הסכמת הגרז”ן גולדברג זצ”ל לתכלת בספר לבוש הארון

הרב זלמן נחמיה גולדברג

אב”ד בד”ץ ובית הוראה לדיני ממונות “הישר והטוב”

חבר בית הדין הרבני הגדול

ב”ה, יום כ”ה סיון תשע”ד

הנני בזה לדבר בשבחם של תלמידי חכמים הרי הם הרבנים ר’ יהושע יצחק ינקלויץ שליט”א ורעהו הרב ר’ מאיר הלוי הלמן שליט”א,

בידעי ומכירי שעוסקין בבירורי הלכות למעשה ועמלים בכל כחם עד שנכנסו במצולות עומק הים לצוד חלזונות ולנסות דמם.

וכעת הראני ר’ מאיר הלוי הלמן חיבור בשם לבוש הארון שבו כתב דברים ראוים לשבח לברר מצות תכלת.

עיין רש”י גיטין יט א, מפני שאנו מדמים נעשה מעשה – שאנו אומדים וסבורים ואומדים מאומד ליבנו להחמיר, נעשה מעשה להקל. אפילו לענין שבת אם בא מעשה לפנינו בזמן בית המקדש לא הייתי סומך על דברי להביא חולין לעזרה. וברש”י שם דף לז, מדמין – נראה בעינינו וכמדומין אנו כן ולא שמענו מרבותינו עכ”ל.

אבל ודאי שאנו מחוייבין גם לדמות ולומר סברות.

וראיתי חיבורו שכתב דברים ראוין שנראים מסברה.

ואכתוב מה שדן אם ספק אם יקיים מצוה מן התורה אם אומרים בזה ספיקא דאורייתא לחומרא, דבר זה כבר הביא אדמו”ר מרדזין ראיה מר”ן סוכה שבשמחת תורה נוי סוכה מוקצה שחייבין לאכול בבין השמשות בסוכה שספק אם מקיים מצוה מן התורה, ואילו אתרוג ולולב אינם מוקצים בשמחת תורה כיון שפטורים מליטלום בבין השמשות שלולב כל שבעה מדרבנן במדינה.

ואכתוב בברכה,

זלמן נחמיה גולדברג