The Mitzva of Settling Israel No Longer Applies? Ridiculous

The early Zionists

In the holy book Kol HaTor by the Gaon and Mekubal R’ Hillel Shklover, student of the Gra, there are brought some important and fundamental teachings of the Gra regarding the mitzvah of Yeshuv HaAretz and the process of redemption. In the fifth chapter, R’ Hillel explains the sin of the Spies who despised the beloved land and caused crying for generations, the destruction of the temple and the exile of the Jewish people:

בעוונותינו הרבים, רבים הם החוטאים חטא גדול של ‘וימאסו בארץ חמדה’. גם רבים מתופשי התורה לא ידעו ולא יבינו שנתפשו בחטא המרגלים. נסחפו בקליפת חטא המרגלים בכל מיני סברות כוזבות ותואנות שווא ומדוחים, גם מכסים את סברותיהם בדעה המופרכת שאין מצוות יישוב ארץ ישראל נוהגת בזמן הזה… המרגלים האלה רוצים להיות יותר גדולים מרבותינו תנאים ואמוראים שקבעו שישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה. וכדברי הרמב”ן והתוספות יום טוב, והשל”ה. ומי לנו גדול בכל הדורות האחרונים כרבנו הגר”א, קדוש ישראל, אשר בדברים חוצבים להבות אש האיץ בתלמידיו לעלות לארץ ישראל ולעסוק בקיבוץ גלויות, והרבה לזרז את תלמידיו להחיש את קץ המגולה, לקרב קץ הגאולה על ידי יישוב ארץ ישראל. כמעט בכל יום דיבר אלינו רבנו ברתת והתרגשות, כי ‘בציון ובירושלים תהיה פלטה’.

In our great sins, many are committing the grave sin of ‘And they despised the beloved land.’ Also many of the knowledgeable in Torah do not know and do not understand that they are caught up in the sin of the spies. They have been swept up by the kelipa of the sin of the spies and all sorts of false rationalizations and weak argumentations – they also cover up their rationalizations in the ridiculous idea that the Mitzva of Settling the land does not apply at this time … These spies want to be greater than our rabbis, the Tannaim and the Amoraim who established that settling the land of Israel is as significant as all the mitzvoth of the Torah – as is also written in the words of the Ramban, the Tosephot Yom Tov, and the Shela. And who is as great in all the recent generations as the Gra, Holy of Israel, who with fiery words pushed his students to ascend to the land of Israel and to engage in the ingathering of the exiles, and he often motivated his students to quicken the final end – to bring close the final redemption through settlement of the land of Israel. And almost every day our teacher would speak to us with great emotion, that ‘In Zion and Jerusalem there will be a remnant.’

From Chardal, here.