כיצד הגיב בעל ה’שם משמואל’ להצהרת בלפור?

בע”ה

רשימה לפרשת “וירא”

מאה שנה להצהרת בלפור

האדמו”ר רבי שמואל בורנשטיין מסוכוצ’וב (תרט”ז-תרפ”ו, 1855-1926) היה בנו של ה”אבני נזר” ונכדו של הרבי מקוצק.

לאחר פטירתו נדפסו דברי תורתו בסדרת ספרי “שם משמואל” על התורה והמועדים.

בחלק השני, ספר שמות עמ’ מח, מופיע ציטוט מר’ שמחה בונים מפשיסחא  ובתוספת אקטואלית מהאדמו”ר “שם משמואל”  על “הכת הידועה”.

כך אמר הרבי מפשסיחא: “שבאם הגוי קורא על ישראל דברי זלזול, והישראל עונה לגוי לעומתו, הרי הוא מאריך את הגלות רח”ל [=רחמנא ליצלן (ה’ יצילנו)] עכ”ד [=עד כאן דבריו]. אלא יסבול את הגלות בהתנשאות הנפש, היפוך הכת הידועה שאינם יכולים לסבול הכניעה וסבלות הגלות, ובזה נזכה לפאר תחת אפר בב”א [במהרה  בימינו אמן]”.

 

הפנה אותי לפסקה זאת, ידידי הרב אליעזר בן פורת, איש שלבו ומחשבתו בארץ ישראל, ושאלני:  לאיזו “כת ידועה” מתכוון האדמו”ר זצ”ל בדבריו אלו?

בתשובתי אליו כתבתי:  עיינתי ב”שם משמואל”. גם ראיתי שיש, בקצה  המחנה, שרצו לפרש דבריו כנגד הציונות. נראה לי שטעות בידם כי הרב שמואל היה מגדולי חובבי יושבי הארץ ותומכיה.  על דרך ההשערה ייתכן שמדובר בקבוצות שהתארגנו להגנה עצמית בעקבות הפרעות. ראה נא כאן מאמר בנושא.

דוגמא לניסיון לפרש את דבריו של ה”שם משמואל” על הכת הידועה כציונות, ישנו בקונטרס שמעו דבר ד’,  שנדפס  בעילום שם בשנת תשס”ו (2006).

 

אף הוא החזיק  עמי וענה לי:

הסברך לקטע ב”שם משמואל” מסתבר. דרך אגב, בנו של האדמו”ר הרב שמואל זצ”ל, הרב חנוך הניך זצ”ל שכהן כאדמו”ר אחרי פטירת אחיו ר’ דוד זצ”ל בגטו ווארשא, היה עובד בקרן הקיימת, וערך את הירחון “ההד”, עד אשר לקח ר’ בנימין את העריכה. כל זה מורה שמורשת חסידית זו היתה לה גישה חיובית מאד לציון ושאפה לקרב את כל החרדים לרעיון הציוני, אשר לשם כך נוסד “ההד”.

לקריאת פרק בנידון מספר “מראה הדשא”, שחיבר בנם ונכדם הרב אהרן ישראל בורנשטיין (ירושלים, תשס”ד 2004), ראו נא כאן.

יש לציין שכותבי תולדות ה”אבני נזר” ובנו ה”שם משמואל” מציינים, כי חיבת הארץ ויישובה על ידי יהודים שומרי תורה ומצוות היו יקרות וחשובות להם,  אך ה”אבני נזר” התנגד לציונות ההרצליאנית.

האם השתנתה עמדתו של ה”שם משמואל” ביחס לציונות לאחר הצהרת בלפור ?

ראו נא המסופר אודותיו ב”ספרי חסידים” של הרב זווין:

ראוי לשים לב כי דרשה זו היא משנת תרע”ז  1917 (ותודה לצוריאל שהעיר זאת בתגובה המפורטת לקמן). זמן קצר אחרי פרסום הצהרת בלפור.

האם יש  לכם הסבר מי היא אותה “הכת הידועה”, אליה כיוון ה”שם משמואל” ?

שבת שלום

אבישי

מאתר עם הספר, כאן.