אתר חדש לעדי נוסח על תלמוד בבלי

אנו שמחים לבשר על השקת הגרסה החדשה של אתר “הכי גרסינן” – אתר פרידברג לשינויי נוסחאות בתלמוד הבבלי, חלק מפורטל פרידברג: http://jewishmanuscripts.org

באתר ניתנים חינם לכל דורש כלל הנוסחאות לתלמוד הבבלי, על פי כל עדי הנוסח הידועים לנו – כתבי יד שלמים, דפוסים ראשונים, קטעי גניזה, קטעי כריכות וכתבי יד אחרים, המצויים בספריות ציבוריות ובאוספים פרטיים ברחבי העולם.

האתר נועד לשרת את הקשת הרחבה של כל לומדי הבבלי וחוקריו- מחוקרי האקדמיה דרך קהילות הישיבות ולומדי התורה ועד ללומדי הדף היומי ואף יתר המעיינים בו באופן מזדמן. לצורך כך, האתר מקפיד על רמת דיוק והיקף גבוהים, ובד בבד מאפשר הצגה גמישה ונוחה של חילופי נוסח תוך מתן אפשרות להדגשת חילופים מן הסוג המעניין את הלומד, בהתאמה אישית.

לטובת הלומדים השונים פותחו ארבעה מנגנוני תצוגה להשוואת עדי נוסח:

•טור מול טור, כולל אפשרות להדגשת חילופים בין כל שני עדי נוסח.

•סינופסיס שורות “קלאסי”, המציג את עדי הנוסח שורה מעל שורה.

•סינופסיס שורות “גמיש” להצגה בולטת של החילופים המעניינים את המשתמש, בהתאם לבחירתו.

•”סינופסיס ללומד”, המציג את נוסח דפוס וילנא ועליו מסומנים מקומות שיש בהם חילופי נוסח העשויים לעניין את הלומד.

האתר כולל תמונות באיכות גבוהה של עדי הנוסח, שניתן להציגן אל מול ההעתקה. אופציה זו שימושית במיוחד כאשר בעדי הנוסח ישנם קרעים ושאר חסרונות פיזיים, שרק מראה העין יכול ללמד על גודלם ומשמעותם. ההעתקה מוצגת בשתי חלופות: העתקה עיונית עם סימני ההתקנה (סיגלה) המקובלים במחקר, והעתקה חזותית המציגה סימונים אלה בצורה חזותית נוחה למשתמש המזדמן. ההעתקה מלווה בתוכנה המקשרת בינה ובין התמונה כך שהצבת המצביע על מילה בתמונה תראה את מקבילתה בהעתקה, ולהיפך.

בנוסף כולל האתר גם חיפוש בטקסט מלא בעדי הנוסח, מידע קטלוגי על כלל עדי הנוסח של התלמוד הבבלי, אפשרויות שמירה למחשב האישי, העתקה והדפסה, ופונקציות רבות נוספות.

את האתר מלווה גם אפליקציה ייעודית המאפשרת גישה מיידית נוחה לחילופי הנוסחאות גם מן המכשיר הנייד – טלפון חכם וטאבלט.

האתר מכיל כיום אלפי עדי נוסח, בהעתקות ובתמונות: רובם המכריע של קטעי הגניזה, כמעט כל הדפוסים הראשונים, וכתריסר כתבי יד שלמים. במהלך החודשים הקרובים יועלו קטעי כריכות וכתבי יד שלמים נוספים. עם השלמת העלאת כלל עדי הנוסח תוצג לראשונה במקום אחד מסורת הנוסח המלאה של כל התלמוד הבבלי, לכל עדיו ונוסחאותיו – אבן דרך משמעותית בתולדות מחקר נוסח התלמוד הבבלי ולימודו.

פיתוח האתר נעשה בהתייעצות עם ועדת היגוי שחבריה הם: פרופ’ חיים מיליקובסקי – יו”ר, הרב דוד ביגמן, פרופ’ יוחנן ברויאר, פרופ’ מנחם כהנא, פרופ’ שלמה נאה, פרופ’ ורד נעם, ד”ר מרדכי סבתו, ד”ר רוני שויקה. מרכז הועדה: ד”ר מנחם כ”ץ.

ההעתקות של כתבי היד ותוכנת ההתאמה בינן לבין התמונות נעשו על ידי קבוצת “גנוזות”.

האתר מפותח ומתוחזק על ידי “גנזים דיגיטל” כמיזם משותף של “פרויקט פרידברג לחקר הגניזה” (FGP) ו”אגודת פרידברג לכתב-היד היהודי” (FJMS).

בראש הפרויקט עומד פרופ’ יעקב שויקה.

יועץ למחקר תלמודי: ד”ר מנחם כ”ץ.

פיתוח ואלגוריתמים: ד”ר רוני שויקה.

[מתוך פורום דף יומי.]