ומה עם לא תחנם?! – יעקב ליצמן כשר הבינוי והשיכון

טוביה הלוי שולזינגר

בלאאמו”ר הגר”ש הלוי זצוקללה”ה אב”ד קרית אתא

מח”ס טוב הארץ

ת.ד. 7 קרית אתא

052-7611151

בס”ד, מוצאי שב”ק לסדר “ושבתה הארץ שבת לד'”, כ”ג אייר תש”פ

גילוי דעת

הנה בהסכם הקואליציוני בין אגודת ישראל והליכוד, סוכם כי נציג אגודת ישראל הרב יעקב ליצמן ישמש כשר הבינוי והשיכון, כולל מינהל מקרקעי ישראל שיעבור למשרד השיכון.

מינהל מקרקעי ישראל היא רשות ממשלתית האחראית על קרקעות המדינה, המינהל מחכיר קרקעות לכלל אזרחי המדינה יהודים ואינם יהודים, החכירה הינה לתקופה ממושכת של 49-99 שנים.

והנה בשולחן ערוך יורה דעה סימן קנ”א סעיף ח’ “אין מוכרים להם (נכרים) בתים ושדות בארץ ישראל, אבל משכירים להם בתים ולא שדות”, ומקור הדין הוא במסכת ע”ז דף כ”א. איסור מכירה הוא מדאוריתא משום “לא תחנם”, ושכירות מדרבנן.

והנה מרן הגר”ש הלוי וואזנר זצוק”ל כתב (שבט הלוי חלק י’ סימן רז’) לענין חכירת המינהל דהוא לשנים רבות, חשיב כקניין.

ואכ החכרת קרקעות לנכרים הנעשית על ידי המינהל הרי הוא איסור גמור ובכלללא תחנם“. וחלילה שנציג חרדי שומר תומ יעבור על איסור חמור זה.

וגם ישמעאלים בכלל נכרים כמו שכתב הכפתור ופרח (הובא בספר דרך אמונה הלכות תרומות פרק א’ ס”ק קט”ז).

פוסקי הדורות שללו את היתר המכירה בשנת השמיטה, מאחר ויש במכירת קרקע לנכרי לאו של ‘לא תחנם’, ואין שליח לדבר עבירה. (עי’ חזון איש הל’ שביעית סימן כ”ד, ואבי עזרי הל’ שמיטה ויובל פ”ד ה”ב).

כמו כן החכרת קרקעות ליהודים שאינם שומרי שביעית רחל, הרי זה בגדרלפני עוור לא תתן מכשול‘, [ואף שאיסור שביעית בזמן הזה הוא מדרבנן, כבר כתב המנחת חינוך דאיכא איסור ‘לפני עוור’ מדאורייתא על עבירות דרבנן].

והיה כי ישאלך בנך לאמור האם הותר איסורלא תחנם‘, ההתירו פרושים את הדבר? הלא לשם כך הוקמהקרן השביעיתשהגהצ רבי בנימין מנדלזון זצל גאבד קוממיות (שמחר בערב יחול יום הזיכרון המא שלו), מסר נפשו עליה! ההותר הדבר?

מה יאמרו מצוקי ארץ קדושי עליון מייסדי תנועת אגודת ישראל, כאשר התנועה נותנת יד לבטל איסור תורה חמור של ‘לא תחנם’? מי יגלה עפר מעיניכם כאשר עפר ארץ ישראל נמכר לנכרים בסמכותו החוקית של נציג אגודת ישראל?

בתפילה ובתקווה שהבעיות החמורות תבואנה לעיני מרנן עיני העדה גדולי התורה והחסידות שליטא מנווטי דרכה של אגודת ישראל.

החותם בצער

בברכת התורה

טוביה הלוי בלאאמו”ר הגר”ש זצ”ל שולזיגר

Download (PDF, 111KB)

Reprinted with assumed permission.