הר הבית מול הר מירון – הרב דוב ליאור שליט”א

הרב דוב ליאור על האסון במירון: ‘לא ייתכן שמזניחים את מקום המקדש’

חייבים לפשפש במעשינו ולחפש ולשאול על מה באה עלינו צרה זו • ההשתטחות על קברי צדיקים באה מרצון חיובי • יש עלינו קטרוג משמים על הזנחת הר הבית • דורו של דוד נענש על שלא התעורר לבנות את בית המקדש • יש קפידא על הציבור בגלל האדישות למצב במקום המקדש • על כל אחד לעשות את חשבון הנפש הפרטי שלו • עלינו לעלות ולהתפלל בהר הבית • מו”ר הרב דוב ליאור שליט”א • בעקבות האסון הנורא במירון

“אנשים בהמוניהם נהרו להר מירון מתוך התלהבות. יש עניין בהשתטחות על קברי צדיקים. אבל בו בזמן במקום מקדשנו נתון למרמס בידי המחבלים ומשפילים שם את עם ישראל. יהודי שעולה ומעז להתפלל, מוציאים אותו החוצה”, אומר הרב ליאור. “ברור שיש פה תופעה בריאה שעם ישראל מתאמץ, אבל זה לא יכול לשמש תחליף להתרכזות של כלל ישראל בעלייה לרגל לבית המקדש.

“שלוש פעמים בשנה בזמן שעם ישראל היה בארצו היו עולים בהמוניהם, ולמרות הלהט הזה, אני לא חושב שאירעו שם אסונות. יש להט לעם ישראל שמחפש פורקן לנשמה שלו – הנטייה היא נכונה, השאלה היא האם הכיוון נכון. הולכים להשתטח על קברי צדיקים, אבל מה בית המקדש, מה עם מקום התפילה?”, זועק הרב ליאור.

“במקרה כזה, ‘קודשא בריך הוא תבע יקריה’. הקב”ה אומר לנו: את המקום שלי אתם לא פוקדים. בגלל כל מיני סיבות אתם הולכים למקום אחר? למה אתם לא עושים הכל ופונים לממשלה כדי שעם ישראל יוכל לשפוך את שיחו בהר הבית?

“בזמנו של דוד המלך היה זמן שבו עם ישראל הגיע לשיאים עצומים, הן בתחום הכלכלי והן בתחום הבטחוני. אלא מה? ארון ה’ נע מאוהל לאוהל. אמנם נאמר לדוד בנבואה שהוא לא יבנה את המקדש, אבל הוא עשה כל מה שיכל והכין את התשתית לבנו שלמה. הרמב”ן אומר שאילו ההתעוררות לבניין המקדש היתה מצידו של הציבור, בית המקדש היה נבנה בימי דוד המלך! בגלל שעם ישראל עמדו מן הצד, היתה קפידה על כל עם ישראל על כך שכל אחד יושב בוילה שלו ומקום הארון נטוי באיזשהו אוהל. בעקבות האדישות הזו העם נענש ומת במגיפה.

“גם אם לא לבנות את המקדש, מה עם לפחות לגאול את המקום?!”, תוהה הרב ליאור. “ההשגחה האלוקית החזירה לנו את המקום הזה במלחמת ששת הימים, וההנהגה של המדינה במו ידיה הסגירה את המקום לוואקף. איזה חטא חמור. גם היום, משפילים של יהודים והם מתפללים רק תחת כיפת השמים. וכל זה כדי לרצות את המחבלים שלא רוצים בכלל שיהודים יהיו בירושלים ובהר הבית? אין ספק שזה חטא! בתפילת עמידה כל היהודים ברחבי העולם פונים לכיוון המקדש. זה מקום התפילה העיקרי של עם ישראל ושל העולם כולו. אנחנו לא מונעים מאף אחד להתפלל. ועם ישראל אדיש”.

“אני לא בא לזלזל בלהט של עם ישראל למירון”, מחדד הרב ליאור, “אבל וודאי שזה לא מספיק. לא ייתכן שמזניחים את מקום התפילה המיוחד שלנו ולא מקימים בית כנסת בהר הבית במקום שמותר לעלות לכל השיטות, בצד הדרומי של ההר. כל המקום הזה הוא מוזנח לגמרי ולא נוקפים אצבע כדי שיפנו לשם”, חותם הרב ליאור. “לעניות דעתי יש קפידה על עם ישראל על כך היות והציבור אדיש למקום המקדש”.

המשך לקרוא…

מאתר חדשות הר הבית, כאן.