הצבא עודכן מראש – ולא עשה כמובן כלום

רפאל חיון, אזרח שעסק באיסוף מודיעין גלוי ברשתות הקשר של חמאס, יחד עם הקשב והמומחה לשידור לווייני מנחם גידה, מספרים בראיונות תקשורתיים כיצד ידעו מראש על התכניות של חמאס, ועל העובדה שהם התריעו – ולא שמעו להם

רפאל חיון, אזרח שעסק באיסוף מודיעין גלוי ברשתות הקשר של חמאס אמר היום (רביעי) כי “מ-2019 שמעתי אימונים לחדירה, חטיפה ורצח. התרעתי בפני גורמי מודיעין וביטחון. אמרו לי שהם חיים בפנטזיה. לפני 5 חודשים שללו לי את הרישיון לבקשת גורם צבאי. איבדתי 37 חברים”.

חיון מסר את דבריו בתוכנית קלמן ליברמן בכאן רשת ב, וטען כי “תפסתי את הראש ביום שבת, והתראתי בפני כל מיני גורמים בביטחון ובמודיעין, גורמים אשמורים להיות דרוכים לזה, והם טענו שזה תרחיש שלא יקרה”. לדבריו, הגורמים אמרו לו שהוא מדמיין ושלחמאס אין את היכולת והמסוגלות לכך, “הם חיים בפנטזיה – שרק ינסו”, ענו לחיון הגורמים.

כאוסף מודיעין, חיון עוקב שנים אחרי פעילות חמאס, גם הגלויה וגם רשתות הקשר של חמאס, כולל חמ”ל המבצעים שלהם. “שמענו את כל מה שהם עשו באימונים שהם התאמנו במשך שנים. אלה יכלו להיות בין פעמיים לשלושה אימונים בחודש”, שיתף חיון.

את המערכות והקבוצות שרפאל מנהל, הם אחר ורק לגורמי ביטחון, בינהם רכזי ביטחון, ולא אנשי תקשורת ולאזרחים אחרים פשוטים כמוהו. “התחלתי את זה לפני הרבה שנים כששמעתי משהו והעברתי אותו. באותו הזמן עלתה הקלטה של שני אנשים שמדברים ביניהם על לחלק פחיות לחיילים. העברתי את ההקלטה לאדם בצה”ל מבלי לדעת מיהו. ב-8200 תרגמו את זה. ואז האדם בצה”ל סיפר לי שהצלתי לו את החיילים”.

“סיכלתי המון פיגועים בכל מיני מרחבים”, הוסיף רפאל. כמו כן, חיון טען כי הרבשצ”ים הבהירו שהם ממשיכים באימונים ובתירגולים, כי הם מבינים שהתרחיש יכול לקרות איכשהו, למרות שצה”ל סקפטי. “עם הזמן בסוף 2022, הם כבר תיכננו לכל היישובים מכל הכיוונים”, שיתף חיון על כך ששמע את ההתארגנות של חמאס לכיבוש יישובי העוטף.

“אחרי זה הם תכננו לנהל משא ומתן במקביל לחטיפה לתוך הרצועה”, הסביר רפאל, וזאת לצד האזהרות החוזרות והנשנות שהוא העביר לגורמי הביטחון. “כמה ימים לפני הייתי מרתיע וזה לא היה קורה, אבל לקחו לי את הציוד והרישיון. גורם בכיר בצה”ל טען שלא צריך אותי”, טען רפאל.

לדבריו של רפאל, בפעמים קודמות הוא הקפיץ גזרות שלמות וחיילים, ואכן שאלו אותו מה אתה עושה, אך המידע שהוא האזין לו ועקב אחריו, אכן התברר כנכון. חיון מתאבל על חבריו החיילים שנפלו, לצד חבריו האזרחים. “בשבת שמעתי את הפיצוצים, לא היה לי ציוד, אבל חילצתי באירוע הזה מעל 31 נצורים, כולל אדם בכיר בצבא, הוא התקשר אליי ולא היה לו מענה מכוחות הביטחון”.

רפאל סיפר בדמעות כי הוא התקשר לכוחות וניסה לעזור ולהקפיצם. “רק אני הייתי זמין. הכוחות נפלו לי אחד אחרי השני. חייגתי לחבר, כוח מאוד מיוחד, הוא עם שלושה לוחמים הגיעו לבד עם אקדח, חיסלו מחבלים וסגרו את האירוע הזה. אתמול הוא בא אליי עם החיילים שלו וחיבק אותי. הוא אמר לי ‘אתה הצלת לי את החיים. בזכותך אני פה'”.

הקשב והמומחה לשידור לווייני מנחם גידה, חשף במהלך ראיון ל’זמן ישראל’ הודעות ששלח בזמן אמת לחברים בקיבוצים סמוכי גדר: “(חמאס) מדברים (בקשר) שינסו לבצע פעילות אקטיבית של חדירה לשטח ישראל. לא ברור אם למטרת חטיפה או ניסיון פגיעה. נראה שינסו גם דרך הים, אף שיש לי ספק אם יש להם דרך לעבור את הסנסורים שהתקנו שם”.

בהודעה אחרת עדכן כי מחבלי חמאס עורכים תרגיל בו “חוליית קומנדו ימית תוקפת שלוש מטרות ימיות וחופיות בליווי כיסוי אש אינטנסיבי, עם מטחי טילים חזקים ונוגדי טילים בשיתוף עם יחידות העילית הקרקעית הנעות לעבר שמונה מטרות יבשתיות. [זאת] בליווי וכיסוי אש עם מרגמות ומטענים מתוצרת בית, נוסף על טילי קרקע־קרקע, קרקע־אוויר ואר.פי.ג’י”.

לדבריו, “ממאי ועד אוקטובר. זה מזכיר לי את מה שקרה ב־73! חצי שנה קודם לכן היה לנו מידע שלא עשינו איתו כלום ואז באוקטובר יום הדין. אני תיעדתי ודיווחתי לצבא על הכול: תרגילים של פלישה ליישובים שבמסגרתם הורגים אזרחים כולל קשישים, כובשים מקומות, משתלטים ומתקדמים הלאה. שום דבר לא הפתיע אותי”.

גידה אומר בראיון ל’זמן ישראל’ שההתעלמות מהאימונים של חמאס הייתה יותר מסתם קונספציה; מדובר באדישות תמוהה. “כל יום שמענו ברשת על אימון של חמאס, כל יום תיעדנו. למשל, כוחות קומנדו פושטים על זיקים, לוקחים עשרות בני ערובה, צה”ל מפציץ בחזרה, ואז המחבלים פושטים על נתיב העשרה. הם יצרו סרטי מלחמה והתכוננו לפלישה מהציר של זיקים ועד הציר של נחל עוז ובאזורים הסמוכים לו”.

כמה ימים לפני שמחת תורה העביר גידה התרעות על אימוני חמאס נמרצים. “היה תמרון מטורף שמחבלים ביצעו בדופן הדרומית של נתיב העשרה, ודיווחתי עליו בקבוצת הדיווחים שלנו. כתב כאן רשת ב אסף פוזיילוב שוחח איתי וברדיו עשו על זה אייטם. לפני השידור אמרתי למפיקה ששוחחה איתי, ‘שמעי, אני מקווה שלא מכינים לנו יום כיפור שני פה’. זה היה ביום שלישי. ארבעה ימים אחר כך הכול התחיל”.

גידה מאשים את הצבא בחבלה מכוונת בעבודתו. “ב־3 באפריל נפל דבר, והודיעו לי מביטחון שדה של צה”ל שסוגרים לי את הגישה לרשת הקשר של חמאס. עניינים של חוק ורישיון. הם החליטו שאסור לנו להאזין יותר באופן רשמי והתחלנו לחפש מקורות האזנה משניים. לקחו לנו את המכשיר הדומיננטי להאזנות המרכזיות לרשת”.

“ביקשנו, התחננו שלא יגעו לנו ברשת הקשר”, מספר גידה. “איך זה קשור לרשת הצה”לית? מה זה מפריע לפעילות המודיעין? הצבא לא טוב בהאזנות למקורות גלויים, ואנחנו השלמנו לו מידע וגם סיפקנו לרבש”צים ולכיתות הכוננות מידע.

“בשלב מסוים שקלנו אפילו לבצע האזנות דרך קפריסין, אבל אנחנו אזרחים שומרי חוק. התחלנו להאזין לרשת הקשר דרך טלגרמים, אבל זה כבר לא היה מאובטח. אולי אם לא היו ממדרים אותנו והיו מקשיבים להתרעות, היה אפשר למנוע את האסון הנורא הזה”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה ל’זמן ישראל’: “לא נתייחס לדברים”.

מאתר JDN, כאן.