המצב בהר הבית – כבר לא מה שהיה

אל תאמינו להפחדות, עלו להר הבית!

על כל סיפור קטן ושולי שמצליח לתפוס כותרות, יש מאות יהודים שעולים להר הבית ונהנים מהזכות לעלות ולהראות בהר בית ה’ ברוגע ובנחת • אל תקשיבו להפחדות • עלו להר הבית • בקדושה ובטהרה

אלישמע סנדמן יום חמישי, ג’ תמוז ה’תש”פ

בתקופה האחרונה יצא לי לשמוע מכמה כיוונים על חששות של אנשים לעלות להר הבית. לא חששות הלכתיים, אלא חשש מהמהומות במקום.

ברל’ה קרומבי תיאר את הדברים בערוץ 20 כחוויה אישית שלו: “לקח לי הרבה זמן עד שעליתי להר הבית. לא כי הייתי נגד, אלא פשוט פחדתי מהמהומות. הייתי בטוח שעולים לשם לכאסח ובלגן”.

קרומבי החליט בסופו של דבר לעלות אל ההר, למרות החששות מהמצב הנפיץ במקום, והתפלא לראות מצב אחר לגמרי מזה שהוא שמע עליו וקרא בדפי פייסבוק של פעילים אחדים: “התפללנו שם מנחה במניין עם חזרת הש”ץ”, הוא תיאר בהתלהבות.

ברל’ה קרומבי עשה את הצעד והחליט כן לעלות. אבל מה עם כל אותם המונים שנמנעים מכך בגלל החששות הללו?

כך היה פעם בהר הבית

כמי שמשתדל לפעול לעידוד העליה להר הבית כהלכה, על פי הוראות רבותינו הרואים בכך מצווה גדולה, אנסה בשורות הבאות לשקף בפני הקוראים את המצב בהר הבית.

עד לפני כמה שנים המצב בהר הבית היה קשה מאד, השוטרים התנכלו לעולים, כל צעד של יהודי לווה בעשרים עיניים בוחנות (של המשטרה ואנשי הוואקף גם יחד), עצרו יהודים על חשש מלמול בשפתיים ואף על פחות מכך. אני עצמי הורחקתי מהר הבית בגלל ציטוט משפט אחד מתוך תפילת מוסף של ראש חודש – “מזבח חדש בציון תכין ועולת ראש חודש נעלה עליו”.

נשמע מזעזע? תצרפו לכל היחס המשפיל הזה מצד המשטרה גם עשרות נשים מוסלמיות שהקיפו את קבוצות היהודים ונטפלו לכל יהודי שעלה להר הבית. במקרים רבים אף תקפו את העולים.

המצב האמיתי כיום בשטח

אך מאז עברו הרבה מים בירדן, השר גלעד ארדן הוציא את ארגוני התקיפה הללו (המוראביטון) אל מחוץ לחוק והחלה אכיפה כנגדם. יחד עם הרגעת המצב בהר הבית והפיכתו למקום בטוח יותר, החל לאט לאט תהליך של שינוי עצום הממשיך עד היום.

שינוי עצום בכל קנה מידה – ביחס המשטרה לעולים ובהרחקת אנשי הוואקף מהיהודים. לאט לאט פחות ופחות יהודים נעצרו במקום בזמן שמספר היהודים שעלו אליו זינק בעשרות אחוזים וקול התפילה החל להישמע במקום הקדוש. אם תגיעו כיום אל ההר תזכו לראות תפילות שחרית ומנחה במניין, ברכת כהנים, דברי תורה, סיומי מסכתות ואפילו שיעור דף יומי.

וודאי שחשוב לזכור שעדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, ושלא עוצרים במעלה ההר. אסור לעצום עיניים ממה שיש עוד לשפר ולקדם, ובעיקר לא מהיעד הסופי – הלא הוא בית מקדש. יש עוד לאן להתקדם.

מקור הסתירות ברושם שנוצר

לקורא מן השורה שלא היה בהר הבית, הדברים הללו עלולים להישמע מנותקים, הרי בשבוע האחרון פורסמו כתבות על בקבוק מים שהוחרם מיהודייה ועל איש וואקף שצעק על קשיש יהודי שביקש לשבת במקום מוצל בהר. איך מסתדר התיאור כאן של מהפך חיובי בהר עם דברים אלו?

התשובה לכך פשוטה – יש אנשים הפועלים באובססיביות להוציא את דיבת ההר רעה. הם יחפשו כל מקרה קטן ויהפכו אותו לחזות הכל. מניעיהם כנראה חיוביים, לתיקון וקידום המצב, אך בפועל הם מפחידים ומרחיקים אתכם מההר הרגוע ומהשוטרים מאירי הפנים הפועלים לגדוע כל פעילות עויינת תוך הרחקת המתנפלים והמתנכלים.

חשוב שתבינו, קוראים יקרים, שעל כל סיפור קטן ושולי שמצליח לתפוס כותרות ולצבוע את הר הבית בשליליות יש מאות יהודים שעולים אל ההר ונהנים מהזכות לעלות ולהראות בהר בית ה’ ברוגע ובנחת. אלפי יהודים זוכים להתפלל במקום הקדוש, לשמוע דברי תורה ולהשתתף בקביעת העובדות בשטח.

בסיום דבריי אני פונה אליכם, עלו להר!

בואו בקדושה ובטהרה.

אל תתנו להפחדות השוליות הללו להרתיע ולהרחיק אתכם מהר הבית. אם נשפוט לפי השנים האחרונות – אולי בזכות עלייתכם דברים נוספים יתקדמו לטובה בהר הבית, בדרך אל בניית בית המקדש בראש ההר.

מאתר חדשות הר הבית, כאן.