מה מגן מפני המדינה? המצלמה

עשית ולא צילמת – לא עשית! משקלה של המצלמה בחיינו הולך וגדל. עבור כוחות הביטחון מדובר באיום אסטרטגי. עבורכם מדובר בכלי נשק רב עוצמה • מצלמת הווידיאו, עין העדשה וחופש הביטוי החרדי

השבוע במהלך פעילות השיטור הקהילתי בבני ברק לפינוי דוכן לא חוקי של ארבעת המינים, תקף לכאורה אחד השוטרים את אחד המפונים באגרסיביות רבה.

באחרונה הזדעזענו למראה התמונות הקשות של האלימות המשטרתית כלפי המפגינים החרדים. כל האתרים המובילים העלו את הכתבה לכותרת הראשונה בעמוד הבית. מהדורת חדשות כמעט נפתחה בסרטון הקשה בו החייל מעיף בפראות את המפגין. למרבה הפלא, כבר זוהו השוטרים האלימים וייתכן שכבר הושעו או נענשו על אלימות יוצאת דופן וחריגה.

וכאן אני שואל את עצמי – כמי שראה הפגנות של חרדים בעבר – מה היום מיומיים? הרי תמונות של אלימות קשה נגד מפגינים הן השגרתיות באלימות נגד החרדים, אין הפגנה משמעותית בה המשטרה לא נאלצת להפעיל כוח רב לפיזורה. כוח רב שעלול ברגע להגיע לאלימות קשה לא פחות מהתמונות שראינו במהדורות החדשות בשבוע שעבר.

כל הפגנה משמעותית מסתיימת בתלונות על השוטרים. בדרך כלל נסגרות תלונות אלו מחוסר עניין לציבור. לך תוכיח מה אירע באמת בלהט ההפגנה, במיוחד שלרוב ההפגנה איננה חוקית כך שמעמדו של המתלונן נחות משמעותית מול השופט, ובדרך כלל יעדיף בית המשפט להאמין לגרסתו של השוטר מול גרסתו של מפר חוק לכאורה.

אלא מה? אפקט אלאור עזריה פועל, ופועל חזק.

מבלי להיכנס לכל הפרשיה הסבוכה של עזריה, על דבר אחד אין חולק! לו הירי במחבל לא היה מצולם ומתועד לפרטי פרטים, כולל תזוזות גופו של המחבל, אין סיכוי שעזריה היה עומד לדין! ברף הגבוה, אילו המפקד היה מחמיר איתו, עזריה היה מקבל נזיפה חמורה שהייתה יכולה להוביל לשלילת היציאה השבועית שלו לחמשוש. הא ותו לא!

נמצאנו למדים, שלא האקדח או האלה המשטרתית גרמו לבעיה החוקית החמורה, אלא עין העדשה, המצלמה, והגרוע ביותר בנסיבות העניין הוא הווידיאו עם הפוקוס הארוך שיכול להגיע לכל אירוע ולהפוך אותו חמור עד כדי פשע נורא ואיום.

ישנו כלל ידוע ורלוונטי לכל אירוע משפחתי או עסקי: “לא צילמת – לא עשית”. כולנו יודעים עד כמה גדולה החשיבות של צלם טוב ומוכשר שילווה את האירוע. מסתבר שלרשימת האירועים המצולמים להם נדרש צלם מוכשר, אפשר להוסיף גם הפגנות וכדומה. אמור מעתה: הסכנה הגדולה של כוחות הביטחון היא עין העדשה באשר היא!


עו”ד יוסף ויצמן הוא המשנה לראש לשכת עורכי הדין, ראש ועדת הוצאה לפועל בלשכה ומחבר הספר ‘הוצאה לפועל – מעשה והלכה’

מאתר ביזנעס, כאן.