כשרות העופות – הלכות מול נהלים

סקירת ההבדלים בין עופות בכשרות הבד”ץ לכשרות הרבנות

הרב משה כ”ץ

לרפואת אברהם יצחק בן רחל לאה לע”נ מרת לאה בת חייקא ז”ל

הקדמה


פעם אחת יהודי יקר ניגש לרב האחראי על הכשרות באחת המשחטות בארץ, והתחיל לשואלו: ‘כבוד הרב שמעתי שיש מחלוקת בנושא מסוים בכשרות העופות’. עצר אותו הרב ושאלו: ‘לאיזה נושא אתה מתכוון? אני מכיר בערך כמאתיים מחלוקות והנהגות שונות בנושא כשרות העופות במשחטות בארץ’.

אנו ב’כושרות’, נשאלים כל יום שאלות רבות ומגוונות בעניין כשרות העופות. ניכר מתוכנן ומסגנונן של השאלות שהן נובעות מרצון גדול להקפיד קלה כבחמורה, מצד אחד, ומחוסר ידע ובלבול מושגים, מצד שני. ובאמת, כפי שאמר אותו רב, יש מחלוקות רבות בין הפוסקים של מערכות הכשרות השונות, כיצד צריך לנהוג כדי שיהיה ניתן לכתוב על האריזה: ‘כשר’, ‘כשר למהדרין’, או ‘חלק’.

מטרתנו היא להביא בפני הציבור כעשרה נושאים שונים השייכים לכשרות העופות, דבר דבור על אופניו. נביא את מקור ההלכה, הסבר מעשי כיצד היא מיושמת בשטח, והדעות וההנהגות השונות שעל פיהן נקבעו נוהלי הכשרות של הרבנות הראשית והרבנויות המקומיות, וגם של הבדצ”ים השונים.

חשוב לציין שבנוהלי הכשרות של הרבנות הראשית ישנן שלוש רמות של כשרות: ‘כשר’, ‘כשר  למהדרין’, ו’חלק’. למרות זאת, על כל העופות בהכשר הרבנות תמיד מצוין: ‘כשר למהדרין’. כמו כן בכשרות הבדצ”ים כתוב תמיד ‘חלק’, אף שישנם הבדלים בין הבד”צים השונים. נשתדל לסקור גם הבדלים אלו. חשוב מאוד לדעת שבדברי חז”ל, המושג ‘מהדרין’ אינו נאמר בנוגע לאוכל. הוא נאמר בנוגע לנרות חנוכה או לארבעת המינים של חג הסוכות. ‘מהדרין’ משמש היום ביטוי מושאל, לשם תיאור רמת כשרות גבוהה מאוד של מוצר. כמו כן המושג ההלכתי ‘חלק’, נוגע אך ורק לבדיקת ריאה של בקר או צאן, ואין לו שייכות לכשרות העופות. למרות זאת כותבים על עופות ‘חלק’, כדי לציין שהעוף ברמת כשרות גבוהה ביותר.

אנו ב’כושרות’, מציבים מול עיננו את נוהלי הרבנות הראשית, מתוך מגמה לכשרות ממלכתית כוללת, ובוחנים כל דבר על פי אמות מידה שהרבנות קבעה. נהלים אלו נסקור, ונוסף על כך נציין את הנהגות השחיטה של בדצ”ים שונים, ואת הבדיקות הנלוות שהם עורכים.

המשך לקרוא באתר כושרות…

(להנאתך, השווה מול הקדמה קצרה לסקנדל כשרות הבשר.)