הרב נחום רבינוביץ זצ”ל: דברי הנביאים על מדיניות האינפלציה

על דת ופוליטיקה בישראל – הרב נחום אליעזר רבינוביץ’

י. לחשוף את המאור שבתורה

רב המשותף בין היהודים על המבדיל בינינו. אם נצליח לשוב ולחשוף את היקפה הכולל של התורה המקיפה את החיים כולם, תשוב ותתגלה אותה מורשת משותפת. לתורה יש הרבה מה
ללמד, שיש בו כדי לתרום לקידום החברה בה אנו חיים, ולתיקון הקילקולים שבה. הלא אחת משתי מטרותיה של התורה היא תיקון הגוף. ישנם לקחים בנושאים של אזרחות ומנהיגות, לקחים
בעניינים סוציאליים וכלכלה שוויונית, אשר נושאי התורה היו צריכים ללמד לכל שכבות הציבור, אך הם אינם עושים כן. אור התורה אשר מאיר על כל הבעיות הסבוכות של המדינה המודרנית, יכול למשוך אפילו את הרחוקים מן התורה והמנוכרים לה להזדהות עם מורשתנו. כך יכול כל יהודי לזכות בכבוד העצמי ובהערכה העצמית הנלווים לזהות יציבה וחזקה.

מבלי לגרוע מחשיבותה של שלימות הנפש, יש להכיר בכך שבמצב הנוכחי, התורה, בעיני יהודים רבים, אינה אלא סיסמה של מפלגות פוליטיות שוליות, אשר מנצלות אותה לאינטרסים כיתתיים צרים. הרי ישנם נושאים חשובים לאין ערוך בהם ערכי התורה היו צריכים לתרום חלקם, אך לדאבוננו קולם אינו נשמע.

דוגמה פשוטה: במשך כמה וכמה שנים נקטה הממשלה במדיניות של אינפלציה יזומה, בתפיסה שניתן, כביכול, ליצור עושר במכונות הדפוס. אך בכל שנה, בשבת שלפני ט’ באב כאשר בכל בתי הכנסיות קוראים “כספך היה לסיגים” (ישעיה א, כב) אין איש שם אל לבו שדברי הנביא מופנים אלינו. השחיתות אשר התפשטה במערכות הכלכלה כנגע סרטני, היא תוצאה ישירה של מעילה באמון, אשר באה לידי ביטוי בטעויותיה הכלכליות של הממשלה. האם יכולות המפלגות הדתיות, והאם הן מוכנות, להשמיע קולן בעניין זה ובעניינים חשובים נוספים?

המשך לקרוא את המאמר כאן…