Bruriah: Not a Jewish Feminist Icon!

This really needs a more extensive article, but I am running out of time, so I will hint at this, and carry on another time if readers care enough. (For some, even Vashti is a hero. But I am not dealing with those who knowingly ignore the text, but those who misunderstand it.)

Is proud Bruriah the great exception to Chazal’s wisdom on women and Torah Shebe’al Peh?

Eruvin 62b:

ומה ברוריה דביתהו דרבי מאיר ברתיה דרבי חנניה בן תרדיון דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא משלש מאה רבוותא ואפילו הכי לא…

No. She is the proof.

I don’t need to quote the story of her almost adultery\adultery.

Chazal mention her like they do Gneivah…

Eruvin 53b – 54a:

רבי יוסי הגלילי הוה קא אזיל באורחא אשכחה לברוריה אמר לה באיזו דרך נלך ללוד אמרה ליה גלילי שוטה לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה היה לך לומר באיזה ללוד

Plenty of Poskim (let alone Mussarites) quote this Gemara, thinking it proves we should be loony lunatics when speaking to women. But the lesson here is not regarding “Sicha Im Ha’isha”, but against Bruriah. Who dares call Rabbi Yosei “Glilli shoteh”?!

Immediately followed by this:

ברוריה אשכחתיה לההוא תלמידא דהוה קא גריס בלחישה בטשה ביה אמרה ליה לא כך כתוב ערוכה בכל ושמורה אם ערוכה ברמ”ח אברים שלך משתמרת ואם לאו אינה משתמרת

I see… So it’s a lack of modesty to use an “extra” word, but fine to kick a Torah student?!

Nevertheless, the point is correct, as the Gemara continues: תנא תלמיד אחד היה לרבי אליעזר שהיה שונה בלחש לאחר שלש שנים שכח תלמודו. This also relates to the student who incurred Sereifah, אכמ”ל.

There’s more, but no time.

Megillah 14b:

אמר רב נחמן לא יאה יהירותא לנשי…

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.