לא רק ז’בוטינסקי קרא ליהודי חו”ל לחסל את הגלות

עורי צפון

בס”ד.

הגאון הרב משה שמעון הופמן זצ”ל, מרבני בודפשט, כתב את הספר ‘עורי צפון’ בשנת ת”ש, בעיצומה של השואה אך טרם פלשו הגרמנים למדינת הונגריה ולעיר מגוריו בודפשט. בספרו הפציר ביהודי הונגריה לעלות לארץ ישראל, ועסק בהיבטים ההלכתיים של מצוות ישוב ארץ ישראל, ובהבהרת תהליכי הגאולה.

ארבע שנים עברו מאז כתב הרב הופמן את ספרו ‘עורי צפון’, בו קרא ליהודי הונגריה לעלות ארצה. בשנת תש”ד )4411 ,)פלש הצבא הגרמני להונגריה, ובתוך מספר חודשים נרצחו 455,401 מיהודי הונגריה, ובהם הרב הופמן ובניו, ורבים מבני קהילתו. ה’ יקום דמם.

במהלך השואה, אבדו כמעט כל העותקים מהספר ‘עורי צפון’, ורק עותקים בודדים שרדו. “מסיבה זו החיבור לא נודע לרבים, למרות חשיבותו התורנית וההיסטורית”, “05 שנה חלפו, ואני שמח לבשר כי היום יצא הספר לאור מחדש, במהדורה מאירת עיניים.

הרב הופמן היה ידידו של הרב יששכר שלמה טייכטל זצ”ל הי”ד, שחיבר שלוש שנים לאחר מכן את ספרו המפורסם ‘אם הבנים שמחה’. הייתה אז התעוררות גדולה בהונגריה לרעיון העליה לארץ והפרחתה, אלא שכבר היה מאוחר מדי.

הנה משפט אחד מיני רבים שכתב הרב הופמן בספרו בדבר חשיבות העליה לישראל: “מוטל עלינו החוב הקדוש, על כל אחד מבני הגולה, לאסוף כסף, כדי לקנות, ליסוד ולנטוע גנים ופרדסים ולבנות ישובים וכפרים, בעבור ישיבה וישוב ארץ ישראל שגם בזמן הזה הוא דאורייתא”.

אין ספק כי קריאתו של הרב הופמן ליהודי הגולה לעלות ארצה עדיין אקטואלית. הבירורים ההלכתיים וההשקפתיים על מעלת התתיישבות בארץ ישראל, המובאים בספר, יכולים לתרום לחיזוק אחיזתנו בארץ.

את הספר החדש ניתן לרכוש במייל: com.gmail@reiyyaa