אם גדולי הדור סומכים על ‘מומחי בטחון’ כמו על רופא שאומר לא לצום, הנה התוצאות

“ההתנתקות טובה לביטחון”

26/07/2017

מה לא הבטיחו לנו אם רק נפנה את היישובים הישראליים מרצועת עזה? שיהיה שלום, שהרצועה תהפוך לאזור פורח, שהמציאות בישראל תשתפר לאין ערוך, שהכלכלה תצמח, שעם ישראל ינשום לרווחה, ושהטרור סוף-סוף ייפסק. פוליטיקאים, אנשי אקדמיה, עיתונאים, קצינים בכירים במיל’, כולם התחייבו שאם רק “נתנתק”, אם רק נוציא אלפי ישראלים מבתיהם, אם רק נפנה יישובים שלמים וניתן לפלסטינים לשלוט בעצמם בעזה – הכול יהיה כאן טוב יותר.

את מה שקרה אחרי ההתנתקות כולם כבר מכירים. 12 שנים לאחר הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון הרגשנו צורך להזכיר את הנואמים הגדולים ואת ההבטחות שהעניקו. בעיקר כדי שנלמד כיצד להתייחס להצהרות כאלו בעתיד. לגזור ולשמור.

“היינו מוכנים לתמוך בתוכנית ההתנתקות, כי היא מעשה בעל חשיבות היסטורית אמיתית להוצאת המדינה מהבוץ” (יצחק בוז’י הרצוג, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“ההתנתקות היא סיכוי יחיד לחיים נורמליים” (יאיר לפיד, 2005)
“אני משוכנע כי המהלך [ההתנתקות] הכרחי ונכון. יש בו כדי להעניק יותר ביטחון לאזרחי ישראל ולהפחית את העומס המוטל על כוחות הביטחון, בלי לגרוע מיכולתם של צה”ל וכוחות הביטחון לתת מענה יעיל לכל איום בכל נקודת זמן. יש בו כדי לחלץ את המצב מקיפאונו ולפתוח פתח למציאות אחרת, שתאפשר בבוא היום משא ומתן לדו-קיום” (שאול מופז, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“ההתנתקות תביא יותר הגנה, יותר ביטחון, הרבה יותר שגשוג והרבה יותר שמחה לכל האנשים שחיים במזרח התיכון” (אהוד אולמרט, 2005)
“תכנית ההתנתקות הזאת, גם כשהיא נעשית חד-צדדית, יש לה יתרונות, משום שאולי היא היחידה היום שיכולה ללכת ולעצור את השעון שמאיץ את ההשתלטות של חמאס, על כל השטחים…ככל שנקדים ונעשה את המהלך הזה, כך עדיין יש איזו אפשרות…שהרשות הפלסטינית…תהיה מחויבת להילחם בחמאס – אם היא רוצה לשמור על מקומה כשלטון” (בנימין בן אליעזר ז”ל, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“יש טענה, שיהיה איום על יישובים בנגב, וראש הממשלה או אנחנו בורחים מטרור. אני עוד לא שמעתי טענה מגוחכת כזאת” (מאיר שטרית, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“ההתנתקות טובה לביטחון. הנה, נאמו כאן אנשי הימין ודיברו על ה’קסאמים’ שיעופו מכאן לשם. מתי עפים ‘קסאמים’ על שדרות? לאחר שיצאנו מרצועת-עזה או כאשר אנחנו נמצאים ברצועת-עזה? מתי הטווח שלהם גדל? כשיצאנו משם או כשאנחנו נמצאים שם? אני אומר לכם, מי שרוצה היום לחוס לא רק על שדרות אלא גם על אשקלון, על שתיהן, צריך להבין שאם לא נצא מרצועת-עזה, בתוך שנתיים-שלוש, אולי שנה, הטווח יגיע לאשקלון” (רן כהן, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“הרי אני גר בשדרות, ואני לא חושב שמבחינת ה’קסאמים’ שמגיעים מבית-חאנון, לפינוי היישובים תהיה השפעה על אותו מתרס או מתחם או אותה גבעה שאני רואה כל בוקר מהבית. גם היום כשמישהו מבית-חאנון רוצה לשים שם את השרוול ולירות, הוא עושה זאת” (עמיר פרץ, ההצבעה על ההתנתקות, 2004)
“המשך שהותנו בתוך רצועת עזה, אבטחת המתיישבים, היישובים וצירי התנועה אליהם, הם נטל ביטחוני המרתק כוחות צבא ומשאבים רבים במערך הגנתי פגיע. מבחינה צבאית עדיף לפעול מבחוץ. ההתנתקות תאפשר היערכות לפעילות צבאית נכונה כנגד טרור וירי קסאמים ככל שנדרש. ההתנתקות תשפר את יכולת הפעולה של כוחות הביטחון ותעניק לה לגיטימיות” (המועצה לשלום ולביטחון, 2004)
“אני משוכנע שפינוי רצועת עזה מהתיישבות יהודית הוא חיוני לביטחון ישראל ויהיה שלב חשוב בחיזוקה של מדינת ישראל, חיזוק ביטחונה והיכולת להגיע לשלום עם שכנינו הפלסטינים” (אלוף במיל’ חיים ארז בראיון ל-ynet, 2004)
“ההתנתקות מעזה טובה לביטחון. לדעתנו המקצועית, בהעדר פרטנר להסדר, תוכנית ההתנתקות תורמת לחיזוקה של המדינה וחיונית לביטחון ישראל” (אלוף צבי צור והאלופים אברהם אדן, אביהו בן-נון, שמואל איל, זאב אלמוג, יאנוש בן-גל, אביעזר יערי, שלמה להט (צ’יץ’), אריה לוי, זאב ליבנה, עמוס לפידות, מנחם מרון, נחמיה קין, צבי זמיר, אברשה טמיר, הרצל שפיר, יצחק חופי, נתן שרוני, יצחק בריק, דני יתום, דני רוטשילד, חיים ארז, גדעון שפר, גיורא רום וגור יוחנן. משטרה: רב-ניצב אסף חפץ ונחמיאס יוסף, הניצבים: אריה עמית, שאול גבעולי, גבריאל נגל, משה טיומקין, ברוך לוי, מאיר נוביק, יצחק ערן, אריה ביבי, אנוש גבעתי, דויד אורן ויעקב בינג, מתוך: ‘מכתב האלופים’ שעליו חתמו כ-180 קצינים בכירים יוצאי צה”ל, המוסד והשב”כ, 2004)

מאתר מועצת יש”ע, כאן.