל מושג שהמעשה מתועד, וצפוי להגיע לעיניהם של רבבות הגולשים.

“במשך השנים הרבות בהם אני מתעסק עם בעלי תשובה”, פותח הרב, “ראיתי שהתפרקו משפחות רבות, הן דתיות והן לא דתיות. ב-25 השנים האחרונות, מגיעים אלי מדי שבוע עשרות בעלי תשובה מכל רחבי הארץ, בכדי לעשות את השבת בישיבה שלנו. אני מעורב בייעוץ ובהכוונה של רבים מהם, ואני יכול לומר לך בוודאות ברורה: אני מכיר אנשים רבים אשר שלום ביתם נהרס בגלל זה. נאמתי נאומים במקומות אין-ספור, כדי להסביר עד כמה מסוכן האינטרנט.

“לדוגמה, באינטרנט אתה רואה נשים ללא כיסוי ראש – אז מדוע אשתך צריכה לכסות את ראשה? אם אתה רואה תמונות לא צנועות באינטרנט, למה אתה שם וילון בחתונות? למה אתה שולח את הילדים שלך לבתי חינוך חרדים על טהרת הקודש, אם אתה מקבל את העולם הנוצרי והאיסלמי ואת כל תרבות הגויים באינטרנט?

“הסיבה שאנחנו שולחים את ילדינו חינוך חרדים היא, כי אנחנו רוצים לשמור על צביון חיינו. אז למה אנחנו מביאים את האינטרנט לתוך הבית שלנו? אנחנו רוצים לרקוד על שתי חתונות, אבל זה לא הולך”.

• גולשים רבים שאלו אם לא היה בשבירת המחשב לאו של ‘בל תשחית’, הרי זה יכול לשמש לצרכים משרדיים וכדומה?

“למה משה רבינו שובר את שני לוחות הברית? בכדי לזעזע את היהודים. הוא רצה שהם יבינו שעגל הזהב לא יכול ללכת עם לוחות הברית.

“אליהו הנביא עשה את אותו הדבר. הוא אמר ליהודים בני זמנו: לכו עם אלוקים או עם הבעל, אבל אתם לא יכולים לפסוח על שניהם יחד”.

• המחשב היה תקין וראוי לעבודה?

“המחשב היה תקין לחלוטין ואף די חדש. הוא היה שייך לצלם אירועים, ושימש אותו כדי לערוך את תמונותיו, אבל אז הוא הבין שזה גורם לו לרדת וליפול מבחינה רוחנית. הצלם החליט שעדיף לצלם במצלמה ולערוך את זה במעבדת הצילום, מאשר להחזיק מחשב.

“אגב, זו הפעם השלישית שאנחנו ניפצנו מחשבים. המחשב הראשון ששברנו היה בשווי אלף דולר, שגם הוא היה שייך לתלמיד שרצה להציל את עצמו מפני הפיתוי של צפייה בסרטים”.

• יש לך בישיבה תלמידים עם מחשבים?

“בישיבה שלנו לא יקבלו תלמידים שיש להם מחשב או טלפון סלולרי שלא כשר. כאשר אנו עושים שידוך לתלמידים שלנו, אנו דורשים וממליצים כי בבית שהם מקימים לא יהיה מחשב. גם במקום העבודה, רק אם יש סינון. לא נבצע שידוך עבור כל תלמיד בעל תשובה שלנו, אלא אם הם מסכימים לתנאים אלה. למותר לציין כי לא תוכל להתקבל לאולפנה שלנו בת אם יש לה מחשב בבית או טלפון נייד שהוא לא כשר”.

• קשה להסתדר היום בלי מחשב. במשרד הישיבה לא מחזיקים מחשב?

“אין לנו מחשב במשרד הישיבה. אנו שולחים מכתב בכתב יד לשרותי משרד בפקס, והם מחזירים לנו אותו מודפס. לא דרך דוא”ל. אנחנו משלמים להם עבור השירות. ויש לנו הרבה עבודה במשרד, יש לנו 75 תלמידים בישיבה שלנו ואולפנה המונה למעלה מ-40 בנות”.

• יש היום שירותי סינון לאינטרנט, למה לא להשתמש בהם?

“אם אנחנו לא יכולים לגרום לאנשים להיפטר המחשב לגמרי, אנחנו אומרים לאנשים להשתמש ברימון או נתיב. אבל לצערי הרב, הרבה הצליחו לעקוף את שרותי הסינון, ולכן אני לא ממליץ לאיש לסמוך על עצמו, כי רבות המכשולים. אני יכול לספר לך אינספור סיפורים על בני נוער שעזבו את הישיבות והסירו את הכיפות, ונערות שהפסיקו להתלבש בצניעות בגלל השפעתו של האינטרנט.

“ולצערינו הרב על פי נתונים של לב לאחים, 70% מכלל בני הנוער שעזבו את היהדות בגלל האינטרנט או טלפונים סלולריים”.

• מה עם מי שצריך לעבוד על המחשב בבית או בעבודה?

“אם אתה צריך לעבוד באינטרנט עבור פרנסתך? חז”ל הורו לנו: פשוט נבלה בשוק. אל תאמר גברא רבא אני. עדיף לך לנקות את הרחובות וללכלך את גופך, מאשר לעבוד מהבית וללכלך את נשמתך.

“החפץ חיים סיפר: אדם שהיה מוכר ספרים חיצונים עם מינות וכפירה והציע לו החפץ חיים שהוא יסדר לו עבודה לצלצל בפעמוני הכנסיה להזמין את הגויים לתיפלתם. כאשר היהודי נפגע מההצעה ומחה איך הוא יכול לעשות את זה, החפץ חיים אמר לו: עדיף לצלצל בפעמון להביא גויים לכנסייה, מאשר למכור ספרים ליהודים ולגרום להם לעזוב את יהדותם. האינטרנט הוא הרבה יותר גרוע מאשר ספרי מינים”.

בסיום השיחה סיפר לנו הרב כי הוא קיבל המון תגובות בעקבות הסרט שפורסם באתר ‘בחדרי חרדים’, והוא מקווה שהצפיה בסרט תגרום להתעוררות אנשים בנושא.

מאתר בחדרי חרדים, כאן.