גם סבסוד הוא מס!

מיתוס “נטל המס הנמוך בישראל” – איך גובים מאתנו מס “בלי שנרגיש”

לעיתים קרובות אנחנו נתקלים בטבלאות וגרפים כמו הטבלה שבהמשך. טבלאות מלומדות אלה מציגות שנטל המס בישראל נמוך יחסית “לעולם”. גם ועדת טרכטנברג שקמה בעקבות “המחאה החברתית” של 2011 הגיעה למסקנה שנטל המס בישראל נמוך דיו ולכן צריך לחדול מקיצוצי מיסים. “נטל המס הנמוך בישראל” הוא הבסיס לדרישת “החברתיים” להגדלת “ההוצאה האזרחית” כמקובל “במדינות אירופה הנאורות“.

איך לוקחים מאתנו יותר כסף אבל גם מקטינים את נטל המס? 

לכאורה דבר והיפוכו – מסתבר שזה בהחלט אפשרי ולרשות הממשלה עומדים מספר כלים כדי לבלבל אותנו עם נפנוף בדגל המטעה של  “נטל המס הנמוך בישראל”.  למעשה מדובר במצג שווא, המתעלם מהדרכים הרבות והסמויות שבהן הממשלה שולחת את ידה לכיסנו מבלי שנרגיש בכך. קיים מס הסמוי מן העין, שאיננו מופיע בתלוש המשכורת שלנו ואיננו חלק מהמע”מ שאנו משלמים בסופרמרקט או במוסך.

הנה דוגמה: הממשלה מחליטה להשתלב ב”מאבק” הבינלאומי להקטנת “התחממות כדור הארץ” ולהשקיע מיליארדים רבים במתקני הפקת חשמל מהשמש. למה הממשלה צריכה להשקיע? כי השטות הזאת לא כדאית כלכלית ושום יזם בעולם לא מוכן להשקיע ב”עסק” מכספו מבלי שהרווח יובטח על ידי המדינה.

כדי לסבסד את “המשקיעים באנרגיה חלופית”, המדינה הייתה צריכה להעלות את מס ההכנסה, לגבות יותר מיסים ולשלוח צ’ק בדואר “למשקיעים” – בדיוק כפי שנותנים מענקים לחברת אינטל להקמת מפעל בקריית גת מתוך תקציב המדינה.

אז מה אפשר לעשות כדי לסבסד את “המשקיעים באנרגיה חלופית” מבלי להטיל מיסים נוספים עלינו? מחייבים כל משפחה בישראל להעביר מידי שנה מאות שקלים ישירות ל”משקיעים” ולא דרך תקציב המדינה. איך? דרך חשבון החשמל. מאלצים את חברת חשמל לקנות את החשמל הסולארי מה”יזמים” במחיר גבוה במיוחד ולשם כך מיקרים מלאכותית את מחיר החשמל. נטל סבסוד האנרגיה הסולארית מוטל ישירות על צרכני החשמל. כך “נטל המס” נשאר נמוך אבל לנו זה עולה יותר!

המשך לקרוא…

מאתר קו ישר, כאן.