אי אפשר להבין את מקורות היהדות בלי להכיר את הריאליה

דוגמה יפה על חשיבות הכרת הריאליה לשם הבנת המקורות – הרב שמואל אריאל

הנה מה שרשם לי הרב שמואל אריאל, ודברי פי חכם חן:
הערה – דוגמה יפה מאד על חשיבות הכרת הריאליה לשם הבנת המקורות:

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת ראש השנה פרק ב הלכה א

ר’ אימי מל על פי נשים דאמרן שמשא הוות על סוסיתה. 

 לכאורה אינו מובן. ועיין במפרשים (שם ובמקבילה בירושלמי יומא פ”ג הל’ א), שפרשו שהמעשה אירע בעיר סוסיתה, אבל לא מובן מדוע הוזכר שם העיר באופן זה (היה צריך לומר “על אתרא”), וגם מאי קמ”ל – עיין במפרשים שיש שהסבירו שהחידוש הוא שמל על פי עדות הנשים, אבל הרי פשיטא שנשים כשרות לעדות איסורים.
אבל על פי הכרת המציאות מובן היטב: ר’ אמי גר בטבריה (עיין למשל ברכות ח’ א, שם ס”ב א), ושם השמש נסתרת מן העין הרבה קודם השקיעה. אבל הנשים אמרו שראו את השמש על סוסיתה – סוסיתה נמצאת על הר, בצד המזרחי של הכנרת. דהיינו שבטבריה כבר נעלמה החמה אבל הנשים שעסקו בלידה ראו שההר של סוסיתה עדיין מואר בשמש, ומכאן שטרם שקעה החמה, והתינוק נולד ביום ולא בלילה, ועל פי זה קבעו את המילה.

From Matmoney Eretz, here.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.