תוכנית סיוע להורים מחתנים

שלווה בארמונותייך

צלילי התופים הרועמים הנשמעים בימים אלה בערי יהודה ובחוצות ירושלים המעידים על עוד בנינים הנבנים בשעה טובה ומוצלחת בכרם ישראל, מלבד השמחה הגדולה בזה, זמנים אלו מהווים להרבה מן ההורים המחתנים גם תקופה קשה ומורכבת אשר מותירה בהם עקבות לדורות | ההורים מספרים על הקשיים, על ההוצאות, על כאבי הראש ועל המשימה המורכבת והקשה שבלהשיא צאצאים | ר’ אשר כהן, מיזמי התוכנית המהפכנית ‘שלוות הנפש – חתונה פלאן’ מספר ל‘דורות’ על הצורך הקיומי למפעל כביר כגון זה ועל ההצלחה הגדולה המסתמנת לאור ההתעניינות הגורפת של קהילות הקודש בירושלים | המנעים והגורמים התוכניות והיעדים, הכול על ה’חתונה פלאן’ – היחידה שמציעה פתרון הוגן למצוקה הגוברת | עוד ישמע

“עזרו נא לחתן נזקק, אשר עמד להתחתן בעוד פחות משבוע, ואין בידו אף לא את ההוצאות המינימאליות והבסיסיות ביותר, אנא, תרמו ככל יכולתכם והצילו אותו מלבוא ליום שמחת ליבו בעירם ובחוסר כל, תזכו למצוות”…

קריאות מצוקה כאלו ודומיהן, מוכרות לנו לדאבוננו עד כאב. הם מקדמים את פנינו כמעט באופן קבוע בדרכנו אל תפילת שחרית, לפני המקווה בערב שבת, ובכל מקום אשר מתקבצים ובאים שם יהודים רחמנים.

מאחורי סטנדרים מאולתרים, עטורות פוסטרים דבוקים עם רצועות סולטייפ לא סימטריים, עומדים אברכים צעירים כמבוגרים, וזועקים מרה על המצוקה המזעזעת בבית המחותן התורן, הם מבקשים בגרון ניחר את עזרת הציבור הקדוש, למען מטרה נעלה זו.

המצוקה הגוברת והולכת בקצב מואץ, אינו מותיר מוצא בפני רוב ההורים, המתקשים גם בימים כתיקונם לכלכל את הבית הדל, בטח בשלב כזה של נשואי הילדים. הם קורסים תחת הנטל הכבד מנשוא, הם מוכרחים לפשוט יד ולהזדקק לחסדי הבריות.

היוקר המאמיר לשחקים, עושה את השמחה הגדולה שבליל כלולות למשימה בלתי אפשרית. ההוצאות כבדות, החובות מעיקים, הצרכים גדלים, והרחיים על צווארם כמעט ומכריעים את ההורים המסורים. אין ביכולתם לספק בשום אופן ממלגתם הזעומה בכולל, את צורכי החתונה המרובים. בשביל להראות זאת, נצרכים הם למשאבים שאינם בנמצא בגדר יכולתם, וכי איך יכולים הם לרקוד לצלילי התוף אותו שילמו מתמצית חלבם? איך ייהנו מהכיבוד היקר, שבכדי לאפשר אותם, תרו אחר כל גמ”ח אפשרי?

השמחה הזו, מהולה עם הרבה מאוד צער ועגמת נפש.

הקושי והעצב בדרך לשמחה

עונת החתונות הסוערת, שהתפרצה זה עתה אל חיינו בתופים ומצלתיים, טומנים בחובם, מתחת למעטה התמים של השמחה הפורצת והחיוכים, תהומות של צער וקושי בל יתוארו.

רבות כבר נכתב ונאמר, על המצוקה הגדולה הסוגרת על ההורים מחוסרי הכול בעת שמחתם. כל מי אשר התנסה בזה, יכול להעיד על תחושות החידלון וחוסר האונים האופפים את כל הישות בעת שעומדים אל מול הררי ההוצאות, ולא יודעים מאין להתחיל והאיך להמשיך.

ההוצאות המתרבות והולכות, הם מעל הכוחות הדלים של הורים, שכל הכנסתם מסתכמת במעט מאוד כסף שהולכים ישירות להוצאות השוטפות היומיומיות, ולא מדובר במותרות, אלא לאוכל ומים כפשוטו ממש.

“התקופה בה חיתנתי את בני האחרון – מעיד ש. אברך כולל, אחד מתוך אלפי אלפים – חקוקה בי כמסע בלתי אפשרי נגד הזמן. כל כך הרבה דברים להספיק בזמן קצר כל כך, ובמקום להגיע ליום שמחת ליבו של מחמדי באושר ובהכנה ראויה, הגעתי בנשימה עצורה טרוד ולחוץ. החובות, העיסוקים הבלתי נגמרים, הדאגה לכל הפרטים הקטנים, הכול ביחד הוציא אותי משלוותי, ולא הצלחתי להתרכז בעיקר השמחה…” הוא אומר ונאנח בצער.

גם ללא שאלת הכסף, שהיא לכשעצמה שאלה שכבר גבתה ל”ע מחיר כבד מנשוא, רק הטרדות הרבות שמרכיבים חתונה, מוצאים הרבה מאוד מחותנים מכליהם. הם מגעים לחתונה, כשאלפי דברים מעסיקים את ראשם; האם הגיעו הרהיטים? האם המקרר פועל כשורה? וכולי וכולי, ורק על הרגעים הנעלים שלא ישובו הם אינם חושבים. וכך מספר ע. אף הוא אחד מני אלף:

“רבות התכוננתי גשמית ורוחנית, לרגעים הנעלים של יקירי הנישא בשעה טובה ומוצלחת, למדתי על יקרת זמן החופה, המסוגל לגדולות ונצורות. אך למעשה, כשהגעתי לחופה, הייתי עייף ויגע מן התלאות הרבות שעמדו בדרך אל החופה. בכל משך החופה מצאתי את עצמי דואג על הפרטים הקטנים אך הכל כך מורכבים, הייתי קצר רוח בזמן שהייתי צריך לנצל את הזמן כיאות. קוצר הרוח לקח ממני את האושר והשמחה הפשוטה בעת הזו”, סיפר בכאב.

לחתן ילדים בשלווה ובשמחה

אמנם בשנים האחרונות נדמה כי התעוררו מספר גופים בעניין מטריד זה. ניכרת בעליל מגמה של שיפור מה בהקלה על ההוצאות המרובות. ישנם מוסדות וחצרות אשר הותקנו בהם תקנות מחמירות, המגבילות את סכומי הקנייה של המתנות למשל, המתאפשרות לפי התקנון רק עד סכום מסוים של כסף, העשיר לא ירבה כדי שלא לבייש את מי שאין לו, וכן סוגי האולמות, התזמורות, הקייטרינג ושאר ההוצאות, אין לשער את גודל ההצלה בתקנות אלו.

אך עדיין לא היה בכל אלו להעלים לגמרי את הקושי שבעצם הארגון התכנון ואפילו התשלום של כל זה. הקושי עדיין הצר על ה’שמחם בבניין שלם’.

לא לפני זמן רב, הוצעה על שולחן הגדולים בגולה, רעיון כביר ומהפכני להקלה משמעותית מאוד בהיקף ההוצאות ובטרחה סביבם. המדובר ביוזמה לארגן כוח קניה מרוכז, אשר תנוהל על ידי ארגון “שלוות הנפש – חתונה פלאן”.

כל קהילה אשר תהיה מעוניינת להשתתף במיזם, תמנה מתוכה נציג מקובל על כולם, והוא אשר יתנהל אל מול הארגון, יסביר את הצרכים המיוחדים של הקהילה המסוימת הזו, והבקשות ישקלו וייושמו בהתאם לנתונים.

“שלוות הנפש”, כך לפי התוכנית, תבצע רכישות מרוכזות וגדולות של מוצרי ריהוט ומוצרי חשמל בסיסיים ישירות מהיצרן, בעלות מינימאלית, ללא דמי תיווך, הובלה, שיווק, שירות ופרסום, אשר תחסוך מחד עשרות אחוזים מהמחיר, ומאידך תהיה באותה איכות ואחריות כמו בקנייה רגילה מול סוכן מתווך, אשר מוריד לעצמו סכום משמעותי מאוד מכיסו של המחותן המרושש.

היוזמה התקבלה בברכה רבה בקרב גדולי התורה, והוחלט לאור זאת להניע את התוכנית לפסים מעשיים.

לפני כשנה בערך, החלו מספר קהילות קדושות בחו”ל, בהן “סאטמר” ו? להצטרף למיזם ואכן הרווחה הייתה גדולה.

בהיוודע דבר ההצלחה המרשימה, וההצלה הגדולה אשר תוכנית זו מהווה, והדיה החיוביים הגיעו לאוזני הגורמים בירושלים, הוחלט להעתיק את ההצלחה כמתכונתה לטובת קהילות ירושלים.

ראשי קהילות הקודש התאגדו יחדיו והקימו את ה”שלוות הנפש – חתונה פלאן” בארץ הקודש.

בכדי לעמוד על טיב התכנית ומהותה, נפגשנו לצורך העניין עם ר’ אשר כהן, מחשובי אברכי “תולדות אהרן”, אשר בצוותא עם עוד מספר ידידים, יזם את התוכנית המהפכנית לשלוות הנפש של המחותנים בארצנו הקדושה, ואף משמש כנציג קהילתו בארגון.

ביקשנו לדעת עוד על היוזמה, שכפי הנראה צפויה לחולל מהפך לטובה בנושא ההוצאות בקרב קהילות הקודש בירושלים.

הקושי העיקרי הוא חוסר הארגון והסדר

“ראשית, ביקש ר’ אשר להקדים ולומר, עלינו להבין, כי הקושי העיקרי בארגון כל הפרטים ואף בהוצאות לפני חתונה, נובעת מחוסר ארגון וסדר, מרכישות חפוזות, בלי לברר כראוי על טיבן של החפצים הנרכשים. חלק גדול מהצער והעגמה, היו נחסכים מעם המחותנים לו רק היו מנהלים את כל מסע הקניות הזה בצורה נכונה ונבונה יותר.

ולא רק בפן הכספי הדברים אמורים, אלא אף ובעיקר בנושא איכות המוצרים, שהיא לרוב ירודה למדי, ובוודאי כשהיא נעשית במהירות מרובה עקב מגבלות הזמן.

אך עם כל האמת שבזה, מסתייג ר’ אשר, אי אפשר להאשים את ההורים בפזיזות על ההחלטות האלו החפוזות, כי הרי למי יש זמן בערב חתונה להתעסק בזוטות אלו, ובפרט שהם צריכים להחליט בזמן קצר מאוד החלטות כבדי משקל, כמו למשל אלו דגמים מומלצים, ומי נחשב ייצרן מוסמך.

גם עניין המחיר מהווה פיתוי לא קטן למחותן, אשר לרוב שרוי במצוקה כספית קשה, ולכן הוא נאלץ לוותר במחי כמה שקלים על מוצר איכותי ושמיש לאורך זמן, תמורת מוצר אשר אכן זול במעט, אך מהניסיון שלנו יודעים אנו כי זה לא יחזיק הרבה, והעוגמת נפש תהיה מרובה לכל הצדדים.

זה הסיבה לנחיצות הגדולה והצורך המידי בגוף מהימן, אשר תעשה בשביל כל המחותנים את העבודה, ותבחר עבורם בקפידה מוצר איכותי ומובחר, ועם זאת מחירו זול בהרבה”.

קונים רק מה שצריך באמת

כלל יסודי בעולם המסחר הממולח אומר, כי על הקונה לצאת מהחנות עם כמה שיותר פריטים נלווים למוצר שקנה, בכל מצב ובכל מחיר (תרתי משמע…).

בשביל לשווק את מרכולתם עושים המוכרים כל תצדקי בכדי שהלקוח לא יצא רק עם מבוקשו בלבד, אלא גם עם מה שהוא רצה, בהדגשה על הגם.

כך יוצא, שלקוח שביקש לרכוש רק מקרר למשל, מציע לו המוכר האדיב שלל של הטבות ובונוסים מפתים, בהנחה הגונה כמובן, כמו מתקנים שונים לעשיית קוביות קרח; ברז מים קרים וחמים הקבועים בקימור הדלת; מחזיק כוסות מתכתי; נורת ניאון אוטומטית בדופן המקרר; גוף חימום משולב נוסף ליתר ביטחון; מזווה ושעון שבת…

למרות שבדעתו היה לקנות בסך הכול מקרר, הקונה האומלל יצא בידיים עמוסות, משום שהמוכר נתן לו להאמין שממש חבל לו להפסיד את המוצרים הקטנים אך הנחוצים הללו. את התוצאות הוא רואה בחשבונית ומרגיש היטב בכיס.

“אחד מההדגשים הבולטים ששמו לנגד עינם מקימי ויוזמי ה’חתונה פלאן’, אומר ר’ אשר ומדגיש, הוא, להכיל בחבילה את כל המצרים שצריך, אך רק מה שצריך באמת לא שום דבר מעבר לזה.

כך נחסך מאתנו המחותנים, מטעים ר’ אשר, הרבה מאוד עוגמת נפש מרכישות מיותרות ובלתי מועילות, אנו מקבלים רק את הנצרך והנחוץ באמת.

במשך כל השנים, מציין ר’ אשר נקודה חשובה אשר אף היא עמדה לעיני המייסדים, אנו הרי משקעים כל כך בגידול וחינוך הילדים בדרך הצניעות והפשטות, לחיים ללא מותרות העולם, לצמצום ולהסתפקות במועט, לא יתכן שדווקא בעת נישואיהם ילמדו לפזר ללא חשבון, על דברים שהם שוליים ואינם מחויבים.

בעת נישואין, קשה להגביל את הנתינה, הורים רוצים לתת הכול למען ילדיהם היקרים. בעת כזאת אשר הנתינות הם בלתי נתפסות כלל, הם אינם יכולים לתת ליקיריהם להרגיש כאילו מונעים מהם לקנות משהו, הם אינם רוצים שירגישו שקשה עליהם להוציא סכומי עתק למען אושרם השלם.

לכן מה גדול התיקון בזה, ב”שלוות הנפש” מקבלים הם חבילה חתומה, של מוצרים וריהוט מן האיכויות הטובות ביותר, ועם זאת משתמר העיקרון עליו עמלו כה הרבה לחנך אותם, להסתפק במה שיש, לא לאבד גבולות גם לא, ואולי בעיקר לא, בתקופה נעלה שכזו”.

כשהחשבון ידוע מראש זוכים לשלוות הנפש

ישנה עוד מעלה גדולה בכך שכל הקניות נעשים על ידי גוף חיצוני ואחראי, והוא שחשבונות ההוצאות מסודרים ומדויקים, כאשר המחותן יודע בדיוק כמה הוציא עבור החבילה הכוללת כולה. אין צורך לרשום, להחזיק ראש ולהקדיש זמן יקר כל כך לחשבונות סבוכים, יש מישהו שעושה את זה עבורם.

על כל צד, כך לפי התוכנית כיום, לתת סכום של שמונה עשרה אלף ש”ח עבור אולם, קייטרינג, תזמורת, ריהוט חדר השינה, ארון ספרים, שולחן וכיסאות מטבח, מקרר, תנור וגז, ומכונת כביסה.

במקום לאבד חשבון מה עלה כמה ואיך, למי שילמו ולמי עדיין צריך לשלם, מתי צריך לקחת ומתי אמרו שאפשר להחזיר וכולי, “שלוות הנפש” עושים זאת עבור המחותנים כולל הכול, כשהמחותן יודע בדיוק למי לתת ומתי.

“כשהחשבון ברור וידוע מראש, אומר לנו ר’ אשר, ההכנות נעשות הרבה יותר ברגיעה ובנחת, לא שוכחים לשלם לההוא ולא צריכים לזכור כמה הוציאו בשביל כל דבר בנפרד, יש מישהו שעושה את זה עבורם, בסכום כוללני ולא סבוך במיוחד, לא להשגה (יחסית) ולא לזיכרון.

בלתי אפשרי לתאר את כאבי הראש הרבים שמרכיבים את תקופת החתונה להורים רבים, כל כך הרבה פרטים לזכור ולא לשכוח, אין סוף סידורים והתרוצצויות, ובלי גבול תככים ואי נעימויות. ה’חתונה פלאן אכן מעניקה – “שלוות הנפש” אמתית.

כל הדרכים, כך נראה, מובילות אל המסקנה הבלתי נמנעת, שצריך משהו יסודי שישתנה בתחום הוצאות החתונה. ומי לנו שינוי מבורך כמו “שלוות הנפש – חתונה פלאן”, אשר מטיבה לפתור על הצד הטוב ביותר את כל הבעיות הקיומיות האלו, אשר פוגשות במחותנים בשעות הלחוצות של טרום חתונה.

מבט אל עתיד ה’חתונה פלאן’

אם לשפוט לפי ההיענות הרחבה מקיר לקיר, בקרב קהילות וחצרות רבנים רבות בירושלים, נראה כי עוד נכונה ל”שלוות הנפש” עדנה גדולה.

ההתעניינות הגדולה, רק מעידה על הנחיצות הרבה של ‘פלאן’ כמו זה בקרב ציבור נפשותינו העמל בתורה בעניות משוועת כל כך.

כמו בכל דבר טוב, תמיד יש מקום להשתפר ולהתייעל, גם בהנהלת “שלוות הנפש” אין שוקטים על השמרים. צוות הפעילים המסור, מישים ימים כלילות בכדי להגדיל את החבילה הנוכחית עם עוד מוצרים ושירותים, אשר יחסכו מעם ההורים המחותנים, כסף רב וכוחות מיותרים.

“במישור הנהלת “שלוות הנפש” פועלים ללא לאות, לצרף קהילות וחסידויות נוספות, שאף הם יוכלו ליהנות מההטבות הרבות הניתנות לחברי הארגון, ובד בבד, ההטבות יגדלו בהתאם לכמויות המוצרים הנרכשים. ככל שיהיו יותר נתינים ומשתתפים ב’חתונה פלאן’, כך כמויות המוצרים תתרבה, וככל שהכמות תהיה גדולה יותר, המחיר יהיה נמוך יותר.

במקביל, עמלים אנו אף להגדיל משמעותית את החבילה, עם עוד ועוד חפצים כמו שטריימל, ביגוד, נדוניה ועוד.

תקוותינו האיתנה, כי בעוד כשנה מהיום תהיה החבילה מועילה הרבה יותר, אשר תקיף בגודלה את מרבית ההוצאות של ליל הכלולות ובכלל של הבית הנבנה שצורך כה הרבה עמל הזעה והוצאות בלתי נגמרות.

בתפילה שנזכה עד מהרה, שלא יצטרכו בית ישראל זה לזה ולא לעם אחר.

First published in HaEda Newspaper. Reprinted with permission.

Contact the author at y29490@gmail.com