Rabbi Ovadya Yosef on Parshas Va’era

Shmos 9:27 – 35:

וישלח פרעה ויקרא למשה ולאהרן ויאמר אלהם חטאתי הפעם השם הצדיק ואני ועמי הרשעים. העתירו אל השם ורב מהית קלת אלהים וברד ואשלחה אתכם ולא תספון לעמד. ויאמר אליו משה כצאתי את העיר אפרש את כפי אל השם הקלות יחדלון והברד לא יהיה עוד למען תדע כי לשם הארץ… ויצא משה מעם פרעה את העיר ויפרש כפיו אל השם ויחדלו הקלות והברד ומטר לא נתך ארצה. וירא פרעה כי חדל המטר והברד והקלת ויסף לחטא ויכבד לבו הוא ועבדיו.
ויחזק לב פרעה ולא שלח את בני ישראל כאשר דבר השם ביד משה.

Why did Pharoah change his mind? The Torah, here unlike with other Makos, doesn’t explain. I don’t think Chazal explain, either.

Rabbi Abarbanel says this was because the beneficial מטר (rain) stopped, too, so he claimed the entire event was a mere natural coincidence.

I just read a beautiful explanation by Rabbi Ovadya Yosef. If you look at the words carefully, you will see Pharoah requested the thunder stop and then the hail, Moshe agreed, the event is described in reverse order, and Pharoah sees first the hail ceased, and only then the thunder.

What does this mean?

Hashem tested the king by changing the order around, contrary to Moshe’s prayer. Pharoah was given room for heresy, and he used it.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.