הגרא“מ בלוך: להדגיש את עמדתנו *החיובית* להקורטוב של אמת אשר ביד החופשים

מתוך מכתבו של הרב אליהו מאיר בלאך זצ”ל מיום א‘ פרשת בחקתי [י“ג אייר] תשי“ד לפ“ק:

3. ההשתתפות עם המזרחי באופן שאגו“י חופשית להוציא לפועל את השקפותיה הוכרה לדבר נכון ע“י הקמת החזית הדתית, ושאגודת ישראל נכונה מיד לחדשה. אמנם ידעתי כי מחולקים אנחנו עם המזרחי בעיקרי אמונה, ובשום אופן אין דעותינו מכוונות, ומזה יוצא כמובן כי גם במעשינו והנהגותינו אנחנו מחולקים; אך אע“פ כן ישנם עניינים רבים שיכולים אנחנו לעשותם ביחד, ולחזק ע“י זה את כוחה של היהדות החרדית והשפעתה על חיי העם.

…בכלל, כבר הבעתי את השקפתי כי הרבה איבדנו ע“י זה שנמנענו מלהכיר בדברים נכונים, בשביל שהחופשים ומשמשיהם המזרחיים דוגלים בהם כדי לחזק ע“י זה את דעותיהם הכוזבות. לדעתי לא מצאו השקפותינו הד בלבות הקהל הרחב לא בשביל עמדתנו הנכונה נגד הדעות הכוזבות – אלא בשביל עמדתנו השלילית נגד הדברים הנכונים, כמו לימוד התנ“ך, לשון הקודש וארץ ישראל. הקהל אינו יכול להבין את חששותינו. ואדרבה, כשאנו מדגישים את עמדתנו החיובית להקורטוב של אמת אשר ביד החופשים, ולוחמים נגד השקר שלהם, יבין הקהל אותנו.

מקור: כתבה בשם “שני מכתבים בעניין היחס ליום העצמאות: רא“מ בלוך ור“י הוטנר זצ“ל” מאת הרב יואל קטן, קובץ המעייו גיליון 221, ניסן תשע“ז עמ’ 4

[א”ה, יש סעיף המשך שם, אבל אולי קאי דוקא על הרישא.]