אין אנו יודעים מהי שלוה אמתית כי אין למה לדמות

ציטוט מישראל שפירא באתר כיכר השבת:

בספר ‘בשבילי ראדין’ (תשע”ג מהדורה שלישית עמוד 109) שעוסק במשנתו של ראש ישיבת ראדין הגאון רבי משה לנדינסקי שנערך על ידי הרה”ג מנחם מנדל פלאטו הובא סיפור מבהיל, שלולא שנכתב לענ”ד אסור לאומרו.

סופר שבאחת השיחות בישיבה, הרבה מרן החפץ חיים לדבר על הגאולה, המשיח, ועבודת הקורבנות, אלא שלפתע נשמע קולו של ראש הישיבה רבי משה לנדינסקי שהתבטא ואמר: “רבי למה אני צריך את המשיח, הרי יש לי מלאי של תפוחי אדמה ועצים לכל החורף, ואף את השומן לפסח טיגנתי כבר, כך שלא חסר לי דבר א”כ למה אני צריך את המשיח?”

חתנו של החפץ חיים רבי מנדל זקס ביאר את כוונתו של ר’ משה מדבריו של הרמב”ם (מלכים יב ד) שכתב: “לא נתאוו החכמים למשיח אלא כדי שיוכלו ללמוד תורה מתוך ישוב הדעת”.

למעשה רבי משה לנדיסקי סבר שהסיבה היחידה שישנה לרצון לבוא המשיח, היא כדי שיוכלו ללמוד תורה בהשקט ובשלווה, ובימינו נראה כי כת”ר יושב ולומד תורה, כפי שרבים עושים, ומשום כך לכאורה אין צורך במשיח (שיבנה את בית המקדש, ויחזיר את עבודת הקורבנות).

ע”כ (עיין בפנים ההקשר).

יש פה טעות חמורה.

הרב משה לנדינסקי והח”ח ניסו לעורר שצריך לחכות למשיח *לשמה* ולא בשביל מטעמים וכמ”ש הרמב”ם ספי”ב מהל’ מלכים הנ”ל:

“לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בגוים ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה.”

והאמת שהתורה שלנו חסרה מאד, ואפי’ בא”י עם יד ישראל תקיפה כי בלי המקדש, “מלכה ושריה בגוים אין תורה” כידוע. וכ”ש כשהשלטון יהי’ כראוי, וכ”ש עם המקדש וכ”ש בימות המשיח ואח”כ בלי שכחה וכו’, הכל אין לתאר ולשער, כפי מדרש קהלת י”א ז’, “כי אם שנים הרבה ישמח בשמחת התורה ויזכר את ימי החשך אלו ימי הרעה כי הרבה יהיו תורה שאדם למד בעוה”ז הבל היא לפני תורתו של משיח”.

עיין גמרא ע”ז ס”ה א’:

רבא אמטי ליה קורבנא לבר שישך ביום אידם אמר ידענא ביה דלא פלח לעבודת כוכבים אזל אשכחיה דיתיב עד צואריה בוורדא וקיימן זונות ערומות קמיה אמר ליה אית לכו כי האי גוונא לעלמא דאתי אמר ליה דידן עדיפא טפי מהאי אמר ליה טפי מהאי מי הוה אמר ליה אתון איכא עלייכו אימתא דמלכותא אנן לא תיהוי עלן אימתא דמלכותא אמר ליה אנא מיהא מאי אימתא דמלכותא איכא עלי עד דיתבי אתא ההוא פריסתקא דמלכא אמר ליה קום דקבעי לך מלכא…

אבל חלילה לומר שא”צ לדרוש ולצפות למקדש או למשיח באיזה זמן שהוא, ולא עלה הדבר על לב חכמי ראדין!