לחקות תנועות רבו בלי טעם הוי כמו פסל, אפילו אם אינו עבירה בעצם

הרב צבי הירש מזידיטשוב באמצע פרק ד’ מספר “סור מרע ועשה טוב”:

עוד בענין נשאת ונתת באמונה, שלא תהיה אחי פתי יאמין לכל דבר אפילו לרב מובהק ומפורסם אפילו יהיה דומה הרב למלאך י״י צב־אות לא תאמין לשום עובדא ומעשה לנהוג אחריו שום דקדוק מעשה, עד שתדקדק בעצמך בכל תנועה אשר ראית לרבך, ותהיה נושא ונותן בדבר מאיזה טעם ושורש מה אשר עשה הרב תנועתו ומעשה זו (ואל תשיבינו מן מאמרם ז״ל אין לך אלא דיין שבימיך [ר׳׳ה כה:], זה נאמר על דבר הספק בשיקול הדעת והסברא, אבל לא נגד הלכה ברורה מפורש בתלמוד ופוסקים), הגם שהתנועה ועבודת רבך הוטב בעיניך ויש לך הנאה הימנה, כי מחמת אהבת רבך יש לתנועה חן בעיניך, גם על זה אמר בספר נועם אלימלך [פרשת קדושים עה”כ אל תפנו] שהדבר כמין פסל ח״ו, רצה לומר לעשות תנועה דוגמת תנועת רבך, וזה מפורסם לחסידים ואנשי מעשה, אבל אם אתה נושא ונותן והתנועה יש לה טעם מן התורה וכונה הרצויה על פי התורה, אזי תשכיל ואז תעשה כמו שכתוב למען תשכילון את כל אשר תעשון [דברים כט ח].

ובפרט אם ראית אשר הרב עושה לעצמו איזה דבר שלא כדרך התורה, כגון אם מאחר זמן התפלה ומשנה הזמן שקבעו החכמים לכל דבר שבעולם לכל המעשה, אפילו זמן סעודת תלמידי חכמים, הגם שהרב הוא צדיק ומפורסם, לא תעבור אתה על דברי תורה ודברי חכמים ח״ו, אפילו על תנועה אחת, והרב הצדיק שעושה באפשר הוא בהוראת שעה, ואפשר לפי מזג גופו וכחו הוא עושה על פי משקל בריאותו, וצריך אתה לדונו לכף זכות וחלילה ח״ו להרהר אחריו, אבל אתה לא תעשה כמעשהו נגד התורה עד שתשא ותתן עמו על מה ולמה הוא עושה כן, וכאשר יורה לך טעם על פי התורה ויסביר לך הדבר ויכנסו דבריו באזניך אחר שתחקור בענין, אז תאמין, וזולת זה לא תאמין, אפילו יאמר לך שקבל מאליהו אל תאמין לו ולא תשמע לו, וכבר אמרו אם יבא אליהו ויאמר חולצין וכו׳ אין שומעין לו [יבמות קב.], ואפילו נגד תקנת חכמים בלבד לא תשמע לו, תהלה לא־ל יתברך שמו בעלי גילוי אליהו האמתיים כמו בעלי הזהר והרמב״ן וחביריו והאר״י ז״ל והבעש״ט לא אמרו לנו דבר אחד נגד דברי הגמרא בתלמוד אפילו כל שהוא, לכן אחי הזהר בזה, וזה הוא תכלית נושא ונותן באמונה, ובזה שלום לך.

וזהו מבוא גדול לחכמה זו, שתשקול כל דבר בפלם ומאזנים שלא יהיה דבר נגד הגמרא והפוסקים, אם תמצא דבר בזהר בוודאי לא יאמר הזהר שום דבר שהוא נגד הש״ס ח״ו (וכמבואר בספר מצרף לחכמה למוהר״י קנדיא), וכשיש מחלוקת בין הפוסקים אזי תמצא לפעמים בזהר שמכריע על פי אליהו ז״ל, ויש לנו לילך אחריו, ואותו המסרב נגד הזהר עתיד ליתן את הדין, ואז אם תעשה כן ותלך באמונתך בחכמה זו ותמצא דברי חכמה על יסודי התלמוד והלכה בנויים, תלך לבטח ולא תתטפש ח״ו, אבל תמצא חן ושכל טוב בעיני א־להים ואדם.

ומדברים אלו קל וחומר שלא תאמין לרב אשר אינו מוסמך מרב מובהק רב מרב עד רב שקבל מאליהו ומוסמך מחכמי הדור רובם ככלם צדיקים גדולי הדור לו תאמין, וזולתו הגם אשר יאמר לך הרב נביאות ורוח הקודש לא תאמין, כי מי יודע איזה רוח הוא, כמו שנביא לזה להבא מן שער הקדושה למהרח״ו ז״ל, ויש לזה ראיות רבות מן דרכי התורה, ומורי ז״ל אמר, המאמין לכל אדם אף שאינו מוסמך, אינו מאמין כלל וקרוב לעבודה זרה ממש ח״ו, ונאמר [דברים יז יא] על פי התורה אשר יורוך (ועל המשפט וכו׳ הגם שאין לך אלא שופט שבימיך, צריך לברר לך על פי התורה) דייקא. ועיין ברמב״ם סוף הלכות מלכים סימני מלך המשיח.