מי פסול ללמד גמרא

אמרי אינשי מבחן כדי לזהות מי אינו ראוי להיות מלמד תינוקות של בית רבן. וכך הוא אומר: תביא ליהודי לפרש כמה שורות בגמרא ישנה שנתלשו ממנה דפים. אם הלה כה מוכשר שהוא מסוגל לפרש את הגמרא כהמשך אחד מדף כ”א עמוד ב’ לדף כ”ה עמוד א’ בנשימה אחת, בלי לעצור ולהשתומם על המראה, הרי שאינו מסוגל להנחיל שימת לב אמיתית בשיטת לימוד הגמרא לצאן קדשים.

ובזאת אני ניגש למעשה שהיה בדידי. למדתי עם חברותא זמנית בספר פרי מגדים בהקדמה להלכות פסח חלק ב’ פרק א’. והנה, כתוב שם גבי אכל בכדי אכילת פרס “באין כא”פ”. מאי האי? אלא שהדפוס משובש, וצ”ל “בעין” תחת “באין”, עיין שם. אבל לחברותא לקח זמן רב בו הוא ניסה “לבאר” את הדברים כמו שהם נראו לפנינו.

יהי רצון שנזכה לכוין לאמת שבתורה!