כי מבארי תצא תורה – האם ראוי לומר מליצות כאלו בזה”ז

מתוך התכתבות:

נכון, רבנו תם עצמו כותב “כי מבארי תצא תורה ודבר ה’ מאוטורונטו“, אך להביא זאת כסמך למעשי ה”חרדים” היום רק ממחיש את הבעיה בהליכה עיורת “בעקבי הצאן”.

פשיטא, בזמנם ומקומם לא הי’ שייך כמעט לעלות וליראות וכו’, לכן אדרבא כל לשון מושאל הוא-הוא דרישת המקדש ושלא ישתכח. היום, לעומת זאת, הקב”ה גילה זרוע עוזו וקרבנו לפניו והראה לנו חיבתו, וקבץ הרבה גלויות וכו’ וכו’, וקל מאד לעלות ולהתעלות ארצה וההרה.

לכן, מי שגוזל לשונות כאלו ומוציאן לחולין כדי להצדיק שיהוי באדמה טמאה תחת שלטון שרי אומות העולם וכו’, וכדי להשכיח את ירושלים והמקדש, בשנאת הרגלים והקרבנות ומקדש השם ועמוד העבודה, וכגון בכינוי המטופש “עזרת גברים” במקום עזרת ישראל (המקביל למכונה באשכנז “בהכ”נ דנשים”) ועוד ראוי לנזיפה, מי פחות ומי יותר.
האם מקרה שמי שקורא למקומות בחו”ל בשמות ומליצות נשגבות מנסה להישאר שם? הרבה יהודים מעמידים פנים כאילו ה”ציונים” טימאו את ארץ ישראל, וזממם להציג את א”י לא מעבר לים אלא בשמים ממעל. (גם מתנגדי השבת הסנהדרין לא מפסיקים עם “ככל אשר יורוך”.)
בלי קשר לבארי ההוא…