השמש כבר לא ירוקה

התעשייה הסולארית בנבדה, ארה”ב קורסת

זה לא בנבדה, ארה”ב. השדה הסולארי הגדול בקיבוץ קטורה בנגב. 

התקנת לוחות השמש על הגגות הפרטיים במדינת נבדה בארה”ב עומדת להפסק לחלוטין בעקבות שינוי בתעריפי חשמל שאושרו ברשות החשמל של נבדה. נבדה היא מדינה מדברית ושטופת שמש. 17 אלף בעלי בתים פרטיים התקינו לוחות שמש.

עד כה התקינו אנשים לוחות שמש על גגות בתיהם בנבדה תחת תכנית ה”מונה נטו”. לפי התכנית, כל החשמל הסולארי ה”עודף” שהלוחות מייצרים במשך היום (בעצם – כל החשמל הסולארי) מוזן  לרשת, (כלומר נמכר לחברת החשמל). בעל הלוחות מקבל זיכוי על כמות הקוט”ש שהזין. בנבדה, כמו בכול מקום מדברי-דרומי, יש ייצור של חשמל סולארי בערך 20% מהזמן (בחישוב שנתי). ב- 80% מהזמן, הבית של הלוחות צורך חשמל רגיל מהרשת. הוא משלם עבור הקוט”שים שצרך מהרשת פחות אלו שסיפק – כלומר הקיזוז הוא לפי קוט”ש, והוא משלם חשבונות חשמל יותר קטנים. למעשה, חברת החשמל קנתה את החשמל הסולארי במחיר קמעונאי (מחיר לצרכן) שהוא 13 סנט של דולר לקוט”ש. זאת, בזמן שהיא רוכשת את שאר החשמל (מרבית החשמל) מיצרנים רגילים במחיר סיטונאי של 2.8 סנט לקוט”ש. המחיר לצרכן כולל גם את מחיר ההקמה והתחזוקה של רשת החלוקה של החשמל.

כעת שינתה רשות החשמל של נבדה, PUC, את הכללים. היא תרכוש את החשמל הסולארי במחיר שווה למחיר שהיא רוכשת את שאר החשמל ( מחיר סיטונאי של כ- 2.8 סנט לקוט”ש). בעלי הלוחות ישלמו על החשמל הרגיל שהם מקבלים מהרשת במשך 80% מהזמן, 13 סנט לקוט”ש כמו כולם. בנוסף ישלמו בעלי הלוחות תשלום קבוע מוגדל, המשקף את השירות המוגדל שהם מקבלים: חיבור להזנת חשמל סולארי לרשת.

חברת החשמל טענה (בצדק) שבעלי הלוחות שילמו עד כה חשבונות חשמל קטנים (בגלל הקיזוז של החשמל הסולארי בשיטת מונה נטו), שאינם משקפים את צריכת החשמל מהרשת שהם צרכו, ואת השירותים שקיבלו. הדבר יצר מעמסה גדולה יותר עם שאר הצרכנים, שלא התקינו לוחות שמש. למעשה הצרכנים הרגילים היו מסבסדים את בעלי הלוחות.

עם השינוי הזה בתעריפים – כלומר עם ביטול הסבסוד, התמוטט מקור ההכנסה של בעלי לוחות השמש והחברות שמוכרות ומתקינות לוחות. כך למשל, הודיעה “סולר סיטי” – החברה הגדולה ביותר להתקנות סולאריות בארה”ב, שהיא מפסיקה את פעילותה בנבדה, ומפטרת את 550 עובדיה. כזכור, סולר סיטי שייכת לחלוץ ולחסיד הסולארי (ולמיליארדר הסובסידיות) אלון מאסק, אבל אידיאולוגיה לחוד ועסקים לחוד.

אם אין סובסידיות כבדות – אין אנרגיה סולארית.

יעקב

מאתר קו ישר, כאן.

From Kav Yashar, here.